Nikkor AF 50 / 1.8 D - uit productie!

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Harrie Gerrits

Nikkor AF 50 / 1.8 D - uit productie!

Bericht door Harrie Gerrits » vr okt 06 2006 6:39 pm

Ter informatie zie bijgevoegde hyperlink.

http://www.europe-nikon.com/family/en_G ... d/257.html

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr okt 06 2006 6:53 pm

Dat gaat dus niet echt de goede kant op met Nikon...
Vreemd dat bij de camera's de F6 er ook niet gelijk bij staat - veel objectieven zijn er niet meer voor, op deze manier.
Met een dergelijk uitgebeend aanbod wordt het wel moeilijk, het marktaandeel te behouden, laat staan te vergroten met een Full Frame digitale reflex.
Ben benieuwd naar de jaarcijfers - zullen wel weer heel rooskleurig lijken.
Groet, E.M. de Klerk

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr okt 06 2006 8:29 pm

Zou de AF 50 / 1.8 D vervangen gaan worden door een AFS VR 50 / 1.8 DG :shock: :shock: :shock: ?

Zo maar een gedachtekronkel - maar de werkelijke reden is waarschijnlijk dat het objectief te goedkoop is.

hjanssen

Bericht door hjanssen » vr okt 06 2006 8:38 pm

Ik hoop dat mijn van de week bestelde nog geleverd wordt.....

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr okt 06 2006 9:48 pm

Harrie Gerrits schreef:Zou de AF 50 / 1.8 D vervangen gaan worden door een AFS VR 50 / 1.8 DG :shock: :shock: :shock: ?
Nee, want voor zo'n klein objectief geeft AF-S geen enkel voordeel, alleen maar meer gewicht en met 50mm heeft VR ook weinig zin hoor.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » vr okt 06 2006 10:26 pm

De AF 50 / 1.4 zit nog wel in het assortiment. Wel wat duurder, maar over het algemeen beter (niet weer een discussie over het verschil aub... ;-)).

Echter, wat ik als analoog-type niet helemaal bevat: 50 mm. is een erg mooi brandpunt, dat ongeveer overeenkomt met het zicht van het menselijk oog. Mede daarmee is het breed toepasbaar en was het ook het standaardobjectief in pre-zoomtijd. Op digitaal is 50 mm. echter 75 mm., wat mijns inziens een groot verschil is. Zijn er ook digitalen met het AF 35 / 2.0 objectief? Dat is in verhouding met analoog net iets meer dan 50 mm. en daarmee zou dat mijn keuze zijn bij een digitale camera. Dus... is de 35 mm. niet de mooie nieuwe standaardlens?

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » vr okt 06 2006 10:51 pm

MvBoetzelaer schreef:
Harrie Gerrits schreef:Zou de AF 50 / 1.8 D vervangen gaan worden door een AFS VR 50 / 1.8 DG :shock: :shock: :shock: ?
Nee, want voor zo'n klein objectief geeft AF-S geen enkel voordeel, alleen maar meer gewicht en met 50mm heeft VR ook weinig zin hoor.

Groeten,
Marnix
Deze opmerking was bedoeld met een bepaalde toon om het in mijn beleving "zwalkende" beleid van Nikon te onderstrepen.

Prachtig objectief - waarom vervangen?
Laatst gewijzigd door Harrie Gerrits op za okt 07 2006 7:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Malo1961

Bericht door Malo1961 » vr okt 06 2006 11:43 pm

Roel schreef:
Zijn er ook digitalen met het AF 35 / 2.0 objectief? Dat is in verhouding met analoog net iets meer dan 50 mm. en daarmee zou dat mijn keuze zijn bij een digitale camera. Dus... is de 35 mm. niet de mooie nieuwe standaardlens?
Jawel, die zijn er. :)
En het bevalt me goed.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » za okt 07 2006 1:04 am

Volgens mij wijst dit er duidelijk op dat Nikon NIET van plan is een full frame sensor te ontwikkelen! Alle full frame groothoekzooms van 28mm tot .... zijn verdwenen. Ook de typische full frame primes, zoals dus de 50mm F1,8 en 20 mm F2,8 zijn weg. De 24mm en 35mm zijn gebleven omdat die overeenkomen met de analoge 35 mm en 50 mm.

...Weer wat stof tot speculeren. :?

groet,

Karel

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » za okt 07 2006 7:05 am

Misschien heb je wel gelijk. Let wel: Canon heeft ook nog maar 1 full frame (in het prosumersegment), of zit ik fout.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za okt 07 2006 7:43 am

Het slagveld is nog veel groter. Even surfen over de Nikon site leert dat er met een forse bezem door het assortiment aan objectieven is gegaan. Veel goedkopere objectieven zijn gesneuveld, maar bijv. ook de 28mm/1.4!! Mijn indruk is dat er iemand bij Nikon een lijstje met verkoopcijfers van de objectieven heeft gepakt en op 1/3 van boven een streep getrokken. Alles onder de streep uit productie en alle capaciteit focussen op de spullen die goed verkocht worden. In het "normal zoom AF" segment is alleen de peperdure 28-70/2.8 overgebleven, terwijl er zeker nog zo'n 4 of 5 andere zooms in deze groep zaten. Het lijkt op behoorlijke kaalslag. Hopelijk voedingbodem voor veel mooie, nieuwe objectieven.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Beleid Nikon?

Bericht door George Fennes » za okt 07 2006 9:29 am

Kan ook nog een andere mogelijkheid zijn.
Nikon is bezig de markt voor te bereiden op de komst van de FF!
Haalt nu een aantal objectieven uit de markt die ook voor FF bedoeld zouden kunnen zijn, waardoor er een gebrek aan deze objectieven ontstaat.
Om met de introductie van de FF, met een hele range van 'speciaal' voor de FF camera onwikkelde objectieven te komen die 'beter' en 'duurder' zijn.
Tussen nu en een half jaar zullen wij het weten!

Leuk he dat speculeren?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za okt 07 2006 9:51 am

Het verbaasd me dat de f1,8 50 er uit gaat. En dat is niet voor de eerste keer. De oudere AF versie uit 1990 werd in 1998 ook van de mark gehaald en de huidige D versie werd bijna 2 keer duurder. Misschien dat ze dat weer opnieuw willen doen.

Veel van de objectieven waar nu mee gestopt wordt zijn compleet dubbel. En van alle MF objectieven was al begin dit jaar bekend dat ze zouden verdwijnen.

Zelf ben ik heel blij dat de 24-85 AFS ED stopt en dat de oudere gewoon blijft. Clubleden lezen daar in het volgende clubblad meer over.

Onvoorstelbaar dat men met het 24-120 stopt. Dat ding presteert uitstekend. Of zou toch iedereen voor die breekbare en minder presterende 18-200 gaan?

Zelfs m'n favoriete 28-105 stopt. Zeer raar, want in de USA zijn er volgens mij al 7 jaar wachtlijsten voor dat ding.

Ook de 35-70 is het haasje. Die heeft wel het door vanson al genoemde alternatief 28-70, maar dat ding is heel veel groter en heeft ook een meer dan 2x hogere adviesprijs.

Ik vermoed dat de lijst van Nikon Engeland fouten bevat. Gemaakt in 2005, tenminste dat staat onderaan de pagina. En de 28-200mm f/3.5-5.6G ED-IF AF Zoom-Nikkor wordt 2x genoemd. Of zou verdwijnen en verdwijnen blijven betekenen!

Als je op deze pagina klikt:

http://www.nikon-image.com/eng/Lineup/discon.htm

dan zie je de 50 er ook weer bij staan. Als je dan doorklikt op de 50 kom je bij de 1990 versie uit. Heel oud nieuws dus, want dat wisten we in 1998 al.
Maar als je op de door Harrie Gerrits genoemde link door klikt, kom je wel bij de 2002 versie uit.

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » za okt 07 2006 2:00 pm

De nieuwe site van Nikon rammelde in het begin van de fouten (lees: errors). Zouden ze een incomplete lijst op het net gezet hebben, zodat ze in ieder geval content hebben? Kan em namelijk niet voorstellen dat ze lenzen die goed lopen uit productie halen... :shock:
mvg, OFB

sportpics

Re: Beleid Nikon?

Bericht door sportpics » za okt 07 2006 2:53 pm

George Fennes schreef:Kan ook nog een andere mogelijkheid zijn.
Nikon is bezig de markt voor te bereiden op de komst van de FF!
Haalt nu een aantal objectieven uit de markt die ook voor FF bedoeld zouden kunnen zijn, waardoor er een gebrek aan deze objectieven ontstaat.
Om met de introductie van de FF, met een hele range van 'speciaal' voor de FF camera onwikkelde objectieven te komen die 'beter' en 'duurder' zijn.
Tussen nu en een half jaar zullen wij het weten!

Leuk he dat speculeren?

Groetjes George :D
hoi hoi,
die kans zie ik niet zitten
dat Nikon stopt met de ontwikkeling van analoge kamera's,is bekend(m'n zei dat de F6 de laatse zou wezen)
maar Nederland,Duitsland,England,Denemarken,Amerika,Japan,zijn de grooste afnemers van de Digitale geweld.Andere landen zijn dat in grote maten vele male minder.ik heb gehoord,dat Kodak ondanks een niewe ontwikkel centrum neer heeft gezet,ergens in Afrika(gehoord van een beroeps fotograaf).dan kan ik me voor stellen dat de anloge camera's en lenzen nog steets in trek zijn.
Ik vermoed dat ze de koste willen drukken,en ze weten ook wel dat ze de markt met een aantal lenzen wel hebben verzadigd,en dat vreemde merken(lees Sigma,Tamron,Tokina)meer terein winnen,en dat ze steets beter worden,voor een prijs,waar Nikon het niet van kan maken.
ik denk persoonlijk dat de DX lenzen wel meer op komen,maar denk niet dat Nikon helemaal stopt met de normale lenzen(anders doe ik Nikon meteen weg).De DX lenzen zijn goed,maar persoonlijk vind ik de normale vele male beter.
maar dat is persoonlijk!!

groetjesssssss

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”