Ik gebruik de digitale camera vooral voor reportagewerk in combinatie met portretten op beurzen etc. Voor shoots met modellen waar relatief weinig foto's gemaakt worden pak ik de Bronica S2a 6x6 camera. Digitaal gebruik ik een D80 trouwens.
Mijn voorkeuren gaan uit naar:
Tamron 28-75 f/2.8
Sigma 24-70 f/2.8
En dan is er ook nog een Sigma 28-70 f/2.8 en een Tokina 28-80 f/2.8 waar ik niet zoveel over kan vinden.
Wat is wijsheid..De sigma heeft een close-up functie die af en toe verdomd handig kan zijn voor details, maar ik hoor dat de scherpte op f/2.8 tegenvalt. Daarentegen heeft hij wel net wat meer groothoekbereik. De Tamron schijnt een stuk scherper te zijn, zowel op f/2.8 als het verdere bereik.
Ik zoek een lens die geschikt is voor fullframe, dit omdat mijn volgende camera een FX wordt. Ik wil niet meer investeren in lenzen die daar niet op werken.
Naast de zoom heb ik nog een 85mm f/1.8 en een 28mm f/2.8.
En dan is het altijd nog het dilemma dat ik ook nog een 200mm f/4 voor de Bronica S2akan kopen (gelijk aan 135mm op FX of 85mm op DX) De lenzen die ik hiervoor heb zijn op het moment een 50mm, 75mm en 135mm.
Het beschikbare budget is niet groot, zeg max 300 euro, maar liever 200 a 250. Tweedehands. Een Nikkor 24-70 zit er nog even niet in.

Wie heeft er ervaring met een of meerdere van alle bovengenoemde objectieven en kan mij een stukje verder helpen?