D300 draadloos flitsen met SB600

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
bobo

D300 draadloos flitsen met SB600

Bericht door bobo » za nov 22 2008 4:31 am

Dag, weet iemand of het mogelijk is om de interne flitser (dus alleen gebruiken als commander) uit te zetten en alleen de SB600 aan te sturen. Het aansturen van de SB600 is geen probleem, maar ik krijg de interne niet uit. Ook niet als ik die in het menu uitzet (dus dat er twee - - staan in de settings). Ik hoor verschillende verhalen: kan wel/niet. Ik krijg het niet voor elkaar. En misschien weet iemand dit ook: met de batterygrip D10 begrijp ik dat de batterij in de grip de batterij in de body voedt. Je hoeft alleen de batterij in de grip te wisselen. Wat is dan de beste stand qua prioriteit instelling voor de batterij (grip of de body). Iemand tips en ervaring? Gr. Boy

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: D300 draadloos flitsen met SB600

Bericht door jtimmer » za nov 22 2008 9:33 am

Het is niet mogelijk om de interne flitser geheel uit te zetten, de interne flitser geeft in de commander stand een signaalflits af die de SB-600 af laat gaan. Het enige wat je kunt doe is de interne flitser op de laagste stand zetten maar ik weet niet of dit invloed heeft in de commander stand.
Voor wat betreft de grip kun je het beste eerst de accu in de grip gebruiken, als je in het menu aangeeft dat je eerst de accu in de camera wilt gebruiken dan zul je de grip moeten demonteren om de accu op te laden zodra deze leeg is.
Als je de voorkeur op de accu in de grip eerst zet dan hoef ook deze alleen op te laden, het is misschien wel beter voor de accu in de camera als je deze af en toe ook leeg trekt.

Groeten,

Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za nov 22 2008 9:37 am

Je kunt de flitser niet uitzetten, je kunt er wel een plaatje voor hangen, zodat de stuursignalen wel doorkomen, maar het flitslicht niet, typenummer weet ik zo even niet.

Welke batterij de voorkeur heeft, die in de body of die in de grip, verschilt. Ligt aan de batterijen in de grip en ook aan je eigen voorkeur, bij penlites gebruik ik eerst de batterij in de body, bij een EN-EL3e of EN-EL4a in de grip gebruik ik eerst de grip (bij mij zit er eigenlijk altijd een EN-EL4a in)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » za nov 22 2008 9:40 am

Daar is een filter voor:

Nikon SG-3IR IR-filter voor ingebouwde flash

The Nikon SG-3IR IR Panel attaches to the camera's flash shoe, and covers and prevents the camera's built-in flash

http://www.buynikon.eu/product_details. ... duct=24051

Berend Jan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Berend Jan » za nov 22 2008 11:28 am

Mischien heb ik het verkeerd begrepen, maar als je in je menu van de camera de intere flitser uitzet, hij wel de voorflitsen geeft om een meting te verichten, maar de hoofddflits niet doet.
Dus de gemaakte foto is dus alleen belicht met de exstere flitser. In dit geval dus de SB600.

Probeer eens een flits op de vloer waarbij je op de foto even kijkt waar het licht vandaan is gekomen.

Groet: Berend Jan.

jtimmer
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jtimmer » za nov 22 2008 11:47 am

Ik denk inderdaad dat je dit verkeerd begrepen hebt, voor zover ik weet kun je in geen enkel menu de interne flitser uitzetten. Dit gebeurt alleen door de flitser in op uit te klappen.
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za nov 22 2008 11:50 am

Volgens mij is het het geen probleem de interne flitser "uit" te zetten. Hij doet dan wel wat flitswerk, maar dat is alleen om de andere flitser(s) aan te sturen. Op het moment dat de foto gemaakt wordt doet hij dan niets. Hoe: Commander stand kiezen, de interne flitser is de bovenste. Ervan uitgaande dat het hetzelfde werkt in de D300 als mijn D200.

De batterij in de grip "voedt" de andere niet. De camera gebruikt eerst de ene, en dan de andere batterij. Omdat je die in de greep eenvoudiger kan wisselen en omdat je de greep er af en toe wellicht af wilt halen, is het slim de batterij in de greep eerst op te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Walkaboutfun

Bericht door Walkaboutfun » za nov 22 2008 6:58 pm

Ik heb eveneens een d300 en de sb600 .
In de commanderstand, geeft de hoofdflits inderdaad een (klein) flitsje om de sb600 aan te sturen.
Deze is inderdaad niet geheel uit te zetten, dus je zult zo'n SG-3IR IR-filter moeten gebruiken om dit licht af te sluiten/weg te filteren.
De interne flits is welliswaar minimaal, maar tóch te zien op je foto's.(Afhankelijk van wat en waar je fotografeert natuurlijk!)
Je kunt dit overigens makkelijk genoeg zelf even testen.
Bij mijn weten kun je de interne flitser niet volledig uitzetten i.c.m. de sb600.
Wat testfotootjes... op glas dus extra makkelijk te zien.
zonder flits
Afbeelding

sb600 uit zicht afgedekt en mét afdekplaatje
Afbeelding

sb600 afgedekt en uit zicht
Afbeelding

sb600 én interne flits
Afbeelding

sb600 én afdekplaatje op interne flits
Afbeelding

Ik zou zeggen "PROOST"en test ze!

groetjes Anne

bobo

Bericht door bobo » za nov 22 2008 10:26 pm

Dank alvast voor de reacties (+ test foto's, Anne!). Ik heb nog een aanvulling over mijn vraag over de D10. Op de site van nikon staat bij de info over de D300: Verbeterde batterijprestaties : "de EN-EL3 oplaadbare lithium-ion batterij in de camera wordt doorlopend gevoed door het (optionele) Multi-Power Battery Pack. ". Blijkbaar is niet juist. Of zou dat alleen werken met de EN-EL4A?? Overigens vind ik het wel opvallend dat bij de D80 grip 2x de EN-EL3 te verwisselen zijn; in de body zit dan geen. Ik ga verder onderzoeken en nog meer testen. Heb al veel testfoto's gemaakt en, zoals jullie al aangeven, de interne blijft meeflitsen. Gr. Boy

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 23 2008 1:34 am

bobo schreef:Overigens vind ik het wel opvallend dat bij de D80 grip 2x de EN-EL3 te verwisselen zijn; in de body zit dan geen.
Dat is juist geniaal. Je kan de grip van de D300 heel eenvoudig verwijderen. Bij de D80/90/200 moet je dan eerst weer een batterij uit de greep halen en een klepje terugplaatsen. Die van de D300 schroef je er gewoon af en leg je opzij!

Daarbij komt nog dat de greep van de D300 veel fijner vasthoud omdat deze dunner is. Dat komt doordat de batterijen er anders in zitten; ze gaan er vanaf de zijkant in de lengte in, en niet vanaf de achterkant in de breedte.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Berend Jan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Berend Jan » zo nov 23 2008 4:12 pm

Nog even dan:

Zet in je menu de interne flitser uit. (LET OP: WEL OP OK DRUKKEN)

Foto met beide flitsers
Afbeelding

Foto met alleen de exsterne flitser. De interne flitser flits wel vooruit.
Afbeelding

Foto gemaakt op een gladde vloer zodat je de flitsbundel goed kunt zien.
Blz: 294 in de Gebruikshandleiding.

Groet: Berend Jan.

bobo

Bericht door bobo » zo nov 23 2008 4:39 pm

Hoi Berend Jan, dank voor de moeite. Toch nog een vraag. De testfoto's heb je gemaakt met de D300 en de SB600? Dan moet het dus bij mij ook lukken. Voor de zekerheid: ik kies "Flash cntrl for built-in flash"; "Commander mode"; "Built-Flash - -" en dan OK. Interne blijft mee flitsen en niet als kleine flits. Als het bij jou wel lukt dan zie ik een instelling over het hoofd. Kun je mij helpen!!!?? Gr. Boy

Warner
Forumlid
Forumlid

Bericht door Warner » zo nov 23 2008 4:46 pm

Volgens mij heeft de D200 niet de mogelijkheid om de flitser in commanderstand uit te zetten, de D300 heeft dat wel.
Of ik moet dat toen ik een D200 had altijd over het hoofd gezien hebben.
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » zo nov 23 2008 5:27 pm

Warner schreef:Volgens mij heeft de D200 niet de mogelijkheid om de flitser in commanderstand uit te zetten, de D300 heeft dat wel.
Of ik moet dat toen ik een D200 had altijd over het hoofd gezien hebben.
Dat heb je inderdaad dan over het hoofd gezien, de D200 heeft ook een commander stand en die werkt exact hetzelfde als de D300
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo nov 23 2008 7:13 pm

Dat dacht ik ook. Of heb ik per ongeluk een D300 firmware op m'n D200 gezet? ;-)

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”