D700 ???

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Dirkbohm

D700 ???

Bericht door Dirkbohm » wo nov 19 2008 1:51 pm

Hallo allemaal :
Even voorstellen. Mijn naam is DirkJan Ranzijn (zeg maar gewoon Dirk hoor) en heb me net aangemeld op dit forum. Ik ben 40 jaar en woonachtig in Alkmaar.
Ik schiet met de Nikon D300 en heb daarbij een Nikkor 35-70 (jaja..de oude schuiflens, maar nog steeds een heerlijk lensje) , Sigma 24-70 F2.8 en de mooie Nikkor 80-200 F2.8.

Mijn grootste passie (naast m'n muziek carriere) is de wereld van het circus en fotografie. Ik kombineer die 2 dus ook regelmatig en schiet nu circus shows voor verschillende bladen zoals het blad van de Nederlandse club van Circusvrienden en the British Circus Association. Regelmatig kom ik ook m'n foto's tegen in programmaboekjes en op websites van div. circus artiesten. Erg leuk.
Kijk maar even op m'n website :
http://www.flickr.com/photos/dirkscircusimages/

Even een vraagje: De nieuwe D700 ziet er waanzinnig goed uit en ik heb natuurlijk nogal eens wat te stellen met kleurruis (rode en groene spotlights) Heeft iemand ervaring met de D700 in combinatie met theater/musical/circus fotografie?
Zo ja, is de D700 echt veel beter op het gebied van ruis? 99% van mijn fotografie speelt zich af in de circustent, dus altijd hoge ISO's.

Ik hoor het wel.

Vriendelijke groeten
Dirk

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: D700 ???

Bericht door Mike-Nikon » wo nov 19 2008 2:15 pm

Hallo Dirkjan

Ten eerste welkom op het forum.

Ten tweede denk ik dat de D700 of de D3 het goed doen voor het geen wat jij wil.
De hoge iso waarde's die met deze camera's te halen zijn, zijn uniek.

Maar je bent dan wel verplicht om goed glas te kopen. Maar ik denk dat je hier de antwoorden wel gaat vinden.

Gr Mike
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 19 2008 2:17 pm

Haha, wordt door Patrick gevraagd een nieuwe topic op te zetten m.b.t. de D700, verwijs ik voor mijn bijdrage in ieder geval toch even met een zijsprongetje naar je eerste draadje:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 78#p213478

Maar de rest van de D700 reacties dan toch maar weer beter hier. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dirkbohm

Bericht door Dirkbohm » wo nov 19 2008 2:33 pm

Hoi Leon:
Dank je wel voor je reactie en je mooie verhaal over de circusvrienden.
Circus Knie heb ik net gezien (vorige week) en weer mooie platen kunnen schieten.

Nu heb ik gehoord dat de Nikkor 35-70 en 80-200 beide op de D700 kunnen worden geschroeft.
Heb jij enig idee of dat waar is?
Op het internet kom ik niet veel verder.

Gr.
Dirk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 19 2008 2:55 pm

Dirkbohm schreef: Nu heb ik gehoord dat de Nikkor 35-70 en 80-200 beide op de D700 kunnen worden geschroeft.
Heb jij enig idee of dat waar is?
Ja dat kan zonder restricties. Het zijn beide lenzen voor full frame (kleinbeeld). Maar bij full frame komt het echt aan op de kwaliteit van je lenzen. Zelf heb ik ook een 35-70mm/2.8 lens. Vind die op f 2.8 (en f 4) op DX formaat eigenlijk heel matig. (Ik heb ook losse primes waarmee ik liever werk).

Je kunt beginnen met die D700 en die 35-70 gaan inzetten om te kijken wat die doet op full frame, maar ik denk dat je al gauw wat beter wil als je echt op volle opening wilt werken. Gezien de D300 die je nu hebt, moet je wel beseffen dat bijv. een nieuwe 24-70mm/2.8 die de meest logische opvolger lijkt te zijn (echt een klasse beter), op full frame een ander beeldhoek bereik heeft dan op je D300 en je misschien liever een ander bereik hebt. Dus ik zou je aanraden beslist geen nieuwe lenzen aan te schaffen alvorens je een D700 hebt, en dan uit eigen ervaring straks kunt ontdekken of die voldoet. Je 80-200mm is prima. (In de loop van 2009 worden nieuwe Nikkor zoomlenzen verwacht).

Dirkbohm

Bericht door Dirkbohm » wo nov 19 2008 3:14 pm

Bedankt Leon :
Ben weer wat wijzer geworden.
Ik zal t.z.t. het zelf moeten uitvissen hoe ik de kwaliteit zal vinden van m'n 35-70 op de D700.
Ik zit toch nog een beetje te twijfelen.......een nieuwe 24-70 voor op m'n D300, of de D700 met m'n betaande reeks lenzen (dat eeuwige gezeur met geld)

Dank je wel
Gr.
Dirk

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo nov 19 2008 3:18 pm

Dirk, dan zou ik toch gaan in jou geval voor de D700, want in jou situatie met ruis etc. en donkere tonelen etc. heb je meer voordeel bij een beter presterende camera dan hogere kwaliteit van objectieven. Tuurlijk hogere kwaliteit telt ook mee, maar in dit geval weegt de D700 zwaarder t.o.v. betere objectieven.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » wo nov 19 2008 3:19 pm

De D300 kan natuurlijk al best hoge iso's aan. Je hebt t.o.v. de D700 natuurlijk wel het voordeel van de cropfactor als de artiesten ver weg staan of bijv. hoor in de lucht hangen. Met eeen FF camera mis je dan toch een stuk bereik lijkt me.
Ik vind de foto's overigens heel mooi. Kijkend bij de eigenschappen valt het me op dat je behoorlijk wat belichtingscorrectie toepast? Ik zie bijv. foto's met EV -7/3. Doe je dat om toch aan wat hogere sluitertijden te komen i.v.m. de beweging in de acts?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Dirkbohm

Bericht door Dirkbohm » wo nov 19 2008 3:32 pm

Hoi Riemke:
Bedankt voor je reactie.
Ja, dat doe ik inderdaad voor de bewegende acts, vooral met jongleurs, snelle dierenacts, enz....

Gr.
Dirk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 20 2008 1:02 am

Maar ik denk vooral dat de grote zwarte achtergronden je lichtmeting behoorlijk scheef trekken, in de zin dat de lichtmeting dat grote zwart naar een gemiddeld "grijs" wil trekken, met in dat geval dan overbelichting van je onderwerp als gevolg. Daar moet je wel op corrigeren bij matrixmeting (datgene wat jij gebruikt).
(Handmatig de instellingen doen vanuit spotmeting zou ook een mogelijkheid kunnen zijn).

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 20 2008 1:17 am

Dirkbohm schreef:Bedankt Leon :
Ben weer wat wijzer geworden.
Ik zal t.z.t. het zelf moeten uitvissen hoe ik de kwaliteit zal vinden van m'n 35-70 op de D700.
Ik zit toch nog een beetje te twijfelen.......een nieuwe 24-70 voor op m'n D300, of de D700 met m'n betaande reeks lenzen (dat eeuwige gezeur met geld)
Je zou eens wat statistieken van je eigen foto's kunnen bekijken om te zien met welke brandpunten je al je foto's maakt, terug berekend naar full frame kleinbeeld. Van daaruit is het veel gemakkelijker keuzes te maken hoe het zit met je huidige lenzenbestand.

Een handig programma wat hele directories doorloopt en alle EXIF gegevens verzameld en van daaruit keurig netjes wat staafdiagrammen tevoorschijn tovert met aantallen, geeft een fraai en handig overzicht van je meest gebruikte sluitertijden, diafragma's, brandpunten.
ExposurePlot http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html als statistiekenprogramma alleen
Wega2 http://www.cpr.demon.nl/prog_wega2.html met stand alone viewer (je hoeft het niet te installeren)

Afbeelding

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do nov 20 2008 7:03 am

Handig programma Leon.
Wat mijzelf betreft weet ik dat ik toch wel "van alles wat" meemeem in mijn fototas.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Dirkbohm

Bericht door Dirkbohm » do nov 20 2008 11:17 am

Hallo beste Nikon vrienden:
Wat een fijne reacties allemaal zeg, ik voel me erg welkom op dit forum.

Een zeer handig programma met die statistieken. Bedankt voor de tip.
Ook heb ik ondertussen gesproken met vijf 35-70 bezitters die de lens allemaal gebruiken op hun D700 en er uitermate blij mee zijn.
Een zei zelfs dat deze lens nog bedoelt was voor de analoge camera's en het dus giga goed doet op een full frame.

Toch duik ik nog eens dieper in het statistieken programma.

Bedankt iedereen tot zover.

Gr.
Dirk

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 20 2008 12:18 pm

Dirkbohm schreef:Een zei zelfs dat deze lens nog bedoeld was voor de analoge camera's en het dus giga goed doet op een full frame.
Dat kan je niet zo zeggen, Dirk.
Er zijn tal van oudere "analoge" objectieven die het NIET zo goed doen op full frame.
Waarmee ik niet wil zeggen dat de 35-70 het niet goed zou doen.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do nov 20 2008 12:31 pm

Marten schreef: Er zijn tal van oudere "analoge" objectieven die het NIET zo goed doen op full frame.
Er zijn tal van oudere "analoge" objectieven die het NIET zo goed doen op full frame "digitaal"....
Voor een goed begrip, voor er misverstanden ontstaan :wink:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”