Blauwe vlek in centrum met 50mm 1.8D
Blauwe vlek in centrum met 50mm 1.8D
Gisteren testte ik mijn camera met een nieuw Nikon 50mm 1.8D objectief. Op de foto's die ik met diafragma f22 schoot, bevindt zich precies in het centrum van de foto een lichte (bijna blauwe) vlek (verkleuring). Dit verschijnsel treedt ook op bij gebruik van iets grotere openingen (vanaf f14) en is goed zichtbaar als je een donker voorwerp in het centrum van het beeld plaatst (een boom in mijn geval).
Ik had mijn D300 vorige week juist geüpdatet naar 1.10. Ik heb geen idee of het onder de vorige firmware ook al aanwezig was. Heb Verschillende camerainstellingen geprobeerd. Zelfs geschoten in NEF blijft het zichtbaar. Met 18-200 VR geen problemen ondervonden bij kleine openingen.
Iemand een idee wat het kan zijn en of het aan het objectief of aan camera ligt?
Ik had mijn D300 vorige week juist geüpdatet naar 1.10. Ik heb geen idee of het onder de vorige firmware ook al aanwezig was. Heb Verschillende camerainstellingen geprobeerd. Zelfs geschoten in NEF blijft het zichtbaar. Met 18-200 VR geen problemen ondervonden bij kleine openingen.
Iemand een idee wat het kan zijn en of het aan het objectief of aan camera ligt?
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Blauwe vlek in centrum met 50mm 1.8D
Het zou weleens een stofje kunnen zijn.... 
Welkom overigens.

Welkom overigens.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Als het een stofje is, dan zou ik het toch ook bij grotere diafragmaopeningen moeten zien? Op f8 is bijvoorbeeld niets zichtbaar.
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Als je nou eens een foto plaatst...........kunnen we mee kijken.
Als ik het zo lees is het een flair.......weerspiegeling in het objectief zelf.
Gr Mike
Als ik het zo lees is het een flair.......weerspiegeling in het objectief zelf.
Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Ik wil wel een foto plaatsen, maar volgens mij kan dat toch niet rechtstreeks in dit forum? Heeft iemand een tip voor een geschikte internetlocatie waar ik een foto kan plaatsen. Heb hier namelijk geen ervaring mee (sorry hoor).
- Werner
- Forumlid
- Contacteer:
Picasa-web of flickr is misschien wel makkelijk......welkom by the wayDolemite schreef:Ik wil wel een foto plaatsen, maar volgens mij kan dat toch niet rechtstreeks in dit forum? Heeft iemand een tip voor een geschikte internetlocatie waar ik een foto kan plaatsen. Heb hier namelijk geen ervaring mee (sorry hoor).

http://www.urban-avp.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt! Ik zal me morgen ergens aanmelden en dan foto's plaatsen.
- Jolanda
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik kan mij vergissen maar had Gabees ooit ook niet eens een draadje hierover??
Jolanda
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
- Léon Obers
- Forumlid
In ieder geval ook "Eeuw"
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p203235
Een eerdere uitleg van het fenomeen:
Lees dan Uitleg 2 van de volgende link,
plus de opmerkingen t.a.v. Nano Crystal coating:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35#p203235
Een eerdere uitleg van het fenomeen:
Lees dan Uitleg 2 van de volgende link,
plus de opmerkingen t.a.v. Nano Crystal coating:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p189090
Vriendelijke groet, Léon Obers
Bedankt! Ik ga het verhaal zo eens doorlezen. Ondertussen plaats ik hieronder 3 foto's.
Geen vlek: f8 1/800

Met vlek: f22 1/40

Met vlek: f22 1/100

Net nog even dezelfde foto's geschoten onder andere lichtomstandigheden. En weer met vlek. Daarvoor eerst 'sensor cleaning' van camera gebruikt.
Geen vlek: f8 1/800
Met vlek: f22 1/40
Met vlek: f22 1/100
Net nog even dezelfde foto's geschoten onder andere lichtomstandigheden. En weer met vlek. Daarvoor eerst 'sensor cleaning' van camera gebruikt.
- gijs sandberg
- Clublid
D,
Zie ik goed dat het een zeshoekige vlek is?
Dan is het een interne reflectie van het diafragma.
Vooral met tegenlicht-opnames kan dat voorkomen.
Groeten, Gijs
Zie ik goed dat het een zeshoekige vlek is?
Dan is het een interne reflectie van het diafragma.
Vooral met tegenlicht-opnames kan dat voorkomen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Vergroot heb ik inderdaad het idee dat de vlek zeshoekig is zoals de vorm van het diafragma. Foto's zijn echter geschoten in noord-westelijke richting. Zon stond op dat moment zuid-westelijk.
Ik voel wel wat voor de uitleg van Léon. Maar het effect treedt dan wel erg makkelijk op bij deze lens. Vanaf f9 begint er al een verkleuring zichtbaar te worden.
Ik voel wel wat voor de uitleg van Léon. Maar het effect treedt dan wel erg makkelijk op bij deze lens. Vanaf f9 begint er al een verkleuring zichtbaar te worden.
- Léon Obers
- Forumlid
De foto's zijn typisch het voorbeeld van dit fenomeen wat ik eerder heb uitgelegd, helaas voor je.
Het komt met name voor indien je grote heldere vlakken hebt in de foto, zoals in dit geval de lucht en dan wat donkerder in het centrum. Al vele jaren geleden heb ik het fenomeen voor het eerst gezien bij beroepsfotografen die parfumflesjes fotografeerden met veel heldere vlakken eromheen. Het komt ook voor als men de achtergrond helder "clippend" wit wil houden.
Tja, er zijn ook nadelen verbonden aan digitale fotografie.
Het komt met name voor indien je grote heldere vlakken hebt in de foto, zoals in dit geval de lucht en dan wat donkerder in het centrum. Al vele jaren geleden heb ik het fenomeen voor het eerst gezien bij beroepsfotografen die parfumflesjes fotografeerden met veel heldere vlakken eromheen. Het komt ook voor als men de achtergrond helder "clippend" wit wil houden.
Tja, er zijn ook nadelen verbonden aan digitale fotografie.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Eeuw
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik wil beamen dat ik dit effect ook ben tegengekomen, maar alleen met mijn 50 f1.8 OMGEKEERD op de camera. Dus dmv een BR2A ring op een D200. Met een 28mm f2.8 op dezelfde manier heb ik er geen last meer van. Met de 50mm op de normale wijze gemonteerd heb ik er ook geen last van.
Wat ik daardoor ook heb geleerd (van Léon) is om niet meer met kleinere diafragma's dan f11 te fotograferen. Dat deed ik altijd wel omdat ik dat honderd jaar geleden zo geleerd had - dacht ik.. maar dat waren 4x5" technische camera's. Schijnt toch wat anders te zijn
Dat het inderdaad interne reflectie is ben ik wel van overtuigd (in mijn geval).
Wat ik daardoor ook heb geleerd (van Léon) is om niet meer met kleinere diafragma's dan f11 te fotograferen. Dat deed ik altijd wel omdat ik dat honderd jaar geleden zo geleerd had - dacht ik.. maar dat waren 4x5" technische camera's. Schijnt toch wat anders te zijn

Dat het inderdaad interne reflectie is ben ik wel van overtuigd (in mijn geval).
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Contacteer:
Gebruik je je zonnenkap..???
Moet je altijd doen hoor......
Maar aan de form komt hij inderdaad van je diafragma af.
Gr Mike
Moet je altijd doen hoor......
Maar aan de form komt hij inderdaad van je diafragma af.
Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.