HB-15 op de 35-70 F2.8

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Dirkbohm

HB-15 op de 35-70 F2.8

Bericht door Dirkbohm » do nov 27 2008 11:22 pm

Hallo allemaal:
Ik weet niet of dit onderwerp juist is in deze rubriek, ik probeer het gewoon.

Ik heb de Nikon 35-70 2.8. lens. Echt een heerlijke lens, maar de lenskap is een ramp. Nu heb ik vernomen dat de HB-15 (die normaal op een 70-300 gaat) heel goed geschikt is voor de 35-70.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groeten
Dirk

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: HB-15 op de 35-70 F2.8

Bericht door Patrick » do nov 27 2008 11:57 pm

Geen ervaring, maar het klinkt wat vreemd. Lijkt me dat je de kans hebt vignettering van de zonnekap te krijgen rond de 35mm.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr nov 28 2008 6:28 am

Je kunt geen zonnekap voor een tele objectief op een groothoek objectief plaatsen. Dan kijk je met een grote hoek door een klein gat. Of te wel: vignettering, zoals Patrick al zei. Andersom kan het wel.

Op zoek naar een HB-1, die ook op de 28-85 AF past.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr nov 28 2008 8:16 am

Ik denk dat de TS bedoelt, die zonnekap voor gebruik van de 35-70mm/2.8 op een DX camera. (equivalent 52-105mm)
Ik heb het ook wel eens gelezen op andere fora, maar desondanks als ik naar het plaatje van die zonnekap kijk, lijkt me die zonnekap toch nog net wat aan de smalle diepe kant voor 35 (52) mm, of je zou er net een randje af moeten kunnen snijden of "draaien" (met een dremel in een standaard of ingeklemd op een draaibankje).

Afbeelding

Kwestie van bij een leverancier langs gaan als je er toch voor iets anders heen zou moeten en uitproberen met een testje. Of iemand met zo'n lens uit de Nikon Club bij je in de buurt aanspreken of je een testje mag doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dirkbohm

Bericht door Dirkbohm » vr nov 28 2008 10:55 am

Hallo beste allemaal:
Dank jullie wel voor de tips en reacties.
Ik zal proberen de eerst volgende keer naar de dealer te gaan en de kap uitproberen.

Nogmaals bedankt voor de reacties. Dit forum is geweldig.

Groeten
Dirk

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr nov 28 2008 12:10 pm

Probeer hem dan wel op 35mm en de kleinste diafragma opening, anders kom je misschien alsnog voor verrassingen te staan :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 28 2008 12:20 pm

Eeuw schreef:Probeer hem dan wel op 35mm en de kleinste diafragma opening, anders kom je misschien alsnog voor verrassingen te staan :wink:
Waarom de KLEINSTE opening? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr nov 28 2008 12:29 pm

Omdat bij de kleinste opening (grootste getal) de vignettering zich het eerst laat zien :roll: :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 28 2008 12:47 pm

Eeuw heeft volkomen gelijk.
Om te zien of een zonnekap geschikt is zet je het diafragma op het hoogste getal, dus de kleinste opening.
Met de zonnekap erop kijk je eerst van voren naar achteren door het objectief en kantelt het geheel. Als nu de voorrand eerder de diafragma-opening begint af te dekken dan de achterrand heb je een vignetteringsprobleem.
Zelfde procedure, maar dan van achteren naar voren erdoor kijken, kantelen en als dan ook weer de voorrand eerder in het gaatje verschijnt dan de achterrand: vignettering.
Het spreekt vanzelf dat dit niet zichtbaar is bij grotere openingen, dus kleinere diafragmagetallen.
Maar, zoals gebruikelijk: er is al meer over geschreven op dit forum. Zoekfunctie.
Staat ook in veel klassieke fotoboeken, trouwens.

Overigens zou ik nooit een andere dan de door Nikon voorgeschreven/aanbevolen zonnekap gebruiken. Nikon heeft niet voor niets bij ieder objectief de juiste zonnekap ontworpen. Maar goed.

E.M. de Klerk

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » vr nov 28 2008 1:03 pm

Sinds de komst van het DX-lijntje van Nikon is het uiteraard mogelijk zonnekappen te gebruiken die voor langere brandpunten bedoeld zijn. Tenslotte is het niet erg als je vignettering hebt op een gebied dat je niet gebruikt.. Ik denk dus dat je theoretisch een zonnekap van een 85mm op een 50mm kunt gebruiken als je een DX camera hebt. Ik denk ook dat de TS hierop doelt?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr nov 28 2008 3:16 pm

Even simpel gerekend: 50mm x cropfactor 1,5 = 75mm.
Een zonnekap voor een 85mm zou dus in theorie op een 50mm vignetteren. Is meer tele.
Maar het kan natuurlijk uitgeprobeerd worden.
Helaas hebben we niet alleen een grote verscheidenheid in zonnekappen, maar ook in bevestigingsmethoden: schroef, bajonet, klem, inklik, noem maar op. Vandaar mijn overtuiging dat de voorgeschreven Nikon-zonnekap gewoon optimaal is.
E.M. de Klerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 29 2008 2:21 am

emdeklerk schreef: Helaas hebben we niet alleen een grote verscheidenheid in zonnekappen, maar ook in bevestigingsmethoden: schroef, bajonet, klem, inklik, noem maar op.
Vandaar dat naar "vreemde" niet logische zonnekappen wordt gerefereerd als het gaat om een zonnekap t.b.v. een 35-70mm/2.8 gebruikt op DX formaat. Ik denk dat de zonnekap van de 70-300 een van de weinige opties is (bajonet in die doorsnede), hoewel ik dus nog wel mijn bedenkingen heb als zijnde te lang bij 35mm voor het DX-formaat.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 29 2008 3:02 am

emdeklerk schreef:Eeuw heeft volkomen gelijk.
Om te zien of een zonnekap geschikt is zet je het diafragma op het hoogste getal, dus de kleinste opening.
Met de zonnekap erop kijk je eerst van voren naar achteren door het objectief en kantelt het geheel. Als nu de voorrand eerder de diafragma-opening begint af te dekken dan de achterrand heb je een vignetteringsprobleem.
Zelfde procedure, maar dan van achteren naar voren erdoor kijken, kantelen en als dan ook weer de voorrand eerder in het gaatje verschijnt dan de achterrand: vignettering.
Het spreekt vanzelf dat dit niet zichtbaar is bij grotere openingen, dus kleinere diafragmagetallen.
????
Jij (en/of Eeuw) hanteren kennelijk de voor of achterrand van een objectief, wat echt een verkeerde benadering is voor wat betreft vignettering. Op die wijze maak je namelijk geen onderscheid voor welk opnameformaat dat objectief wordt gebruikt. Misschien dekt het zelfs nog een veel groter formaat uit dan een FX of 24x36mm formaat.

De enige juiste criteria is de plek in de hoeken vanuit het opnameformaat zelf gezien, als zijnde de minimaal benodigde beeldcirkel van het betreffende opnameformaat, en van daaruit door het objectief heen gekeken.
Bij DX kan dat duidelijk kleiner zijn dan bij FX.

Bij diafragmeren wordt juist een kleiner deel van de glasoppervlakken van lenzen gebruikt, en is er minder vignettering door een zonnekap (en door de eigen lensvattingen). Alleen is het zo dat de scherptediepte toeneemt bij een kleiner diafragma en op die wijze vignettering als die aanwezig is, zich scherper zal aftekenen. Bij volle opening is het een heel zacht verloop en valt het daardoor alleen minder op.
Zie ook: http://www.vanwalree.com/optics/lenshood.html

De ervaring / praktijk bij gebruik van een verstelbaar compendium op een technische camera.
Op een Sinar technische camera zitten uitsparingen / "gaten" in de hoeken van het matglas. Die hebben een duidelijke functie. Door schuin door die "gaten" heen en door het objectief te kijken, kun je zien of je tegen de rand van een compendium aankijkt of niet. Echt, bij volle opening kijk je eerder tegen een rand aan van dat compendium, dan bij een meer gesloten diafragma-opening. Bij een technische camera is dat belangrijk als je tilt- en shiftverstellingen doet, waarbij een compendium eveneens verschoven (shifted) ingesteld zal moeten worden voor een optimale lichtafschaduwing voor het deel licht wat niet voor het het beeld benut wordt.
Het meest verfijnde Sinar compendium is een via draaiknopjes te regelen 4 "gordijntjes" masker compendium, waarbij elk van 4 randen onafhankelijk te verstellen is. Onderste onderdeel / foto:
http://www.sinarcameras.com/site/index_ ... -2118.html

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za nov 29 2008 9:02 am

Allemaal waar, Léon, maar de door mij aangegeven methode wordt toch echt al jaren, ook door mij, met succes gehanteerd om snel te controleren of een zonnekap passend is of niet. Ook met deze methode wordt namelijk gewoon zichtbaar waar een zonnekap of filterrand in de beeldhoeken verschijnt.

In het analoge tijdperk kon je immers niet een zonnekap in de winkel uitproberen en direct het resultaat op de dia of het negatief zien. Ook op het 100%-matglas van de F-camera's was en is dat moeilijk. Nu kun je het natuurlijk wel direct zien, er van uitgaande dat de display exact hetzelfde toont als de sensor.

Maar zoals ik ook al aangaf: al dat gedoe is helemaal niet nodig als je gewoon de juiste Nikon-zonnekap gebruikt.

Op technische camera's in combinatie met objectieven met verschillende beeldcirkels en een compendium is het helemaal lastig, maar wie heeft hier een Sinar of Linhof of Cambo of Toyo?

Groet, E.M. de Klerk

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za nov 29 2008 10:29 am

emdeklerk schreef:Allemaal waar, Léon, maar de door mij aangegeven methode wordt toch echt al jaren, ook door mij, met succes gehanteerd........
........In het analoge tijdperk kon je immers niet een zonnekap in de winkel uitproberen en direct het resultaat op de dia of het negatief zien.
Het zijn twee uitgangspunten, als datgene wat ik opper allemaal waar is, voldoet het andere uitgangspunt niet goed genoeg, ook al wordt het door diverse personen reeds jarenlang gebruikt.
In ieder geval levert de door jouw gebruikte methode geen verschil op tussen DX en FX omdat je alleen door een objectief heenkijkt zonder enige connectie met het opnameformaat. Het is voor ieder duidelijk dat er wel degelijk een groot verschil is tussen DX en FX, zelfs jij reageert erop enkele reacties terug m.b.t. de cropfactor DX versus FX.
Jouw methode levert dan meestal te ruime zonnekappen op, die niet efficiënt genoeg zijn dan ze zouden kunnen zijn.

Voor wat betreft analoog is het wel degelijk mogelijk in de winkel een test te doen, juist handiger als digitaal omdat het verschil meteen heel duidelijk zichtbaar is, terwijl dat digitaal vanuit het resultaat moeilijker te beoordelen is vanuit het LCD scherm. Hoe analoog te controleren?
Achterklep van de camera openen (zonder film), lens op oneindig, de sluiter op B, en net zoals bij een technische camera kijk je in de hoeken schuin weg in de camera door het objectief heen. (Dat doorkijken echt vanaf enige afstand).
Bij het laatste puntje in de hoek mag je geen zonnekap zien. Om te bepalen waar de grens is van die zonnekap als je hem niet ziet, steek je vóór bij de zonnekap simpel een vinger voorbij de rand van de zonnekap totdat je de vinger door het objectief heen ziet. Als je de vinger nauwelijks voorbij de rand van de zonnekap hebt kunnen steken om de vinger te kunnen waarnemen, is de maat van de zonnekap goed. Kun je de vinger fors voorbij de rand van de zonnekap heen steken, is je zonnekap veel te ruim.

Met het opkomende gebruik van FX, en heb je nog een oude k.b. reflex liggen, mooie methode om lenzen en zonnekappen te controleren volgens de meest betrouwbare methode zoals die ook bij technische camera's wordt toegepast.
Daarbij kun je ook ontdekken dat er verschil is welk diafragma je gebruikt, en er verschil is met de afstandsinstelling (c.q. gebruik van bijv. tussenringen).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za nov 29 2008 11:03 am, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”