Werking geheugenbanken

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Maribex
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Werking geheugenbanken

Bericht door Maribex » do okt 30 2008 10:46 pm

Hoi Nikonians,
Ik ben nu sinds 2 dagen in het gelukkige bezit van een D300, wel even wennen na een D50 en D80.
Ben er, wat instellingen betreft, gelijk mee aan de slag gegaan, met hulp van een collega (ook D300 bezitter), die mij o.a. aan instellingen voor de geheugenbanken heeft geholpen (als start, na proefondervindelijk testen kijk ik wel of die instellingen nog aanpassing behoeven voor mij). Zo heb ik nu de geheugenbanken (voorlopig) gevuld met instellingen voor Reportage, Landschap, Portret en Sport. Tot zover geen problemen of vragen, alles gaat vrij duidelijk, het wijst zich zelf veel, en anders via de handleiding.
En dan nu mijn vraag, en ik zal proberen die zo duidelijk mogelijk te formuleren. En voor goed begrip, ik heb er niks over terug kunnen vinden in dit forum of in de handleiding, en mijn collega heeft een paar dagen verlof :D :
In principe fotografeer je, als je de camera aanzet, dus altijd in een bepaalde geheugenbank, neem als voorbeeld Landschap. Nu is mij, bij het testen, opgevallen dat als ik dan bijv. de iso-waarde voor één foto wijzig, ik die handmatig terug moet zetten, aangezien anders ook de instelling voor de geheugenbank is gewijzigd, óók na het uitzetten van de camera en het opnieuw selecteren/kiezen van de geheugenbank Landschap. Nu vind ik dit niet erg logisch, want het 'gemak' van zo'n geheugenbank is dat je bepaalde instellingen toch iedere keer snel bij de hand hebt, en een incidentele aanpassing zou, zeker na het uitzetten van de camera, naar mijn mening niet moeten leiden tot een wijziging van de geheugenbank. Dat is toch juist het 'gemak' van een 'geheugenbank'? :?
Klopt mijn ervaring, zie ik iets over het hoofd, of doe ik iets verkeerd?
Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.

Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Werking geheugenbanken

Bericht door Patrick » do okt 30 2008 11:58 pm

We hebben hier een tijdje geleden al een draadje over gehad. Meerdere mensen, waaronder ondergetekende, vonden dat niet handig.

Voor mij is het een van de redenen om de geheugenbanken niet te gebruiken. Voordeel: ik ben onderhand een kei in het snel veranderen van camerainstellingen! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Maribex
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maribex » vr okt 31 2008 12:55 am

Hoi Patrick, met excuus, heb dat draadje nu gevonden. Slecht gekeken, maar ik constateer aan de hand van dat draadje wel dat mijn eigen conclusie dus klopt. Erg onhandig, en maakt de geheugenbanken voor mij een stuk minder aantrekkelijk. Nikon lijkt het ' probleem' niet echt te begrijpen.
Gr.,
Martin
Mooie Nikon-spullen...

iJoost

Bericht door iJoost » vr okt 31 2008 8:05 am

Je hebt gelijk, het kon handiger. Maar reserveer één bank voor dagelijks gebruik waarin je instellingen aanpast naar de omstandigheden. En vul de andere drie met voorkeursinstellingen voor bepaalde situaties waarin je de instellingen zoveel mogelijk weer terugzet na gebruik.

Je kunt dan vrij instellingen aanpassen, wat je normaal toch moet doen. Er zijn nu eenmaal geen instellingen die voor alle omstandigheden werken. En je kunt toch ook drie complete sets instellingen altijd klaar voor gebruik hebben.

Maribex
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maribex » vr okt 31 2008 5:58 pm

Hoi iJoost, handige tip, daar kan ik iets mee. Niet ideaal, maar wel werkbaar.
Groeten,
Martin
Mooie Nikon-spullen...

Toreloor

Bericht door Toreloor » wo nov 12 2008 3:06 pm

toch nog een vraagje aan de helpende deskundigen... als je een titel of naam hebt ingevoerd in een geheugenbank...hoe kan ik die dan weer herstellen na een type fout...stomme vraag natuurlijk... :oops:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo nov 12 2008 3:26 pm

Toreloor schreef:toch nog een vraagje aan de helpende deskundigen... als je een titel of naam hebt ingevoerd in een geheugenbank...hoe kan ik die dan weer herstellen na een type fout...stomme vraag natuurlijk... :oops:
letter wissen door op afvalbakje-knop te drukken. Met dank aan Thom Hogan.

iJoost

Bericht door iJoost » wo nov 12 2008 4:03 pm

Dat heeft inderdaad bij mij ook even geduurd. Voor ik dat gevonden had, bedoel ik. ;-)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo nov 12 2008 4:22 pm

Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik door had (D3) dat
er een geheugenbank opnamemenu is EN
een geheugenbank persoonlijke instellingen is, die je los van elkaar kunt hanteren en ook ieder een andere naam kan geven.
De afvalbakjes truuk staat in mijn D3 handleiding bij de geheugenbank opnamemenu.
Het staat in de handleiding NIET bij de geheugenbank persoonlijke instellingen.

Je kunt dus je persoonlijke instellingen (a tm. f) gebruiken van bv bank B
en je opname instellingen (b.v. JPEG/NEF, witbal, kaart etc) bv van bank A

Erg overzichtelijk vind ik dat niet.
(Het bovenstaande geldt voor de D3. Ik neem aan dat het ook voor de D300 en de D700 geldt)

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo nov 12 2008 4:47 pm

Volgens mij kosten die dingen meer energie dan ze opleveren. Waarom niet gewoon lekker fotograferen in M of A en klaar. :?

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo nov 12 2008 4:53 pm

Woudschim schreef:Volgens mij kosten die dingen meer energie dan ze opleveren. Waarom niet gewoon lekker fotograferen in M of A en klaar. :?
M of A of S staat er los van.
Ik heb mijn persoonlijke instellingen (a tm f) in bank B geparkeerd en de standaardinstellingen (defaults) in bank A
Werk altijd in bank B.
Ben het met je eens, dat gedoe met die banken is tijdrovend en verwarrend.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 12 2008 4:54 pm

Woudschim schreef:Volgens mij kosten die dingen meer energie dan ze opleveren. Waarom niet gewoon lekker fotograferen in M of A en klaar. :?
Dat is een heel ander punt. Ik heb de AF instellingen die ALE opperde onder een ander lettertje gezet. Dan kan ik er lekker mee spelen voordat ik het echt gebruiken ga. Ondertussen blijft m'n camera werken zoals altijd...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo nov 12 2008 6:17 pm

Ik bedoel het meer als: waarom moet je zorgen maken om meer dan een sluitertijden- en diafragma knop? (en iso, instelling, op een digitaal)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 12 2008 6:32 pm

Woudschim schreef:Ik bedoel het meer als: waarom moet je zorgen maken om meer dan een sluitertijden- en diafragma knop? (en iso, instelling, op een digitaal)
Waar moet ik beginnen? :huh:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”