Gisteren tijdens de workshop hadden we het over afdruk profielen en zouden hier later op terug gekomen, maar helaas is het iedereen ontschoten.
Mijn vraag is namelijk hoe je de afdruk profiel van bijvoorbeeld ProFotoNet kan verwerken in Capture NX2 zodat je deze als gereed product kan leveren aan ProFotoNet.
Capture NX2 afdruk profielen
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Capture NX2 afdruk profielen
Ga in NX2 naar Aanpassen / Kleurprofiel en vink Omzetten naar profiel aan. In de dropdownlijst (pijltje naar beneden) kun je nu o.a. het gewenste profotonet icc-profiel kiezen (indien geïnstalleerd).Perry Timmers schreef:Mijn vraag is namelijk hoe je de afdruk profiel van bijvoorbeeld ProFotoNet kan verwerken in Capture NX2 zodat je deze als gereed product kan leveren aan ProFotoNet.
Jur
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Sorry Jur,
Jouw tip geldt als je de kleurruimte van een bronbestand wilt aanpassen.
Het profiel van een gewenste printer kan je instellen onder
File/Bestand - Print/Afdrukken - Color Management - Printerprofiel.
Perry,
De toelichting op de site van jouw leverancier is toch redelijk duidelijk (hoewel nogal Adobe georienteerd).
Groeten, Gijs
Perry,
De toelichting op de site van jouw leverancier is toch redelijk duidelijk (hoewel nogal Adobe georienteerd).
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op ma nov 24 2008 4:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Weet je dat wel zeker Gijs? Ik heb altijd begrepen dat het printerprofiel alleen wordt toegepast indien je zelf vanuit NX2 gaat printen. Dit geldt dan voor alle bestanden die met NX2 worden afgedrukt.gijs sandberg schreef:Sorry Jur,
Groeten, Gijs
Voor het aanleveren aan bijvoorbeeld Profotonet moet volgens mij het betreffende bestand worden geconverteerd naar het gewenste printerprofiel. Dat heb ik altijd zo gedaan (meestal met CS2).
Je hebt mij wel aan het twijfelen gebracht, dus ik geef mijn mening voor een betere........
Jur
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Jur,
Je moet kleurruimte en printer-profiel niet door elkaar halen.
De kleurruimte bepaalt welke kleuren er (maximaal) in het foto-bestand KUNNEN zitten.
Met behulp van het printerprofiel kan je (voor het printen) kijken wat er op de betreffende printer van terecht kan komen.
Bovendien zorgt het printerprofiel voor de correcte (gecalibreerde) vertaling van het foto-bestand naar printer-kleuren.
Groeten, Gijs
Je moet kleurruimte en printer-profiel niet door elkaar halen.
De kleurruimte bepaalt welke kleuren er (maximaal) in het foto-bestand KUNNEN zitten.
Met behulp van het printerprofiel kan je (voor het printen) kijken wat er op de betreffende printer van terecht kan komen.
Bovendien zorgt het printerprofiel voor de correcte (gecalibreerde) vertaling van het foto-bestand naar printer-kleuren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Gijs,
Bedankt voor je uitleg, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Volgens mij is de NX2 functie Kleurprofiel / Omzetten naar profiel gelijk aan de PS functie Omzetten naar profiel. Zie onderstaande instructie dienaangaande van Profotonet.

Vriendelijke groet,
Bedankt voor je uitleg, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Volgens mij is de NX2 functie Kleurprofiel / Omzetten naar profiel gelijk aan de PS functie Omzetten naar profiel. Zie onderstaande instructie dienaangaande van Profotonet.

Vriendelijke groet,
Jur