Uit het artikel in het clubblad en nu ook de verwijzing daarheen van Hans begrijp ik dat Calgonit bierglasreiniger een uitstekend middel is om de frontlenzen van objectieven te reinigen en het Bestuur daar achter staat.Hans Braakhuis schreef:... In september 2006 was er een link naar een artikel uit het clubblad in dit bericht:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =32&t=1174
Ga naar het 2de bericht en klik op de reactie van Roel.
Voordat ik nu aan de bierglasreiniger ga:
Wat is eigenlijk de status van het artikel van Nico van Dijk en van de publicatie in het clubblad?
Hij schrijft:
Vergeet dus alle schuur- en vaatwasmiddelen, sponzen, dweilen en gootsteenborstels! Houdt het op bierglazenreiniger. Wahzeggu? Ja, bierglazenreiniger!; en wel van Calgonit (ik heb geen aandelen van de producent Reckitt Benckiser). Want dat reinigingsmiddel is het enige, dat ik ken, dat zich niet op glas of metaal hecht. Uw scribent is behalve liefhebber van Nikon-producten ook liefhebber van een goed glas gerstenat en ziet dat het liefst getapt in een schoon glas. Maar wat is schoon?
Een glas waarop zich schoonmaakmiddelen (of resten daarvan) hebben genesteld, is ongeschikt voor bier, want het schuim slaat onmiddellijk dood. Calgonit is onschadelijk voor de gezondheid en laat een volstrekt schoon glas achter, want het middel vloeit met het vuile water van het glas af. Een uitstekend middel dus ook voor onze objectieven. Want de coating wordt niet aangetast en het laat geen vlekken na.
In een supermarkt of bij de drogist is een literfles te koop. Zo niet, kijk dan uw kroegbaas eens lief aan en vraag hem dit keer om een glaasje Calgonit. Om mee te nemen dus!
Maw: een duidelijk advies dat dit een uitstekend middel is.
Maar, omdat het hier gaat om de vraag welk reinigingsmiddel gegarandeerd geen schade toebrengt aan onze kostbare objectieven, ook niet op lange termijn zou ik toch eerst willen weten:
- Is Calgonit bierglasreiniger door Nico van Dijk of door anderen GETEST, of is het slechts een persoonlijke ervaring.
- Hoeveel jaren heeft hij ervaring met dit middel?
- Is er überhaupt sprake van enig onderzoek naar dit reinigingsmiddel in relatie tot objectieven, misschien bij andere grote objectief fabrikanten.
- De Nikon Club Nederland staat achter dit advies door het op te nemen in het clubblad. Heeft de club hier ooit contact over gehad met Nikon Nederland of Nikon Beverwijk?
- Heeft de club eigenlijk ooit met Nikon Nederland gesproken over het beste reinigingsmiddel?
M.a.w. ik vind dat als het bestuur van de club achter het advies om bierglasreiniger te gebruiken gaat staan, wij er zeker van moeten kunnen zijn dat dit middel geen schade geeft aan glas en (Nano) coating.
Kan het bestuur mij die zekerheid bieden?