Welke printer?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Welke printer?

Bericht door Duuuv » vr nov 28 2008 8:20 pm

Simpele vraag, de titel zegt eigenlijk al genoeg.

Ik wil mijn plaatjes ook eens tastbaar maken. Sinds jaar en dag heb ik huis tuin en keuken inktjet printers in huis, die steeds beter worden. Echter, voor mooie foto's zijn ze niet gekocht en schieten ze tekort.

Volgens mij is het wel degelijk mogelijk hele behoorlijke (in te lijsten) resultaten zelf af te drukken, dus dat wil ik dan ook! Echter, wat heb ik dan nodig?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke printer?

Bericht door Cees » vr nov 28 2008 8:25 pm

Formaat? Budget?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Duuuv
Forumlid
Forumlid

Bericht door Duuuv » vr nov 28 2008 8:42 pm

Goeie vragen!

Gaat om huis tuin en keuken gebruik. Strikt genomen wil ik dus van pasfoto tot A1 af kunnen drukken op vaklab kwaliteit tegen Aldi prijzen.

Dit rijtje wensen zal wel niet reeel zijn. Een goede kwaliteit is een absolute must en het formaat zal voornamelijk A4 of kleiner zijn. (mogelijkheid om groter te gaan wil ik niet uitsluiten, maar is een nice to have) Budget heb ik nog niet vastgesteld. De TCO zal naast aanschaf ook bestaan uit verbruikskosten (losse inktcartidges per kleur zal dus een voordeel zijn).
Zit te denken aan een aanschaf budget van rond de 300 euro, maar dit is natte vinger werk zonder te weten wat er voor die prijs (of meer of minder) op de markt is.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » vr nov 28 2008 8:45 pm

Voor die prijs is er vast wel een leuke Epson of Canon A4 en misschien wel A3 printer te koop.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za nov 29 2008 3:29 pm

Duuuv schreef:Goeie vragen!

Gaat om huis tuin en keuken gebruik. Strikt genomen wil ik dus van pasfoto tot A1 af kunnen drukken op vaklab kwaliteit tegen Aldi prijzen.

Dit rijtje wensen zal wel niet reeel zijn. Een goede kwaliteit is een absolute must en het formaat zal voornamelijk A4 of kleiner zijn. (mogelijkheid om groter te gaan wil ik niet uitsluiten, maar is een nice to have) Budget heb ik nog niet vastgesteld. De TCO zal naast aanschaf ook bestaan uit verbruikskosten (losse inktcartidges per kleur zal dus een voordeel zijn).
Zit te denken aan een aanschaf budget van rond de 300 euro, maar dit is natte vinger werk zonder te weten wat er voor die prijs (of meer of minder) op de markt is.

Advies: kijk vooral naar HP en minder naar de Japanse merken. Het zal je met de kleurprofielen een hoop werk schelen. Oosterse landen zien graag een roodachtige tint in hun foto's en daarop zijn de drivers en kleurprofielen ook op aangepast. West-Europa n Amerika zien lever meer koele kleuren (blauwachtig), en DAT doet HP prime. Daarnaast is het HP-papier van zeer goede kwaliteit.
Willem.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JBD » za nov 29 2008 3:33 pm

Ik gebruik zelf HP photosmart 7960. Ben er uitermate tevreden over. Hiervoor had ik ook een HP fotoprinter en ook die kleuren waren zoals ik ze geschoten had. De volgende wordt de HP photosmart Pro 8800. Daar heb ik prachtige kleurenfoto's van gezien. Prijs om en nabij de 550 euro.

gongon
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door gongon » za nov 29 2008 4:08 pm

Ik heb de HP Photosmart 8250 en die doet het prima, op de fotocursus vond de leraar de foto`s zelfs mooier dan die ik af had laten drukken.
Denk ook over de Photosmart Pro 8800, maar daar moet ik even voor sparen.
Wil eerst nog een aantal objectieven kopen en aangezien de printer die ik nu heb het prima doet vind ik het nog niet nodig om een andere te kopen, maar als ik eens geld teveel heb ga ik zeker de HP Photosmart Pro 8800 kopen.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.

Duuuv
Forumlid
Forumlid

Bericht door Duuuv » za nov 29 2008 5:30 pm

Typisch dat jullie hier zo massaal pro hp zijn terwijl de markt gedomineerd wordt door Canon.

Als ik de product omschrijvingen lees lijkt het erop dat hp nogal eenkennig is met betrekking tot hp papier. Bij andere merken zie ik daar veel minder over en ik ken mensne die zeer tevreden zijn over de kwaliteit die ze boeken met geodkoop Aldi fotopapier en een canon printer.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » za nov 29 2008 5:53 pm

Bij HP gebruik ik fotopapier van Aldi, het eigen merk van Office Centre en het komt er net zo uitstekend uit als van HP

TGIF

Bericht door TGIF » za nov 29 2008 6:12 pm

Hieronder een link naar een Canon site waar je gratis je eigen foto op een Canon printer kan laten afdrukken. De foto wordt dan thuis gestuurd.
Ik heb meerdere printers uitgetest en er is zeker verschil tussen.
Ik vond het resultaat van de PIXMA IP4600 mooi en beter dan van de 5000. Canon Pixma Pro9000 vond ik nog mooier maar die is boven je budget. Ik heb het verbruik niet vergeleken.
Ik zou zeggen laat wat opsturen en vergelijk het resultaat. Je krijgt er informatie over de printer bij met het verbruik.

http://www.yourprint.canon-europe.com/i ... cale=nl_NL

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo nov 30 2008 4:14 pm

Duuuv schreef:Typisch dat jullie hier zo massaal pro hp zijn terwijl de markt gedomineerd wordt door Canon.

Als ik de product omschrijvingen lees lijkt het erop dat hp nogal eenkennig is met betrekking tot hp papier. Bij andere merken zie ik daar veel minder over en ik ken mensne die zeer tevreden zijn over de kwaliteit die ze boeken met geodkoop Aldi fotopapier en een canon printer.
Ik heb een Canon i9950. Kopen?
Willem.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » zo nov 30 2008 4:25 pm

Duuuv schreef:Typisch dat jullie hier zo massaal pro hp zijn terwijl de markt gedomineerd wordt door Canon.

Als ik de product omschrijvingen lees lijkt het erop dat hp nogal eenkennig is met betrekking tot hp papier. Bij andere merken zie ik daar veel minder over en ik ken mensen die zeer tevreden zijn over de kwaliteit die ze boeken met goedkoop Aldi fotopapier en een canon printer.

Nee hoor, HP slikt alle soorten papier, het is alleen zo dat als je ook HP papier gebruikt de foto`s minder snel verbleken. En dat is ook zo bij andere zie ik dat de foto`s verbleken en bij mij niet.
Groetjes Gonnie.

Remco H

Bericht door Remco H » za dec 27 2008 12:51 pm

En als een Epson of Canon printer hebt, kun je natuurlijk ook prima HP-papier gebruiken...

Tja, welke printer. Goeie vraag.
Ik ben niet zo heel erg op de hoogte van printers. Behalve dan dat ik enkele belangrijke merknamen weet. (De genoemde drie.)
Websites met testen van printers zijn natuurlijk wel handig. Ik zou ze zo niet weten op dit moment.
Ik heb wel eens gelezen, dat het niet al te moeilijk moet zijn, om je foto's beter uit te printen, dan wanneer je je foto's naar een fotocentrale (bijv. HEMA) stuurt. Dus dat lijkt me nog wel eens interessant, een eigen fotoprinter.

Als je zelf print, kun je ook NEF's printen, dacht ik. En daar kan JPEG - het verplichte formaat voor fotocentrales - natuurlijk nooit tegenop.

gongon
Clublid
Clublid

Bericht door gongon » za dec 27 2008 12:55 pm

Remco H schreef:En als een Epson of Canon printer hebt, kun je natuurlijk ook prima HP-papier gebruiken...

Tja, welke printer. Goeie vraag.
Ik ben niet zo heel erg op de hoogte van printers. Behalve dan dat ik enkele belangrijke merknamen weet. (De genoemde drie.)
Websites met testen van printers zijn natuurlijk wel handig. Ik zou ze zo niet weten op dit moment.
Ik heb wel eens gelezen, dat het niet al te moeilijk moet zijn, om je foto's beter uit te printen, dan wanneer je je foto's naar een fotocentrale (bijv. HEMA) stuurt. Dus dat lijkt me nog wel eens interessant, een eigen fotoprinter.

Als je zelf print, kun je ook NEF's printen, dacht ik. En daar kan JPEG - het verplichte formaat voor fotocentrales - natuurlijk nooit tegenop.
Ja, je kan ook NEF`s printen. Doe ik altijd.
Groetjes Gonnie.

Remco H

Bericht door Remco H » do jan 08 2009 10:26 am

Op dit moment voel ik een voorkeur voor de Epson Stylus Photo R2880. Die heeft ook een EISA Award gekregen, zag ik.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”