Woudschim schreef:Oh integendeel, foto twee vond ze juist gaaf!
Had voor mij noch heftiger gekund. Leren jasje ruig open, zodat de tatoes wat beter opvallen.
Woudschim schreef:
Ik heb gewerkt met een Hasselblad 501c en 503cw met Zeiss Planar T 80mm...Ik vond het hele apparaat een onding om mee te werken.
mikemix schreef:Ik heb met een 501c gewerkt + 50/80/120mm. Camera vond ik een hopeloos geval....
Ik kan het me voorstellen. Indertijd wel eens van een collega geleend. Vond de camera ook niks, en (indertijd) dat lullige "pinneke" ontspanknopje waar je nooit het drukpunt van kon vinden omdat je vinger geen rustpunt had eromheen, en het enorm slechte en donkere matglas.
Overigens vond ik de Zeiss lenzen veel te hard van contrast. Bij opnamen indertijd van overzichten in het Evoluon, had ik daar enorme problemen mee. Kocht binnen die opdracht toen een Mamiya RB 67. Hoewel in de loop van de tijd ook niet altijd zonder problemen werkte die heel wat prettiger. Bovendien waren de vervolgfoto's in het Evoluon zonder problemen zoveel fraaier van toonschaal en contrast, dat ik alle eerdere opnamen met de Hasselblad met Zeiss lenzen opnieuw heb gemaakt.
Later freelance bij een schoolfotografiebedrijf ook met Bronica 4,5x6 gewerkt. Ook dat was een zoveel meer prettige camera om mee te werken dan een Hasselblad, waarvan ik me dikwijls verbaasde ook over de optische kwaliteiten van die lenzen als ik in het bedrijf daar opgeblazen overzicht groepsfoto's zag van alle leerlingen van een school.
Bij dat schoolfotografiebedrijf had men jaren eerder testen gemaakt met Hasselblad en Bronica en ontdekte men dat de Bronica lenzen in niets onderdeden voor die van Zeiss en daarop voor elke werkzame fotograaf in het bedrijf daarom voor Bronica koos. (In het hoogseizoen werden door die fotografen daar pakweg minimaal 5000 foto's
per dag gemaakt ---> overigens portretten met Canon camera's. De Canon F1's hielden het heel wat langer probleemloos uit dan de EOS camera's. Die had je er nog "als reserve" bij. Maar ik deed het dikwijls andersom. Ik gebruikte de EOS als reserve).