Foto's plaatsen en de kleur deel 2...

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
femke

Foto's plaatsen en de kleur deel 2...

Bericht door femke » zo nov 09 2008 8:39 pm

Dag allemaal,
Ik snap er niets van. Al een tijdje plaats ik niets meer omdat ik de kleur niet goed krijg als ik de foto plaats via Picasa. De kleur op de foto is dus minder mooi op de website dan wanneer ik hem in PS3 open. Al eerder heb ik hier een berichtje over geplaatst (http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=10902), deze tips hebben toentertijd gewerkt, maar nu dus niet. Iemand enig idee wat ik fout doe :?:
Groet, Femke

PS ik heb mij opgegeven voor de bijeenkomst colormanagement...

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Foto's plaatsen en de kleur deel 2...

Bericht door Patrick » ma nov 10 2008 12:10 am

Ik denk dat je dezelfde antwoorden gaat krijgen als de vorige keer: waarschijnlijk schiet je in AdobeRGB, en moet je ze nog naar sRGB omzetten.

Bewerk je ze na? En zo ja, met welk programma?

Een foto plaatsen doet trouwens ook wonderen: dan kunnen we meekijken wat het probleem is! :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

femke

Bericht door femke » ma nov 10 2008 10:59 am

Dag Patrick en anderen,
Mijn camera heb ik op RGB staan inderdaad, maar de foto's zet ik in PSCS3 om naar sRGB. Dat was toch de bedoeling dacht ik. Ik bewerk soms de foto's na, als ik dat doe, dan in PSCS3. Ik wil best een foto plaatsen, maar daarmee kun je het verschil toch niet zien? Maar hierbij, prima.

Zojuist een foto geupload via Picasa. Tijdens het uploaden lijkt er iets met de kleur te gebeuren... Kunnen jullie hier iets mee?
Dank voor het meedenken!
Groet, Femke

Een foto: de foto is in In PSCS3 en andere fotoprogramma's dus wat sprankelender.

Afbeelding

Foto met TinyPic
Afbeelding
Laatst gewijzigd door femke op ma nov 10 2008 7:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » ma nov 10 2008 12:50 pm

Plaats misschien ook even dezelfde foto via www.tinypic.com
Dan zullen we wel het verschil kunnen zien.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » ma nov 10 2008 3:10 pm

Kom dit ook regelmatig tegen. ALs ik op andere hun beeldscherm kijk zie ik soms zelfs rare strepen die ik op mijn eigen pc niet zie, soms zijn de kleuren oke maar soms denk ik huh thuis ziet het er heel anders uit.
Volgens mij heeft het te maken het het profiel zoals je de foto opslaat en de instellingen van de pc
.. iemand heeft het mij laatst uitgelegd.
Dat internet weer een ander kleurenprofiel gebruiken. maar precies kan ik het je niet vertellen..
Het beste is geloof ik om je foto voor web op te slaan. Maar heb het zelf ook nog niet toegepast of geprobeerd.
NAS Buikpijn

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma nov 10 2008 5:16 pm

Ik zie in de geplaatste foto géén kleurprofiel; zeker geen sRGB. Ondersteunt Picasa wel kleurprofielen? Anders eens proberen met een FTP programmaatje een foto te uploaden.
Welke browser gebruik je? Alleen Safari (van Apple; ook voor Windows) en Firefox 3.0.x ondersteunen kleurprofielen. Bij Firefox moet je de ondersteuning zelf inschakelen.

Inschakelen kleurondersteuning Firefox:
1. Open een leeg tabblad
2. Typ about:config in de adresbalk
3. Typ gfx in bij de optie filter
4. Dubbelklik op gfx.color_management.enabled zodat er onder het tabblad waarde, true komt te staan.
5. Herstart Firefox en nu zijn kleurprofielen ingeschakeld
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 10 2008 5:19 pm

Deze verkleinde foto bevat geen EXIF data. De eigenlijke foto met EXIF data erin is deze:

http://lh4.ggpht.com/_blLad7jM__c/SRgFg ... jRUy4/s640

Ik zie er niets aan. Het lijkt er eentje van de sRGB smaak te zijn. Iemand anders wellicht een idee wat er fout kan zijn gegaan? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

femke

Bericht door femke » ma nov 10 2008 7:46 pm

Dag allemaal, dank voor jullie reacties.
Ik heb inmiddels op verzoek in het bovenste mailtje dezelfde foto met Tinypic geplaatst, ik zie geen verschil met de eerder geplaatste foto, maar overigens wel met het orgineel op mijn computer.
De browser die ik gebruik is explorer. Zou het dat kunnen zijn? Maar eerder had ik dit probleem ook en kunnen oplossen, en ook geen problemen gehad met plaatsen. We zijn niet overgestapt naar een andere browser.

Ik vermoed dat Nicole redelijk in de richting zit. Ik heb het steeds over de kleurinstelling, dat is nu een standaard kleurinstelling. Het profiel, misschien kan ik dat nog wijzigen. Ik ga het proberen. Bedankt!
Groet, Femke

femke

Bericht door femke » ma nov 10 2008 7:48 pm

Profiel geprobeerd te wijzigen in PSCS3, maar dan verandert de foto daar al. Moet ik dan eerst het profiel wijzigen, daarna bewerken en dan plaatsen misschien?
We gaan weer aan de slag.
Groet, Femke

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma nov 10 2008 7:56 pm

Ik heb jouw JPEG even opgeslagen en daarna in PS geopend. Wat me opviel bij de Exif gegevens was dat je belichting op -2,33 stond? Ruim 2 stops onderbelicht. Ik heb dus eerst eens met de levels geschoven. Daarna ben ik gaan kijken naar het kleurprofiel. Dat stond dus op Adobe RGB en heb ik dus omgezet naar Sgrb. (Edit-convert to profile)
Daarna de verzadiging wat opgekrikt en dan krijg je toch een heel ander plaatje.

Afbeelding
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

femke

Bericht door femke » ma nov 10 2008 7:58 pm

Dag allen,
Dank voor het meespeuren, maar volgensmij is het gelukt!
Eerst dus het kleurprofiel sRGB toewijzen, daarna bewerken voor eventuele plaatsing op de site.
Hieronder een snelle bewerking van de eerste foto.
Groet, Femke

Afbeelding
Laatst gewijzigd door femke op ma nov 10 2008 8:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

femke

Bericht door femke » ma nov 10 2008 8:00 pm

Hoi Riemke,
Ik zie jouw reactie, je bent me net voor, maar het klopt wat je schrijft. Het omzetten van het profiel, dat was de sleutel, en niet alleen de kleurinstelling omzetten naar sRGB.
Dank je wel!
Groet, Femke
Laatst gewijzigd door femke op ma nov 10 2008 8:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma nov 10 2008 8:06 pm

De foto die je geplaatst hebt onder mijn bewerking is weer zo donker?
Had je trouwens per ongeluk je belichting zo afwijkend staan? Misschien vergeten terug te zetten? Kan de beste gebeuren :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

femke

Bericht door femke » ma nov 10 2008 8:10 pm

Riemke,
Dat zag ik ook, daarom nogmaals even snel bewerkt, je bent me steeds voor...
Ik weet niet precies waarom ik zoveel stops onderbelicht heb. Ik onderbelicht wel vaak, maar zelden zoveel. Misschien idd vergeten. En ook wel bang om te felle foto's te maken en te plaatsen (leerpuntje van mij). Ben daarin wat behoudend dus.
Groet, Femke

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”