Sluitertijd en brandpuntafstand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Weef

Sluitertijd en brandpuntafstand

Bericht door Weef » zo nov 16 2008 10:03 am

Even een eenvoudige vraag op deze grijze zondagochtend....

Met een 85mm objectief wordt men geacht een sluiterijd te hebben van 1/85 om de foto scherp te houden. Met een 50mm 1/50 etc....

Betekent het dat ik bij gebruik van de 85mm op mijn D80 1/127 van een seconde aan "moet" houden (85 x 1,5)?

Ik weet het even niet meer :roll:

Cheers,

Marcel

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Sluitertijd en brandpuntafstand

Bericht door Marten » zo nov 16 2008 10:14 am

Weef schreef:...Betekent het dat ik bij gebruik van de 85mm op mijn D80 1/127 van een seconde aan "moet" houden (85 x 1,5)?
Marcel
Ja Marcel, je moet rekening houden met de cropfactor. Dus 1/127 sec. minimaal met de 85 mm op DX body's
Zie deze link voor een duidelijke uitleg.

Dit - lastige- onderwerp is o.a. hier op dit forum aan de orde geweest.

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » zo nov 16 2008 10:54 am

Marcel,

Zoals Marten ook al aangaf, zonder VR in dit geval dus 1/125e aanhouden als richtlijn voor de langste sluitertijd.
Op het moment dat je een erg vaste hand hebt of steun vindt voor je camera kan je langzamere sluitertijden gebruiken.
Houdt er dan wel rekening mee dat bewegende onderwerpen bewegingsonscherpte kunnen veroorzaken. Dit afhankelijk van de snelheid van de beweging en de sluitertijd.

Peter

Weef

Bericht door Weef » zo nov 16 2008 11:39 am

Leerzame link.

Dank heren!

Het is eigenlijk wel logisch. Maar ik dacht dat een bepaald aantal mm's zich ook op een crop-camera zich alszodanig zou gedragen.

Niet dus :)

Cheers,

Marcel

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 16 2008 1:38 pm

De meeste mensen hebben een minder vaste hand dan ze wel denken. Het loont dan ook zeker om te leren over- en oefenen met - je afdruktechniek. En wat sluitertijden betreft misschien toch maar net even wat hoger te gaan zitten totdat je er achter bent wat de "cropfaktor" van je eigen hand is. ;-)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”