FEISOL

Discussies over statieven
Plaats reactie
benikon

FEISOL

Bericht door benikon » ma nov 10 2008 7:57 pm

Beste forumleden, ben op zoek naar een eenpootstatief en kwam op de site van cameratools een aanbieding tegen: feisol cm1401 voor € 69,00 wat mij wel aansprak. Ik kan wel gaan voor gitzo of manfrotto wat toppers zijn maar ook qua prijs.
Mijn vraag is of iemand jullie "feisol" heeft en/of kent en wat jullie ervaringen eventueel zijn.
groeten Ben.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: FEISOL

Bericht door Cees » ma nov 10 2008 9:53 pm

Mijn Manfrotte éénpoot was goedkoper...............
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

benikon

Bericht door benikon » ma nov 10 2008 10:31 pm

chip54 schreef:Mijn Manfrotte éénpoot was goedkoper...............
OK da,s duidelijk, maar deZe is van carbon. Had nog nooit van dit merk( feisol ) gehoord, jullie wel??
groeten Ben

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 11 2008 7:42 am

citaat van mezelf:

Niet aanbevolen: (alfabetisch) Benro, Bilora, Cullmann, Exalas, Feisol, Hama, Luxon, Mamiya, Revue, Slik, Vanquard, Velbon, Viola, Vivitar, Walimex.

En in de catogorie lees en huiver: http://www.tomwebsterphoto.com/Essays/B ... nroks2.htm
Wat voor Benro op gaat geldt ook voor Feisol.

Wat betreft die Feissol’s, tja, hoe kun je deze statieven vergelijken met een Gitzo eigenlijk ? De nabewerking is gewoon van een totaal andere orde… Wat je even moet doen ..............

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » di nov 11 2008 8:27 am

Misschien stel ik van die vreselijke zware eisen aan mijn hobby,

maar ik heb een feisol statief en een feisol monopod en een ballhead van feisol en die voldoen alle 3 prima hoor.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

benikon

Bericht door benikon » di nov 11 2008 10:36 am

Hans Braakhuis schreef:citaat van mezelf:

Niet aanbevolen: (alfabetisch) Benro, Bilora, Cullmann, Exalas, Feisol, Hama, Luxon, Mamiya, Revue, Slik, Vanquard, Velbon, Viola, Vivitar, Walimex.

En in de catogorie lees en huiver: http://www.tomwebsterphoto.com/Essays/B ... nroks2.htm

Wat betreft die Feissol’s, tja, hoe kun je deze statieven vergelijken met een Gitzo eigenlijk ? De nabewerking is gewoon van een totaal andere orde… Wat je even moet doen ..............
Bedankt allen voor de info, idd ik huiver ook een beetje na het lezen van de site van tom webster. ik heb zelf de gitzo G2220 explorer en dat behoeft geen betoog. Ik denk dat ik maar even door spaar en voor de gitzo ga, hoewel een manfrotto is ook niet te versmaden, maar je blijft toch vaak bij je eigen merk ook o.a. door voorliefde. :wink:
groeten Ben

neander

Bericht door neander » ma dec 15 2008 6:02 pm

En toch schiet je sneller dan je schaduw en ga je erg kort door de bocht, Ik durf te stellen dat als je een Feisol statief aanschaft je beter uitkomt qua prijs / kwaliteit. De "top" serie van Feisol kost ongeveer 1/3 van bijvoorbeeld een Gitzo. Natuurlijk zit er kwaliteit verschil in het carbon etc. Maar ben er zeker van dat je dit qua stabiliteit tijdens het fotograferen niet gaat merken. De levensduur is dan misschien minder als een gitzo, maar als je er drie kan aanschaffen voor de prijs van 1 gitzo dan kan je nog eens een modern statief kopen en hoef je niet de eerste 15 jaar verder met hetzelfde statief dat na 5 jaat antiek is. Dit is trouwens niet alleen het geval voor een Feisol maar geld ook voor de andere merken ... een Velbon sherpa pro 8 serie doet zeker niet onder qua stabiliteit en komt verrekte dicht bij gitzo qua kwalitiet ... qua functionaliteit overtreft deze zelfs het top statief.

Ik denk dat er bij sommige merken ook een deel prestige word betaald... dat zie je overal terug. zeker in de fotografie is men enorm materiaal geil en conservatief voor veranderingen. En men laat zich vaak leiden door de oude wijsheden die soms al lang achterhaald zijn door moderne en nieuwe spelers op de markt ....

De kleine bedrijven zitten niet stil .... een mooi voorbeeld is de schommelkop van wimberly, second to none. Maar er komen er een paar aan (Jobu bijvoorbeeld) waar de marketing divisie van wimberly van zal bibberen. In het geval van Jobu zit er een flinke research en development afdeling achter die veel groter is dan wimberly en een vergelijkbaar en sterk product neerzetten voor 2/3 van de wimberly prijs ;-) per definitie slecht ... denk het niet. En die gesponsorde fotograaf door wimberly zal het product wel de grond in stampen, en zo verdedigd iedereen zijn belangen zoals het hem of haar uitkomt.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma dec 15 2008 7:07 pm

neander schreef:>.... je niet de eerste 15 jaar verder met hetzelfde statief dat na 5 jaat antiek is. .....<
Dan ben ik een dinosauriër met mijn 40 jaar oude Gitzo Cremallaire statief, nog steeds zonder speling in de poten en wartels.....
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

neander

Bericht door neander » ma dec 15 2008 9:52 pm

dinosauriër schreef:
Dan ben ik een dinosauriër met mijn 40 jaar oude Gitzo Cremallaire statief, nog steeds zonder speling in de poten en wartels.....
gebruik je het wel eens ? :mryellow: Geintje natuurlijk maar alles valt en staat hoe je met je materiaal omgaat en hoe je het gebruikt ... maar ik denk wel dat ik kan zeggen dat hedendaagse statieven iets andere kenmerken hebben. met een statief van 40 jaar oud ga je geen 10km lopen denk ik ... tenzij je een kruiwagen bij je hebt.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma dec 15 2008 10:07 pm

Als het nodig is ga ik er wél mee lopen. Je moet wat over hebben voor een 'stevig' beeld.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » do jan 29 2009 3:24 pm

Ik kijk meestal met een wantrouwend oog naar zo'n algemeen en geheel oordeel. Er komt bij voorbaat 1 conclusie (1 merk) uit wat WEL goed zou zijn. Ik neem dat nooit op voorhand voor waar aan, sorry, niet persoonlijk bedoeld.
Hans Braakhuis schreef:Wat betreft die Feissol’s, tja, hoe kun je deze statieven vergelijken met een Gitzo eigenlijk ? De nabewerking is gewoon van een totaal andere orde… Wat je even moet doen ..............
Wat is dan het inhoudelijke verschil in kwaliteit, fabricage, materiaal, nabewerking en controle daarop?
Ik wil best overstag (Feisol -> Gitzo), maar wel op meetbare argumenten, NIET op gevoelswaarde. Ik heb nu een Feisol 3371. Wat zou er mis mee zijn tov de vergelijkbare Gitzo tegenhanger?

Daarnaast wil ik toch opmerkingen dat ik ZEER goede ervaringen met de service van Feisol heb:
Een U-Mount aangeschaft: werkt niet tot tevredenheid met mijn 800/5.6: stuur hem terug, krijg geld terug en wordt nadrukkelijk gevraagd naar ervaringen en suggesties, die ook op prijd worden gesteld. Uiteraard moet ik nog zien wat die backfeed voor gevolgen heeft, maar het geeft een prettig gevoel. Inmiddels een Wimberley II daarvoor in de plaats aangeschaft. Het contact verloopt op zeer persoonlijk nivo.

Maar dat is bij Gitzo natuurlijk ook beter?
Willem.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » wo feb 25 2009 9:00 pm

Als Monopod gebruik ik ook een carbon Feisol met Manfrotto neigkopje. Prima ding voor dat gebruik.
Bij een driepoot komen toch andere kwaliteiten kijken en dan kan niets aan Gitzo tippen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”