D80 versus D300
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
D80 versus D300
Hoi,
Ik overweeg een overstap te maken naar een D300 dit leek mij de beste camera als ik mijn D lenzen wil blijven gebruiken. Ik heb verschillende testen gelezen en foto's vergeleken maar vind de verschillen niet echt groot. Ik gebruik mijn D80 bijna altijd in combinatie met de SB800 en heb eigenlijk nooit de behoefte om boven de 400 iso te schieten... Wie kan mij overhalen want het NAS kriebelt enorm alleen is de twijfel toegeslagen....tja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik overweeg een overstap te maken naar een D300 dit leek mij de beste camera als ik mijn D lenzen wil blijven gebruiken. Ik heb verschillende testen gelezen en foto's vergeleken maar vind de verschillen niet echt groot. Ik gebruik mijn D80 bijna altijd in combinatie met de SB800 en heb eigenlijk nooit de behoefte om boven de 400 iso te schieten... Wie kan mij overhalen want het NAS kriebelt enorm alleen is de twijfel toegeslagen....tja :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: D80 versus D300
Als ik dit zo lees, zou ik hem dus niet kopen. Je geeft eigenlijk aan dat je nu niets mist, dus waarom onnodig geld uitgeven?! Tenzij je je NAS gewoon niet wilt bedwingen, dan moet je hier niet om raad vragen! 

- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De belangrijkste reden zou zijn het gebruik van hogere ISO's.
Daarnaast, zwaarder (meer balans), steviger, waterdichter, sneller?
Waarom geen mooi glas, zou het wel weten met nas
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Niet kopen als je niet overtuigd bent. Wacht lekker op de D400 of zo... 

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Precies! Je hebt blijkbaar de centen dan zou ik i.p.v. een D300 mooi topglas (17-55 2.8 ) kopen. Of voor een paar honderd euri meer de 24-70 2.8. Schepen en bodies vergaan, goed glas blijft altijd bestaanHans Braakhuis schreef:Waarom geen mooi glas, zou het wel weten met nas

- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Goed standpunt, ik heb al mooi glas.....heb daar eerst in geinvesteerd op advies van vele forumleden en vraag me nu af of deze stap het waard is....of toch nog maar even wachten op de opvolger van de D300??? Ik hoef niet naar full frame te gaan, moet ik juist het glas weer gaan vervangen....

Hans Braakhuis schreef:De belangrijkste reden zou zijn het gebruik van hogere ISO's.
Als je al goed glas hebt en je zegt dat je door het flitsenmet je SB800 toch niet hoger dan 400 iso gaat, waarom wil je dan nog een D300?! Wat mis je nu, dat je D80 niet kan bieden? IK begrijp je niet goed 

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 13 2009 10:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Of ga gewoon een weekendje weg met je D80. Ben je weer helemaal overtuigd van het feit dat je je D80 kunt houden... en het geld is dan toch deels al op aan je weekend:).
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
He goede tip!!! Helemaal niet aan gedacht! Gaan we zeker doen!!!

Robin schreef:Huur een weekendje (of dagje ) de D300 en ondervind het voor je zelf![]()
Zou ik doen in ieder geval !
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Of bevredig je NAS en koop een D90 dan heb je een nieuwe camera (altijd leuk) én geld over. Koop je daar bijv. een Epson P-3000 of P-5000 Multimedia Storage Viewer voor. Nu in de aanbieding bij Kamera Express voor resp. € 249 en € 369. Jawel, ik kan heel goed iemand anders geld uitgeven :mrgreen:
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Precies, ik had de verwachting dat het verschil groter zou zijn, nu dat niet het geval is mis ik inderdaad niks...... En tja die NAS, ik heb zo'n potje waarin ik wat spaar....en dan gaat het kriebelen. Maar ja zomaar iets kopen doe ik nu ook weer niet. Uitzoeken wat je nu precies tekort komt is ook al leuk....

wouterboon schreef:Als je al goed glas hebt en je zegt dat je door het flitsenmet je SB800 toch niet hoger dan 400 iso gaat, waarom wil je dan nog een D300?! Wat mis je nu, dat je D80 niet kan bieden? IK begrijp je niet goed
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Zo'n D90 lijkt me niks, ik zit niet op een filmcamera te wachten en die viewer vind ik ook niet zo belangrijk. Zo'n Mutlimedia Storage Viewer lijkt me wel handig zeker op vakantie.....!

Skippy schreef:Of bevredig je NAS en koop een D90 dan heb je een nieuwe camera (altijd leuk) én geld over. Koop je daar bijv. een Epson P-3000 of P-5000 Multimedia Storage Viewer voor. Nu in de aanbieding bij Kamera Express voor resp. € 249 en € 369. Jawel, ik kan heel goed iemand anders geld uitgeven :mrgreen:
- jtimmer
- Forumlid
- Contacteer:
De enige reden die ik had om over te gaan van D80 naar D300 is betere prestaties op hogere iso t.b.v. concertfotografie, en natuurlijk de veel scherpere display waarbij je veel makkelijker de gemaakte foto's kan beoordelen.
Jeroen
Jeroen
http://www.jpix.me" onclick="window.open(this.href);return false;
- Roelof
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Redenen om over te stappen van D80 naar een D300?
Betere AF, betere beeldverwerking, langere tijd voor spiegelvoorontspanning, live beeld, een beter display om de foto's te beoordelen, betere afstandsbedieningen beschikbaar, mogelijkheid om GPS info in je EXIF op te slaan, de beschikbaarheid van een Copyright veld in de EXIF, zodat je het Comment veld ergens anders voor kunt gebruiken, betere weersbestendigheid (ook voor de grip), lichtmeting met non CPU objectieven, intervalfotografie op de timer, hogere fps rate en dan noem ik de betere prestaties bij hoge ISO-waarden niet.
Betere AF, betere beeldverwerking, langere tijd voor spiegelvoorontspanning, live beeld, een beter display om de foto's te beoordelen, betere afstandsbedieningen beschikbaar, mogelijkheid om GPS info in je EXIF op te slaan, de beschikbaarheid van een Copyright veld in de EXIF, zodat je het Comment veld ergens anders voor kunt gebruiken, betere weersbestendigheid (ook voor de grip), lichtmeting met non CPU objectieven, intervalfotografie op de timer, hogere fps rate en dan noem ik de betere prestaties bij hoge ISO-waarden niet.

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.