heb ik vandaag Rotterdam bezocht. Helaas kon Marijke op zo'n korte termijn vandaag niet mee, jammer!
Een tas vol met spullen mee; F100, 35mm, 105mm en 180mm. En mijn onvolprezen Ricoh GRD2 compact. Uiteindelijk heb ik slechts 5 foto’s met de F100 gemaakt en de rest met de Ricoh. 28mm is gewoon mijn favoriete brandpuntafstand. Ik baal er van dat er geen goede 28mm Nikkor-prime is. Misschien toch maar een Zeiss overwegen ...
In de nabewerking heb ik een mix gemaakt van analoog filmachtige zwart/wit beelden en kleur.
Tot zover de inleiding nu dat het verslag in woord in beeld.
Relaxed met de trein naar Rotterdam. Station Rotterdam Centraal is een grote bouwput.
1.

Met een prima metroverbinding ben je zo op het Wilhelminaplein vlakbij het fotomuseum. Metrostation Wilhelminaplein is werkelijk prachtig dus daar was het meteen raak met fotograferen.
2.

3.

4.

5.

De geest van de Engelse avant-garde kunstenaar Damien Hirst waart ook rond in Rotterdam.
6.

Zo’n mooie tunnel vraagt natuurlijk om een foto, wel altijd zorgen voor minimaal 1 persoon anders wordt de foto te statisch.
7.

8.

Na de tunnel sta je bij de Wilhelminakade, een deel van Rotterdam dat fraai opgeknapt is/wordt. Als eerste een imposant hoog gebouw, ik meen van KPN. Dat maar even vastleggen.
Goed opletten dat die lantaarnpaal rechts vrijstaat en dat de lichtkrant iets zinnigs aangeeft.
9.

Eerst maar eens een kop koffie halen in café/restaurant Rotterdam.
10.

Bij de bar zie ik twee mannen, allebei met een fototoestel.
De een (een Amerikaan blijkt later) met een Leica en de ander een Japanner met jawel ... een Ricoh en wel de GX200.
11.

12.

Al snel raken we aan de praat over fotografie en mag ik proberen de Ricoh van de Japanner op zwart/wit te zetten. Ondanks het feit dat zijn menu in het Japans is lukt dit zowaar dankzij de gelijkenis van de menu’s van de Ricoh GRD2 en GX100. De Japanner is helemaal blij en we kletsen nog wat verder en ik laat wat foto’s op mijn iPhone zien. De barman mengt zich geïnteresseerd het gesprek, heeft ook een iPhone én fotografeert. Na enige tijd gaan de 2 mannen weer naar hun reisgezelschap boven. De Amerikaan meld mij in het voorbijgaan nog dat ik iemand geholpen heb die een “very famous photographer in Japan” is. Oh ja? Ik vraag de naam van de Japanner aan hem. Het blijkt te gaan om Eikoh Hosoe. Ik Google deze naam op mijn iPhone en inderdaad de man is heel bekend en maakt prachtige zwart/wit foto’s en is nu nog steeds een fotohotemetoot in Japan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eikoh_Hosoe
http://www.answers.com/topic/eikoh-hosoe
http://www.designboom.com/portrait/hosoe.html
Na dit leuke intermezzo eerst de welbekende Erasmusbrug fotograferen, het licht is nu mooi. Nooit een foto met water beginnen, een goede voorgrond geeft diepte.
13.

Dan naar het fotomuseum. De tentoonstelling met het werk van Coppens vind ik geweldig, wat een fotografisch inzicht, kennis en beheersing had deze man! Blijkbaar kon hij ook heel goed met mensen omgaan want zijn portretten zijn ook zeer indringend en persoonlijk. En heel veel werk in mijn favoriete 1:1 en 5:4 formaat. Heel interessant ook als je ziet wat er pre-Photoshop al gedaan kon worden met beelden. Een aanrader, deze tentoonstelling.
14.

15.

Na de tentoonstelling kom ik Eikoh Hosoe weer tegen die de weg is kwijt geraakt in de garderobe en toiletten! Hierna nog even de museumwinkel ingedoken. Het was moeilijk maar ik ben niet bezweken voor de verleiding. Er staat trouwens een ongelofelijk chagrijne mevrouw in die winkel, die had me eerder al gemaand mijn fototas niet mee te nemen het museum in.
Vervolgens verder doorgelopen richting Hotel New York.
16.

Ik was ca. 7 jaar geleden op de Wilhelminakade en toen was Hotel New York het enige interessante daar. Dat is nu wel veranderd zeg, zeker met die giga wolkenkrabber ernaast. Maar Hotel New York is nog steeds leuk. En lekker eten ook nog.
17.

18.

19.

20.

21.

Na New York teruggelopen via Las Palmas waar o.a. topkok Herman Blijker zijn visrestaurant heeft. Onderweg kom je dan dit gebouw nog tegen. Oops, iso stond nog op 400!
22.

Dat was dan het einde van een leuke dag Wilhelminakade Rotterdam. Ik heb me prima vermaakt. Ik hoop jullie ook met dit verslag en de foto’s.