Ik sta nu voor hetzelfde dilemma. Ikzelf heb een Nikon D5000 met de kitlens 18-55. Ik wil graag uitbreiden en aangezien ik echt van alles (architectuur, natuur, mode, portretten en producten) fotografeer ook een goede dekking hebben qua mm's. Over de volgende opties denk ik serieus na (allen Nikon lenzen

):
#1 10-24, 16-85 en 70-300
#2 10-24, 18-200 (en eventueel nog een lens die hierop aansluit)
Ik heb ook het artikel van Ken Rockwell gelezen alleen vind ik dat hij daar met een gekleurde bril

naar 'zijn eigen' 18-200 kijkt. Ik heb ook op flink wat vergelijkingssites en fora gekeken en de meningen verschillen nogal. Overeenkomst die er wel is: de lenzen zijn van goede kwaliteit. Ik heb nog een aantal vragen en hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen:
- De 18-200 wordt alom omschreven als een goede 'vakantielens' omdat je veel bereik hebt met één objectief en dus niet hoeft te wisselen. Alleen zijn hier ook een aantal nadelen te zien, zoals onscherp en/of verkleuring in de hoeken. Nu lijkt het mij wel handig dat je niet veel hoeft te wisselen met je lens, maar ik wil liever kwaliteit dan dit 'gemak' (ik ben me er ook van bewust dat optie 1 de duurdere is, maar liever wat meer geld sparen voor kwaliteit!). Ben ik kwalitatief beter uit met optie 1 of 2
- Is het wisselen van lenzen (heb ik nu nog geen ervaring mee) echt een punt om op te letten (i.v.m. stof) en daarom voor de 18-200 te kiezen of gaat het hier alleen om het gemak en de mogelijkheid om altijd een lens op je body te hebben om het juiste shot mee te maken
- Daarnaast vraag ik me af of de lens 16-85 ook niet al een redelijke all-round lens genoemd kan worden. Uiteraard heeft 18-200 meer zoombereik, maar is de 16-85 niet al genoeg voor de meest doorsnee foto's tijdens uitjes (als de 18-200 dus een 'vakantielens' is)
- Tot slot vraag ik me nog af hoe deze lenzen voor de toekomst zijn. Ik fotografeer puur als hobby (en zal dit ook blijven doen) en wil gewoon op DX blijven fotograferen (geen full-frame voor mij). Hoe lang gaan dit soort lenzen mee en is het nog een overweging om een duurdere versie te zoeken (meer lichtsterk objectief) om zo de levensduur te vergroten?
Ik hoop dat jullie mij hier verder mee kunnen helpen zodat ik een goed overwogen beslissing kan nemen. Bedankt alvast!