Ik ben me aan het orienteren op een ringflitser. ik heb al vele soorten vergeleken.
Maar als ik voorbeeld foto's bekijk portretten, mens of dier, dan zie ik altijd een ringflitsrondje in de ogen.
Ik vind dit niet mooi is hier niets aan te doen? of ligt het aan de soort flitser?
Ik hoor het wel.
Bij een ringflitser; altijd "rondjes" in de ogen?
Re: Bij een ringflitser; altijd "rondjes" in de ogen?
Pupillen reflecteren de gebruikte flitser nu eenmaal. Je kunt van een studiofoto ook vaak precies de gebruikte lichtopstelling zien. 

- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Dit ligt aan de flitser, maar als je een rondje ziet in de pupillen is het geen flitser meer maar een ronde lamp, want een ringflitser is veel te klein om de desbetreffende cirkeltjes in ogen te krijgen.
Maar je kan het PS CS3 weghalen, maar dat maakt de ogen er niet mooier op als er geen weerspiegeling inzit.
Een optie is om geen flitser te gebruiken.
Maar je kan het PS CS3 weghalen, maar dat maakt de ogen er niet mooier op als er geen weerspiegeling inzit.
Een optie is om geen flitser te gebruiken.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Als de flitser vierkant zou zijn, zie je vierkantjes in de ogen, of niet?
Oplossing: ogen laten sluiten!
Oplossing: ogen laten sluiten!

- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het ligt maar net aan de afstand tot het onderwerp en de gebruikte ringflitser of je cirkeltjes ziet.M.Oorthuis schreef:Dit ligt aan de flitser, maar als je een rondje ziet in de pupillen is het geen flitser meer maar een ronde lamp, want een ringflitser is veel te klein om de desbetreffende cirkeltjes in ogen te krijgen.
Als een oog zodanig groot is afgebeeld dat je de weerspiegeling goed kunt waarnemen, is in feite de afstand tot je onderwerp al dichtbij genoeg om de vorm van een ringflitser daarin terug te kunnen zien. Bij macro-opnamen helemaal.
Het is niet voor niets dat ze in opnamen worden opgemerkt !!! Er zijn ook studio ringflitsers van pakweg 25-30 cm doorsnede waarin de camera op een statiefaansluiting wordt vastgeklemd. Heel fraai is het effect van heel veel kleinere flitsertjes op een ring. Dan krijgt je een soort stralend ster effect in de ogen. Een hele ring van kleine lichtpuntjes/streepjes. (Linker opstelling van onderstaande afbeelding):

Het lijkt me logischer om het andersom te doen, het zwarte middengat van een wit afgebeelde cirkelrand wit maken, mis je geen reflectie in de ogen.M.Oorthuis schreef: Maar je kan het PS CS3 weghalen, maar dat maakt de ogen er niet mooier op als er geen weerspiegeling inzit.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 18 2008 3:25 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik vind het juist altijd wat hebben die glimmer(s) van een ringflits in de ogen.
Werkt iemand trouwens met bovenstaand setje van Nikon?
Werkt iemand trouwens met bovenstaand setje van Nikon?
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik denk dat zoiets maar heel sporadisch voorkomt. Als er dan toch wordt geïnvesteerd hebben de meeste fotografen denk ik meer oog voor een wat zwaarder model studio ringflits dan het geld uit te geven aan 8 stuks van die kleine flitsertjes.mikemix schreef:Werkt iemand trouwens met bovenstaand setje van Nikon?
Vriendelijke groet, Léon Obers