Flitser voor d50

Discussies over flitsers
Dick68

Flitser voor d50

Bericht door Dick68 » zo okt 08 2006 4:23 pm

Ik ben een totale nitwit op het gebied van fotografie maar ik wil een flitser voor mijn d50.
Is een sb 800 een goede flitser?

mvg Dick
Laatst gewijzigd door Dick68 op zo okt 08 2006 4:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

hjanssen

Bericht door hjanssen » zo okt 08 2006 4:32 pm

Ds 800 géén idee, maar een sb800 zou een goede kunnen zijn, maar als het je eerste flitser voor een D50 is zou ik een SB600 nemen, grootste verschil is het remote kunnen aansturen van meerdere flitsers, maar als je er maar één hebt heb je deze optie niet nodig. Een eventueel 2de flitser zou dan een SB800 kunen zijn, waar mee je dan de sb600 kan aansturen.

Dick68

Bericht door Dick68 » zo okt 08 2006 4:41 pm

Sorry ,ik was even in de bonen,ik bedoelde een sb800

mvg Dick

Pindar01

Bericht door Pindar01 » vr dec 15 2006 5:13 pm

Ook ik ben op zoek naar een passende flitser voor mijn D50 :lol:

Maar wat is nu een goede flitser voor dit toestel? Ik begrijp dat een SB600/800 de top is op dit moment, maar zijn er nog andere opties, qua flitser, die voor de amateur prima zijn te gebruiken?

Ik hoor het graag van iemand! Als de SB600/800 de beste optie blijkt dan hoor ik dat graag! 8)

Alvast bedankt!

Groet: Michel

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gino » vr dec 15 2006 5:57 pm

Hallo,

Je kan ook een zoekopdracht doen hier op het forum door de knop zoeken aan te klikken, vervolgens SB800 of SB600 in te typen en dan kan je heel veel informatie lezen over beide flitsers.
Aan de hand van die ingewonnen informatie zou je dan eventueel een keuze kunnen maken.

Wat de vraag van Pindar01 betreft, er zijn ook andere merken flitsers maar volgens mijn bescheiden mening werkt niets zo goed als een Nikon flitser op een Nikon camera.

Ik heb zelf de SB800 en ben daar super tevreden over,de instellingsmogelijkheden zijn eindeloos.
Vooral met een omnibounce zijn erg zachte flits resultaten te halen.

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Pindar01

Bericht door Pindar01 » vr dec 15 2006 7:47 pm

Gino,

Als ik het goed begrepen heb dan past de SB600/800 zijn flits gedrag automatisch aan met het zoomen wat je met de camera doet en daarnaast kan je dan ook nog manueel de flits sterkte instellen? :oops:

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » vr dec 15 2006 7:50 pm

De SB-400, simpel, maar mooi dingetje.

TonH

Bericht door TonH » vr dec 15 2006 7:56 pm

Ik heb wat testflitsen kunnen maken bij mijn fotoboer, zat te twijfelen
tussen een Sigma, Metz of Nikon, was al snel duidelijk, geef maar een
paar tientjes meer uit en koop de SB600. Werkt perfect en mocht je het
nodig hebben en willen betalen ga dan voor de SB800.

Gr. Ton

Pindar01

Bericht door Pindar01 » vr dec 15 2006 8:42 pm

Thanx voor de adviezen guys! :D

Ik ben alweer een stuk verder.

Groet: michel

MadMike

Bericht door MadMike » ma dec 18 2006 3:27 pm

hey dick,

ik ben ook onlangs eigenaar van een D80 en ook op zoek geweest naar een flitser, heb zitten dubben tussen de SB's van nikon en een Metz flitser.
voor mij is het uiteindelijk de metz-flitser geworden. met een richtgetal van 54 voor 200 euri's en een volledig werkend i-ddl verhaal vond ik het geen slechte keus.
de SB's zijn namelijk beide zwakker dan deze metz. het enige echte verschil wat er (schijnbaar) bleek te zijn is dat de flitskop van de Metz niet zijdelings te kantelen is (wel 90 graden omhoog), en de SB's kunnen inderdaad slave-flitsers aansturen waar ik niet zeker van ben of de metz dit ook kan, maar je kunt flits-getriggerde slaves kopen dan is dat een minder probleem, de vertraging moet je dan accepteren.

ik gebruik de metz voornamelijk voor partypics (zeer tevreden!) en voor invulflits (ook zeer tevreden!) als je de flitscompensatie gebruikt (flitser omhoog gekanteld is +0,5 of +1), neemt de flitser dit mooi mee.

extras op de metz: instellicht 3 sec. 25-105mm zoomfunctie. handmatig 1/1, 1/2, 1/4, 1/8.

succes met zoeken en kiezen!!

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » ma dec 18 2006 10:19 pm

Pindar01 schreef:Gino,

Als ik het goed begrepen heb dan past de SB600/800 zijn flits gedrag automatisch aan met het zoomen wat je met de camera doet en daarnaast kan je dan ook nog manueel de flits sterkte instellen? :oops:

Ja, de flitserkop zoomt automatisch mee met je objectief. Dit werkt alleen als de flitser recht vooruit staat en er geen diffusor/omnibounce op zit.
Ja, daarnaast heb je ook de mogelijkheid om zelf geheel manueel in te stellen of je over- of onderbelicht wilt flitsen ten opzichte van de gemeten waarde.
Tot slot kun je ook helemaal handmatig de flitskracht instellen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Pindar01

Bericht door Pindar01 » di dec 19 2006 9:25 am

Ja, de flitserkop zoomt automatisch mee met je objectief. Dit werkt alleen als de flitser recht vooruit staat en er geen diffusor/omnibounce op zit.
Ja, daarnaast heb je ook de mogelijkheid om zelf geheel manueel in te stellen of je over- of onderbelicht wilt flitsen ten opzichte van de gemeten waarde.
Tot slot kun je ook helemaal handmatig de flitskracht instellen.

Groeten,
Marnix
Thanx Marnix!

Ik denk dat het voor mij de sb600 gaat worden. :D

joerig1970

Bericht door joerig1970 » wo dec 20 2006 5:46 am

ik heb ook gehoord dat de sb flitsers de beste zijn, ik heb die dus ook gevraagd aan de kerstman

want die andere technisch zaken zijn over flitser ( richtgetal, manuele instellingen enzo ) daar ken ik niks van ( voorlopig )

kan je die sb-600 ook op automatisch zetten?

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo dec 20 2006 8:41 pm

joerig1970 schreef:kan je die sb-600 ook op automatisch zetten?
Ja, dat kan. Met meting door de lens (DDL, TTL in het Engels).
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

renecita

Bericht door renecita » do dec 21 2006 9:35 am

MvanBoetzelaar schreef
Ik sta ook voor de keuze sb600 of sb800 - zoals denk ik velen met mij die besloten hebben een flitser aan te schaffen. Nu wil ik de flitser ook gebruiken i.c.m. mijn 105 mm macrolens voor het maken van portretten. Dus ik trok de conclusie dat de keuze voor mij gemakkelijk was: de sb600 zoomt niet mee tot 105 mm, maar tot maximaal 85 mm.

Maar uit bovenstaand citaat maak ik op dat deze redenering niet opgaat - ik wil graag een externe flitser om indirect te kunnen flitsen - en dat ik dus evengoed de sb600 zou kunnen gebruiken?

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”