Meervoudige belichting icm auto bracketing

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
MichelA

Meervoudige belichting icm auto bracketing

Bericht door MichelA » ma nov 24 2008 6:11 pm

Het sneeuwlandschap leende zich gisteravond prima er met mijn D300op uit te trekken en te spelen met auto bracketing, meervoudige belichting en intervalopnamen. Allemaal erg leuk en redelijke resultaten maar .... waarom lukt het me nou niet om auto bracketing te combineren met meervoudige belichting. Met andere woorden, hoe krijg ik het voor elkaar om een foto te maken met (bijvoorbeeld) 5 belichtingstrappen en die (middels de meervoudige belichting) als 1 opname weg te schrijven? Uiteraard lukt dit wel door zelf 5x af te drukken maar dit moet toch automatisch kunnen lijkt me. De handleiding biedt niet echt uitkomst.

Het maakt niet uit wat ik eerst selecteer, meervoudige belichting of auto bracketing. Steeds als ik deze functies wil combineren wordt de eerste geselecteerde functie overschreven door de tweede fucntie waardoor het lijkt of dit niet samen kan.

Iemand een idee wat ik fout doe?

Cheers, Michel

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Meervoudige belichting icm auto bracketing

Bericht door ElRonno » ma nov 24 2008 6:31 pm

Voor bracketing moet je echt de knop indrukken en het worden altijd meerdere bestanden.

WIl je niet meermalen de knop indrukken, zet de camera dan op Continuous (CL of CH) ipv Single (S) shot. Knop ingedrukt houden en de hele serie wordt gemaakt!

Marco

Bericht door Marco » ma nov 24 2008 6:40 pm

MichelA schreef:Het sneeuwlandschap leende zich gisteravond prima er met mijn D300op uit te trekken en te spelen met auto bracketing, meervoudige belichting en intervalopnamen. Allemaal erg leuk en redelijke resultaten maar .... waarom lukt het me nou niet om auto bracketing te combineren met meervoudige belichting. Met andere woorden, hoe krijg ik het voor elkaar om een foto te maken met (bijvoorbeeld) 5 belichtingstrappen en die (middels de meervoudige belichting) als 1 opname weg te schrijven? Uiteraard lukt dit wel door zelf 5x af te drukken maar dit moet toch automatisch kunnen lijkt me. De handleiding biedt niet echt uitkomst.

Het maakt niet uit wat ik eerst selecteer, meervoudige belichting of auto bracketing. Steeds als ik deze functies wil combineren wordt de eerste geselecteerde functie overschreven door de tweede fucntie waardoor het lijkt of dit niet samen kan.

Cheers, Michel
Wat je wil is dus een HDR die zo uit de camera rolt..... misschien in de toekomst ? :)
Voorlopig doen we het nog even met de nodige software.

MichelA

Bericht door MichelA » di nov 25 2008 6:32 pm

ElRonno schreef:Voor bracketing moet je echt de knop indrukken en het worden altijd meerdere bestanden.

WIl je niet meermalen de knop indrukken, zet de camera dan op Continuous (CL of CH) ipv Single (S) shot. Knop ingedrukt houden en de hele serie wordt gemaakt!

Dank voor je reactie. Het verschil in de continuous en single instelling was mij bekend idd. Jammer alleen dat dit niet te combineren valt met meervoudige belichting, dat betekent dat je je belichtingstrapjes handmatig moet instellen, niet heel handig als je camera in het donker hoog op een statief staat en je iedere keer op je display (dat na een paar seconde weer donker is) moet kijken en de instelling moet wijzigen met toch de kans dat je camerapositie minimaal afwijkt bij de volgende opname (ook al staat die op een rock solid Gitzo statief). Maar he, zo houden we wat te wensen over :).

MichelA

Bericht door MichelA » di nov 25 2008 6:40 pm

Marco Handgraaf schreef:
MichelA schreef:Het sneeuwlandschap leende zich gisteravond prima er met mijn D300op uit te trekken en te spelen met auto bracketing, meervoudige belichting en intervalopnamen. Allemaal erg leuk en redelijke resultaten maar .... waarom lukt het me nou niet om auto bracketing te combineren met meervoudige belichting. Met andere woorden, hoe krijg ik het voor elkaar om een foto te maken met (bijvoorbeeld) 5 belichtingstrappen en die (middels de meervoudige belichting) als 1 opname weg te schrijven? Uiteraard lukt dit wel door zelf 5x af te drukken maar dit moet toch automatisch kunnen lijkt me. De handleiding biedt niet echt uitkomst.

Cheers, Michel
Wat je wil is dus een HDR die zo uit de camera rolt..... misschien in de toekomst ? :)
Voorlopig doen we het nog even met de nodige software.
Dan maar wachten op de D400 of D4 :). Persoonlijk zou ik veel liever zo'n functionaliteit zien dan bijvoorbeeld een filmfunctie. En zo gek lijkt me deze functionaliteit niet. In feite kun je nu al een HDR zo uit de camera laten rollen als je slechts je tijdsinterval aanpast (combinatie tussen de intervalfunctie en meervoudige belichting). Dat werkt top. Om datzelfde te doen met de bracketing functie lijkt me (met mijn lekenverstand op dit gebied) niet meer dan een software aanpassing. Wat je daar m.i. slechts tegen in kan brengen is het puristische argument dat bracketing per definitie meerdere beelden als resultaat moet hebben. Maar ook dan, de meervoudige belichting functie is toch juist bedoeld om meerdere losse beelden over elkaar te leggen. Ik denk dat ik het maar eens als product development voorstel naar Nikon mail. Of naar Canon (of heeft de (nieuwe) 5D dat al?), dan volgt Nikon ook wel :).

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » wo nov 26 2008 2:21 am

Ik snap eigenlijk niet wat je probeert te bereiken met een belichtingstrapje met meervoudige belichting, je krijgt dan echt geen HDR rechtstreeks uit de camera zoals in dit draadje gesuggereerd wordt. Je resultaat wordt een foto met een belichting die gelijk is aan de som van de belichtingen van je belichtingstrapje.
Al met al dus een behoorlijk overbelichte foto, tenzij je al behoorlijk aan het compenseren was.

Het nut van meervoudige belichtingen is dat je verschillende beelden op dezelfde gevoelige plaat vastlegt, het nut van een belichtingstrapje is dat je hetzelfde beeld met verschillende belichtingen pakt. Dat bijt elkaar dus als je het het tegelijk wilt gebruiken.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

MichelA

Bericht door MichelA » za nov 29 2008 2:11 pm

Roelof schreef:Ik snap eigenlijk niet wat je probeert te bereiken met een belichtingstrapje met meervoudige belichting, je krijgt dan echt geen HDR rechtstreeks uit de camera zoals in dit draadje gesuggereerd wordt. Je resultaat wordt een foto met een belichting die gelijk is aan de som van de belichtingen van je belichtingstrapje.
Al met al dus een behoorlijk overbelichte foto, tenzij je al behoorlijk aan het compenseren was.

Het nut van meervoudige belichtingen is dat je verschillende beelden op dezelfde gevoelige plaat vastlegt, het nut van een belichtingstrapje is dat je hetzelfde beeld met verschillende belichtingen pakt. Dat bijt elkaar dus als je het het tegelijk wilt gebruiken.
Hoi Roelof,

In theorie heb je gelijk, de belichting is de som van de belichtingen. Het resultaat kan echter spectaculair zijn. Met name in het donker kan dit zeer goed uitpakken. Een goed voorbeeld staat in een artikel over HDR op pag 68 van de laatste Zoom.nl(07/2008, nov/dec), je ziet hier dat het resultaat een stuk levendiger en dynamischer is dan een enkele opname. Ook vanaf pagina 76 zie je een paar goede voorbeelden. De toepassing hier is juist dat je meerdere, op de belichting na, identieke foto's maakt. Goed toegepast krijg je een foto met een heel aparte sfeer. Ik heb dit eerder ook wel eens gedaan door alleen te experimenteren met verschillende sluitertijden, nu ben ik benieuwd wat het effect is als je andere factoren gaat veranderen. Bijvoorbeeld, door een aantal beelden met verschillende witbalans over elkaar leggen, belichtingstrapjes maken door het diafragma ipv de sluitertijd te variëren en te zien wat het effect is als je 5 (of meer) alle goed belichte foto's maar met verschillende scherptediepte over elkaar elkaar legt. Dit gaat allemaal goed en als je weet wat je doet wordt het eindresultaat ook zeker niet overbelicht. De uitvoerige bracketing mogelijkheden op de D300 zouden bij uitstek geschikt zijn voor deze experimenten maar helaas is dat dus een no go.

Groet, Michel

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » za nov 29 2008 7:13 pm

Michel,

Als je met de belichting rekening houdt met de totale meervoudige belichting dan kun je, als je een goed statief hebt, rustig met met scherptediepte of witbalans spelen. Een laptop, een USB-kabel en een trial van Camera Control Pro kunnen je dan prima van dienst zijn.
Als je geen laptop hebt dan wordt het een hele aanschaf voor een experimentje, maar anders kun je 30 dagen naar hartelust expermienteren en daarna weet je wel of het iets is of niet. Als het iets is kun je dan overgaan tot de aanschaf van CCP (en evt een WT-4) en anders vergeet je het gewoon weer.

Ik lees de zoom niet, ik kan het betreffende artikel er daarom niet op naslaan, dus ik weet niet over wat voor voorbeelden je praat. Maar denk vooral niet dat meervoudige belichting HDR woordt, HDR is een bewerking waarbij delen van verschillende foto's gemixt/samengevoegd worden door een programma (en de overbelichte delen worden echt weggegooid) en bij meervoudige belichting worden verschillende beelden in hun totaal opgeteld.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”