Calgonit bierglasreiniger deel 2

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Calgonit bierglasreiniger deel 2

Bericht door Marten » do nov 13 2008 10:02 am

In een ander topic reageerde Hans Braakhuis als volgt op het gebruik van Calgonit bierglasreiniger als schoonmaakmiddel voor het glas van objectieven:
Hans Braakhuis schreef:... In september 2006 was er een link naar een artikel uit het clubblad in dit bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =32&t=1174
Ga naar het 2de bericht en klik op de reactie van Roel.
Uit het artikel in het clubblad en nu ook de verwijzing daarheen van Hans begrijp ik dat Calgonit bierglasreiniger een uitstekend middel is om de frontlenzen van objectieven te reinigen en het Bestuur daar achter staat.

Voordat ik nu aan de bierglasreiniger ga:
Wat is eigenlijk de status van het artikel van Nico van Dijk en van de publicatie in het clubblad?
Hij schrijft:

Vergeet dus alle schuur- en vaatwasmiddelen, sponzen, dweilen en gootsteen­borstels! Houdt het op bierglazenreiniger. Wahzeggu? Ja, bierglazenreiniger!; en wel van Calgonit (ik heb geen aandelen van de producent Reckitt Benckiser). Want dat reinigingsmiddel is het enige, dat ik ken, dat zich niet op glas of metaal hecht. Uw scribent is behalve liefhebber van Nikon-producten ook liefhebber van een goed glas gerstenat en ziet dat het liefst getapt in een schoon glas. Maar wat is schoon?
Een glas waarop zich schoonmaakmiddelen (of resten daarvan) hebben genesteld, is ongeschikt voor bier, want het schuim slaat onmiddellijk dood. Calgonit is onschadelijk voor de gezondheid en laat een volstrekt schoon glas achter, want het middel vloeit met het vuile water van het glas af. Een uitstekend middel dus ook voor onze objectieven. Want de coating wordt niet aangetast en het laat geen vlekken na.
In een supermarkt of bij de drogist is een literfles te koop. Zo niet, kijk dan uw kroegbaas eens lief aan en vraag hem dit keer om een glaasje Calgonit. Om mee te nemen dus!

Maw: een duidelijk advies dat dit een uitstekend middel is.

Maar, omdat het hier gaat om de vraag welk reinigingsmiddel gegarandeerd geen schade toebrengt aan onze kostbare objectieven, ook niet op lange termijn zou ik toch eerst willen weten:
- Is Calgonit bierglasreiniger door Nico van Dijk of door anderen GETEST, of is het slechts een persoonlijke ervaring.
- Hoeveel jaren heeft hij ervaring met dit middel?
- Is er überhaupt sprake van enig onderzoek naar dit reinigingsmiddel in relatie tot objectieven, misschien bij andere grote objectief fabrikanten.
- De Nikon Club Nederland staat achter dit advies door het op te nemen in het clubblad. Heeft de club hier ooit contact over gehad met Nikon Nederland of Nikon Beverwijk?
- Heeft de club eigenlijk ooit met Nikon Nederland gesproken over het beste reinigingsmiddel?

M.a.w. ik vind dat als het bestuur van de club achter het advies om bierglasreiniger te gebruiken gaat staan, wij er zeker van moeten kunnen zijn dat dit middel geen schade geeft aan glas en (Nano) coating.
Kan het bestuur mij die zekerheid bieden?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Calgonit bierglasreiniger deel 2

Bericht door Roelof » do nov 13 2008 11:09 am

Ik denk dat je noch van het bestuur noch van Nikon garanties krijgt over een product van iemand anders (waarvan de samenstelling zonder nader bericht kan veranderen.) Zeker niet als je garanties wilt wat dat spul doet met in het verleden gebruikte coatings, huidige coatings en in de toekomst te gebruiken coatings.
In de handleiding van de 70-200 adviseert Nikon een zachte katoenen doek of lensdoekje bevochtigd met ethanol of lensvloeistof en het enige wat echt ontraden wordt zijn organische oplosmiddelen (zoals terpentine en wasbenzine)

Daar staat tegenover dat ze ook een NC filter aanraden ter bescherming van de lens en daar trekt ook bijna niemand zich iets van aan. (De meesten gebruiken een UV filter of geen filter.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 13 2008 5:35 pm

Roelof schreef:Ik denk dat je noch van het bestuur noch van Nikon garanties krijgt over een product van iemand anders (waarvan de samenstelling zonder nader bericht kan veranderen.)
Dat begrijp ik Roelof.
Maar ik blijf wel benieuwd naar onderbouwing van het artikel dat bierglasreiniger rustig gebruikt kan worden.

De passage "....Calgonit is onschadelijk voor de gezondheid en laat een volstrekt schoon glas achter, want het middel vloeit met het vuile water van het glas af. Een uitstekend middel dus ook voor onze objectieven. Want de coating wordt niet aangetast en het laat geen vlekken na..."
vind ik alles behalve overtuigend.
Sterker: ik vind de redenering dat het DUS goed is voor objectieven, tamelijk zorgwekkend.
Zit er (Nano)coating op bierglazen?

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » do nov 13 2008 7:17 pm

Als chemicus zou ik me eerst eens afvragen wat er in dit spul zit aan chemicaliën. Want wat voor gewoon glas geen probleem hoeft te zijn, kan het voor coating wel zijn. En voor de ene coating wel en de andere niet.
Om een down-to-earth voorbeeld te geven van wat chemicaliën doen met coatings: in 1991 was ik op Java bij de Bromo vulkaan. De zwaveldioxide dampen in de vallei, in combinatie met de nevel (=water) vormde een zuur die op mijn brillenglazen achterbleef. Brildragers zullen dit herkennen als het mistig is. Een soort zure regen dus. Toen de zon opgekomen was en iedereen zich er weer aan warmde en uiteraard de nevel was opgetrokken, was de coating op mijn bril zodanig aangetast, dat ik nog drie weken zonder bril heb moeten lopen, want er was niet meer door te kijken. Niemand van de andere brildragers in de groep had hier last van en de reisleider had dit nog nooit meegemaakt (en die kwam er al jaren). Zo zie je maar dat niet iedere coating even bestand is tegen een bepaalde chemicaliën.
Mijn advies, niet doen! Achteraf kun je alleen maar spijt krijgen.

Overigens veranderen fabrikanten soms hun formule (goedkoper, krachtiger) zonder de consument te informeren. Consequenties??
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 13 2008 8:08 pm

Arabia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Arabia » do nov 13 2008 8:26 pm

JerryBig schreef:Als chemicus zou ik me eerst eens afvragen wat er in dit spul zit aan chemicaliën. Want wat voor gewoon glas geen probleem hoeft te zijn, kan het voor coating wel zijn. En voor de ene coating wel en de andere niet.
Om een down-to-earth voorbeeld te geven van wat chemicaliën doen met coatings: in 1991 was ik op Java bij de Bromo vulkaan. De zwaveldioxide dampen in de vallei, in combinatie met de nevel (=water) vormde een zuur die op mijn brillenglazen achterbleef. Brildragers zullen dit herkennen als het mistig is. Een soort zure regen dus. Toen de zon opgekomen was en iedereen zich er weer aan warmde en uiteraard de nevel was opgetrokken, was de coating op mijn bril zodanig aangetast, dat ik nog drie weken zonder bril heb moeten lopen, want er was niet meer door te kijken. Niemand van de andere brildragers in de groep had hier last van en de reisleider had dit nog nooit meegemaakt (en die kwam er al jaren). Zo zie je maar dat niet iedere coating even bestand is tegen een bepaalde chemicaliën.
Mijn advies, niet doen! Achteraf kun je alleen maar spijt krijgen.

Overigens veranderen fabrikanten soms hun formule (goedkoper, krachtiger) zonder de consument te informeren. Consequenties??
Vind dit een beetje appels met peren vergelijken. Zwaveldioxide verdunt met water blijft een zuur en zal dus altijd een "bijtende" werking hebben op alle oppervlaktes. Dat dit niet altijd zichtbaar is (vergelijking jouw bril met die van anderen) wil niet zeggen dat er überhaupt geen schade is aangericht.

Calgonit is een oplossing welke "vetten" afdrijft/oplost en is absoluut geen "bijtend" zuur. Nogmaals Calgonit reageerd alleen op "vetten".
Ik gebruik al jaren op advies van andere fotografen Calgonit om mijn objectieven schoon te maken en heb op zowel mijn primes als Nano objectieven
nooit een aantasting mogen zien.

Dat jij als chemicus bovenstaande aangeeft zet mij te denken... je moet toch beter weten..

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr nov 14 2008 6:48 am

Marten schreef:In een ander topic reageerde Hans Braakhuis als volgt op het gebruik van Calgonit bierglasreiniger als schoonmaakmiddel voor het glas van objectieven:
Uit het artikel in het clubblad en nu ook de verwijzing daarheen van Hans begrijp ik dat Calgonit bierglasreiniger een uitstekend middel is om de frontlenzen van objectieven te reinigen en het Bestuur daar achter staat.
Kan het bestuur mij die zekerheid bieden?
In elk clubblad staat in de Colofon:
Alle artikelen in de clubblad zijn onder eigen naam geschreven en geven geenszins de mening van het bestuur weer.

Gelukkig maar. In Nederland noemen we dat vrijheid van meningsuiting.
Het artikel geeft dus slechts de mening van Nico van Dijk.

Ook een artikel schrijven voor het clubblad: redactie van het clubblad: bladredactie@nikon-club-nederland.nl
Deadline voor het volgende nummer 23 november.

Overigens zoekt de redactie nog steeds uitbreiding, zowel redactieleden als auteurs.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 14 2008 7:14 am

Hans Braakhuis schreef:Alle artikelen in de clubblad zijn onder eigen naam geschreven en geven geenszins de mening van het bestuur weer.
Duidelijk, Hans.
Is er iets te zeggen over de andere vragen die ik had n.a.v. het artikel?
Of kan Nico van Dijk daar misschien iets meer over zeggen?
Marten schreef: - Is Calgonit bierglasreiniger door Nico van Dijk of door anderen GETEST, of is het slechts een persoonlijke ervaring.
- Hoeveel jaren heeft hij ervaring met dit middel?
- Is er überhaupt sprake van enig onderzoek naar dit reinigingsmiddel in relatie tot objectieven, misschien bij andere grote objectief fabrikanten.
- De Nikon Club Nederland staat achter dit advies door het op te nemen in het clubblad. Heeft de club hier ooit contact over gehad met Nikon Nederland of Nikon Beverwijk?
- Heeft de club eigenlijk ooit met Nikon Nederland gesproken over het beste reinigingsmiddel?

Robin

Bericht door Robin » vr nov 14 2008 9:18 am

Hans Braakhuis schreef:Ga naar het 2de bericht en klik op de reactie van Roel.

Volgens mij zijn 2 flessen Calgonit dan niet genoeg
Aangezien je die link en verwijzing naar het clubblad zo promoot, mag ik concluderen dat je het zelf ook gebruikt om je objectieven te reinigen ? Ik bedoel als onze objectieven goeroe het gebruikt moet het haast velig zijn toch ....

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr nov 14 2008 9:42 am

Robin schreef:Aangezien je die link en verwijzing naar het clubblad zo promoot, mag ik concluderen dat je het zelf ook gebruikt om je objectieven te reinigen ? Ik bedoel als onze objectieven goeroe het gebruikt moet het haast veilig zijn toch ....
Je zult me zelden horen zeggen welke spullen ik zelf gebruik. Ik denk dat ik dit in dit forum zelden doe. Kom je me elders tegen met een bepaalde camera om mijn nek, dan kan ik er niet onderuit.

Elders was al aangeven dat Nikon zelf ook verschillende adviezen geeft. Elk potje heeft een ander deksel.

mikemix

Bericht door mikemix » vr nov 14 2008 10:53 am

JerryBig schreef:1991 was ik op Java bij de Bromo vulkaan. De zwaveldioxide dampen in de vallei, in combinatie met de nevel (=water) vormde een zuur die op mijn brillenglazen achterbleef?
Grappig, dit verhaal loopt met mij synchroon.
Was ook in 1991 op de Bromo vulkaan, wat alleen bij mij gebeurde is dat ik een splinternieuwe Lowe Pro tas had gekocht en deze na mijn trip van donkerblauw in een geel/vaal blauw was veranderd.
Mijn broer had dezelfde tas gelijk gekocht (ook blauw) voor mijn trip was deze precies gelijk, na mijn trip was te zien dat mijn tas extreem was verkleurd.
Heb de tas nog steeds, hij is precies zo gebleven qua kleur.

Ontopic: dat was de reden voor mij om een draadje te starten w.b.t. het schoonhouden van de buitenste glasdelen.
Ik blaas objectieven altijd even schoon voor en na gebruik, persoonlijk ben ik van mening om het glas zo min mogelijk
te behandelen.

Overigens naar aanleiding van de opmerking van Marten over Nano coating, de Nano gecoate glasdelen zitten in het objectief naar mijn weten.

http://www.nikon.com/about/technology/l ... /index.htm

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 14 2008 12:05 pm

mikemix schreef:Overigens naar aanleiding van de opmerking van Marten over Nano coating, de Nano gecoate glasdelen zitten in het objectief naar mijn weten.
http://www.nikon.com/about/technology/l ... /index.htm
Ahh, wist ik niet. Weer wat geleerd.
Ik beperk mij ook zoveel mogelijk met schoonmaken van de frontlens. (14-24!) En als het dan toch moet, met een "brillendoekje" van de opticien dat ik licht vochtig maak met gedestilleerd water.

mikemix

Bericht door mikemix » vr nov 14 2008 12:11 pm

Dat is dus ook mijn manier, gedestilleerd water met een speciaal lens doekje.

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » vr nov 14 2008 12:23 pm

Vind dit een beetje appels met peren vergelijken. Zwaveldioxide verdunt met water blijft een zuur en zal dus altijd een "bijtende" werking hebben op alle oppervlaktes. Dat dit niet altijd zichtbaar is (vergelijking jouw bril met die van anderen) wil niet zeggen dat er überhaupt geen schade is aangericht.

Calgonit is een oplossing welke "vetten" afdrijft/oplost en is absoluut geen "bijtend" zuur. Nogmaals Calgonit reageerd alleen op "vetten".
Ik gebruik al jaren op advies van andere fotografen Calgonit om mijn objectieven schoon te maken en heb op zowel mijn primes als Nano objectieven
nooit een aantasting mogen zien.

Dat jij als chemicus bovenstaande aangeeft zet mij te denken... je moet toch beter weten..

Groet'n
Lawrence
Beste Lawrence,

Lezen wat er staat is niet je sterkste kant zo lijkt het. Wanneer ik een voorbeeld geef hoe coatings verschillend reageren op een licht zure oplossing, dan heb ik het dus over verschillen in coatings, en laten die nu ook op lenzen zitten. In geen geval vergelijk ik zuur met Calgonit. Ik vergelijk dus geen appels met peren, ik illustreer slechts een feitelijke waarneming.
Om dan mijn vakkennis in twijfel te moeten trekken beschouw ik dan ook als een grove belediging. Wie ben jij om mijn kennis in twijfel te trekken op grond van een oppervlakkig gelezen voorbeeld?

Wanneer je verder leest, kun je mijn laatste opmerking over het veranderen van formules van producten lezen. Dit is een feit! Ik ben 22 jaar werkzaam geweest bij Neerlands grootste wasmiddelen leverancier Unilever, dus ik kan gerust stellen dat ik iets af weet van formules van schoonmaakmiddelen en de continue veranderingen daarin. Unilever maakt, even voor jouw informatie, allerlei soorten schoonmaakmiddelen en gebruikt daar een wijd scala aan chemicaliën voor.
Overigens Calgonit reageert niet met vetten. Calgonit bevat oppervlakte actieve stoffen, die vet losweken en in de oplossing houden d.m.v. micellen. Dit is de basis voor schoonmaken. Zo heb je anionogene, kationogene en non-ionogene oppervlakte actieve stoffen, ieder met hun eigenschappen en dus reactiviteit. Zonder in te gaan op wat er precies in Calgonite zit (ik heb het bewuste product niet bestudeerd) het blijft een feit dat deze chemicaliën kunnen reageren en dus schadelijk kunnen zijn. Of dat ook daadwerkelijk gebeurt weet ik niet, volgens jou in ieder geval niet. Blijf het dan vooral gebruiken. Het wordt pas lullig als ze stilletjes de formule aanpassen en jouw lenzen plotseling naar de kloten zijn.
Dus blijft mijn advies, niet doen. Gebruik een product wat hier speciaal voor ontwikkeld is, dan mag je erop vertrouwen dat het goed zit.

Groeten,
Gerrit

PS Overigens een beetje gedestilleerd water en een speciaal lensdoekje is geen enkel probleem, echter vetverwijdering zal niet altijd eenvoudig zijn.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 14 2008 12:37 pm

Gerrit, bedankt voor je reactie.
Je expertise op dit terrein is wat mij betreft overduidelijk. Ik denk dat weinigen daaraan kunnen tippen, hier op dit forum.!
Je advies is eveneens duidelijk.
Ik hou het bij een watertje.
Laatst gewijzigd door Marten op vr nov 14 2008 12:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”