De herkomst van het woord Bokeh ligt volgens Nico van Dijk, hoofdredacteur van het NCN nieuws (het clubblad van de NCN), in Frankrijk en Japan. Het woord is een Japanse verbastering van het Franse woord "Bouquet". Het begrip wordt ook wel gebruikt om een wijn te beschrijven. Bokeh is dan de phonetisch schrijfwijze van hoe men in Japan "Bouquet" uitspreekt.
Zelf houd ik het erop dat het woord een Nederlands Japanse oorsprong heeft. De bijzondere band tussen Nederland en Japan is bekend (denk aan het eiland Decima tijdens de Japanse isolatie, het feit dat Nederland voor Japan eeuwen lang de blik op het Westen was en in de 18e eeuw werd de Nederlandse taal daarom ook zeer intensief bestudeerd in Japan). Het woord Bokeh komt volgens mij van "bokken schieten". Bokken wat men in het Japans als Bokeh uitspreekt

In de fotografie wil men er het softe, d.w.z. onscherpe, deel van een foto mee aanduiden. Dus met mijn "bokken schieten oorsprong" zit ik er niet zo ver naast

Met de Nikkor 180 ED/2.8, schoot ik vorig jaar op Paleis het Loo (Concours d'Elegance 2003) de onderstaande foto. Het diafragma lag ergens tussen de 4 en 5.6. De achtergrond is helemaal wazig geworden, waardoor het embleem van deze Hispano Suiza er beter uitspringt.

Photo:©EAD2003-2004
Bij dezelfde gelegenheid, maakte ik de onderstaande opname van een embleem van een Voisin. Het diafragma lag weer tussen de 4 en 5.6. De mensen op de achtergrond (nu dus niet te zien) zijn helemaal wazig geworden.

Photo:©EAD2003-2004
Afgeronde diafragma bladen, of met vol open diafragma een opname maken, helpen volgens kenners op Inet om een opname met mooie Bokeh te maken. Maar wat een mooie Bokeh is, is ook een kwestie van smaak.
Amadeus Gould