D700

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Ytzen

D700

Bericht door Ytzen » zo nov 16 2008 11:58 pm

geachte leden,

Gisteren een D700 aangeschaft samen met een Nikon AF-S ED24-70 2.8G IF lens. Het was vandaag erg wisselend licht, af en toe vrij donker. Ik heb voor een eerste keer al aardige foto's gemaakt maar ik worstel met de automatisch belichtingsprogramma P en automatische ISO instelling tot 3200. Een op de 5 foto's is veel te licht en 1 op de 5 is veel te donker, de belichtingsautomatiek gaat qua resultaat veel te veel heen en weer. Doe ik iets verkeerd of zou er toch iets aan de Nikon niet deugen? Heeft iemand een tip voor deze onervaren herstarter die na de jaren tachtig Nikon FE niet meer een spiegelreflex heeft aangeraakt en ook onervaren is met autofocus? m vr gr Ytzen van der Werff

Robin

Re: D700

Bericht door Robin » ma nov 17 2008 12:11 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » ma nov 17 2008 8:59 am

Als 1 op de 5 veel te licht is, en 1 op de 5 veel te donker....
Klinkt als... auto bracketing.....
Zal die toevallig aan kunnen staan?
Zo een gevalletje hadden we hier laatst ook.
Succes
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Ytzen

Bericht door Ytzen » ma nov 17 2008 8:50 pm

Hartelijk dank Robin en V70 voor jullie reactie. Zo gauw ik weer bij daglicht thuis ben ga ik deze week met jullie tips een nieuwe serie foto's schieten. Ik zal verslag doen van het resultaat. gr Ytzen

Tobias

Bericht door Tobias » wo nov 19 2008 7:48 pm

Om er zo snel mogelijk weer in te komen gebruik dan voorlopig geen P maar de M daarna A en S. Zet je iso inderdaad vast op een redelijke waarde.

Zelf heb ik de d300 en volgens de d700 bezitters kan je de iso bij de d700 aardig opschroeven. Het mooie van digitale fotografie is dat je direct je resultaat kunt beoordelen.

Stoei ook eens met spot meting en gewoon het resultaat op je display ruw beoordelen. Meten is weten en zeker in de fotografie gaat dit nog altijd op. Gaat het meten je naar tevredenheid af dan doe je de volgende stap. bijvoorbeeld de witbalans, tunen van je persoonlijke instellingen

Nog een belangrijke tip. Zet in het begin zo veel mogelijk toeters en bellen uit en vooral dat dikke boekwerk lekker doornemen. Daar staan veel zaken in die je waarschijnlijk nooit zult gebruiken maar ook heel handige. Zo raak je vertrouwd en wordt de D700 jouw camera getuned naar je persoonlijke wensen.

Voorlopig ben je nog wel even zoet. Immers Met de D700 heb je een (semi) pro camera in je handen en een kleine computer.

Veel plezier met je aankoop.

Ytzen

Bericht door Ytzen » do nov 20 2008 10:42 pm

Tobias, Robin, V70,

Tobias, je hebt helemaal gelijk. De camera heb je niet zo maar onder de knie. Ik heb de eerdere raadgevingen van Robin en V70 vandaag opgevolgd, in M en A foto's gemaakt. Dit is stabiel en gaat geweldig. De ISO stand steeds gefixeerd, aangepast aan de lichtomgeving. Inderdaad worden eerdere opmerkingen in dit gremium helaas ook bevestigd, de oude Nikkor AI lenzen voldoen minder goed, wrschl omdat de digitale sensor heel gevoelig is voor recht invallend licht. Er zit snel een zweem over de foto's die met de oude Nikkor lenzen gemaakt worden. Wat is de nieuwe 24-70mm zoomlens trouwens een zwaar ding, ook in vergelijking met mijn oude lenzen. Ik ben wel reuze blij met dit mooie fototoestel. Dank voor jullie tips, gr Ytzen

evertfoto

Bericht door evertfoto » vr nov 21 2008 2:38 pm

Werk zelf ook met de "oude" MF Ais lenzen op de D700 en heb geen last van een zweem.
Gebruik je wel een zonnekap? Is niet alleen aan te raden, maar om goede opnamen te maken een MUST.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”