Hi-Key en TTL
Hi-Key en TTL
Maak gebruik van het CLS systeem van Nikon en beschik ook 1xSU-800, 1xSB-800 en 2xSB600. Heb een aantal keren ge-experimenteerd om hi-key opnames te maken, laag-contrast en veel licht, bij de opnames. Maar het lukt niet met TTL, het systeem regelt in TTL mode natuurlijk alles netjes naar 18% grijs.
Heeft iemand wat gegevens hoe de instelling/verhouding moet zijn van de koppen wanneer deze aan de rand van een cirkel van 1,5 mtr staan?
Bij voorbaat dank.
Heeft iemand wat gegevens hoe de instelling/verhouding moet zijn van de koppen wanneer deze aan de rand van een cirkel van 1,5 mtr staan?
Bij voorbaat dank.
Re: Hi-Key en TTL
Heb je een voorbeeld wat je precies bedoelt ? Indien je hi-key opnames met flits wil maken moet je zowiezo TTL uitschakelen dmv je SU-800 op M(anual) in te stellen. Dan ga je de flitskracht op 1/4, 1/8, 1/16 of verder terug draaien. Ook de zoom-funtie is/kan dan bepalend zijn. Misschien moet je ook nog wel een snoot gebruiken om een licht bundel te maken. Ik kan dat niet zo op afstand beoordelen.
Nog niet veel hulp maar met wat meer info gaat het hopelijk lukken
ALE
Nog niet veel hulp maar met wat meer info gaat het hopelijk lukken
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Hi, dank voor de reactie.
De setup is als volgt: een lichttent met een oppervlak van ongeveer 1 mtr in het vierkant, links en rechts van de tent een sb-600, de sb-800 kan nog worden bijgeplaatst. Het onderwerp is bijna geheel wit, de ondergrond is een witte verloop en de zijkanten en bovenkant zijn uiteraard ook wit.
Met TTL en camera op manual krijg ik dus een keurig grijs plaatje van de setup zoals het hoort en zijn moet. Met een grijskaart ipv het object een keurig witte ondergrond cq zijkant en een prima grijze grijskaart. Gemeten wordt met spotmeting op het hart van de kaart cq het witte voorwerp. De camera staat op manual M en de SU-800 op TTL voor beide flitsers.
Maar wat nu?
- camera op manual en spot en flitsers op manual, maar met welke output?
- camera op program en matrix en flitsers op ttl
- etc.
- om het high-key effect te krijgen overbelichten?
Weet namelijk niet bij de opname met de grijskaart hoeveel licht er door het CLS op gegooid wordt bij dit diafragma. de sluitersnelheid is mi niet belangrijk.
Ik meet liever dan dat ik probeer, want de flitskoppen van het CLS zijn echte batterijvreters.
De manuals van de systeemkomponenten zijn prima, maar Nikon geeft geen informatie hoe al dat spul als een geheel, als een systeem te gebruiken. Jammer want ik vind de mogelijkheden fascinered.
De setup is als volgt: een lichttent met een oppervlak van ongeveer 1 mtr in het vierkant, links en rechts van de tent een sb-600, de sb-800 kan nog worden bijgeplaatst. Het onderwerp is bijna geheel wit, de ondergrond is een witte verloop en de zijkanten en bovenkant zijn uiteraard ook wit.
Met TTL en camera op manual krijg ik dus een keurig grijs plaatje van de setup zoals het hoort en zijn moet. Met een grijskaart ipv het object een keurig witte ondergrond cq zijkant en een prima grijze grijskaart. Gemeten wordt met spotmeting op het hart van de kaart cq het witte voorwerp. De camera staat op manual M en de SU-800 op TTL voor beide flitsers.
Maar wat nu?
- camera op manual en spot en flitsers op manual, maar met welke output?
- camera op program en matrix en flitsers op ttl
- etc.
- om het high-key effect te krijgen overbelichten?
Weet namelijk niet bij de opname met de grijskaart hoeveel licht er door het CLS op gegooid wordt bij dit diafragma. de sluitersnelheid is mi niet belangrijk.
Ik meet liever dan dat ik probeer, want de flitskoppen van het CLS zijn echte batterijvreters.
De manuals van de systeemkomponenten zijn prima, maar Nikon geeft geen informatie hoe al dat spul als een geheel, als een systeem te gebruiken. Jammer want ik vind de mogelijkheden fascinered.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik vond op een strobist blog deze beschrijving over het fotograferen van een Nintendo Wii. Er staat helaas niets over de instellingen van de flitskoppen, maar zover ik het begrijp heeft hij het high key effect gekregen in de nabewerking
http://strobistonline.blogspot.com/2008 ... shoot.html

http://strobistonline.blogspot.com/2008 ... shoot.html
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Hmmm.... alleen meten zonder test foto's te maken om batterijen te besparen... Dat wordt moeilijk, misschien toch maar eens aan oplaadbare batterijen gaan denken. Verdien je in no-time terug. Hier een paar toppertjes: * KLIK * en voor een set extra batterijen, * KLIK *
Een paar tips voor het maken van high-key opnames:
Suc6 en hope this helps,
ALE
Een paar tips voor het maken van high-key opnames:
- Werk zoveel mogelijk met licht zones (groepen op je SU-800) zodat het licht van je onderwerp gescheiden wordt van het licht dat op de achtergrond valt. Probeer zoveel mogelijk afstand te creëren tussen je object en achtergrond of werk met gobo's om het licht te leiden.
- De achtergrond moet te allen tijde gelijkmatig belicht worden. De flits intensiteit moet op elkaar zijn afgestemd. Dus in jou geval beide SB-600 afschermen met een stukje karton (gobo) zodat het licht alleen de achtergrond kan belichten. Flitspower op 1/2 zetten. Programmeer deze setting onder groep A van je SU-800 door deze groep op manueel te zetten.
Het onderwerp ga je belichten met je hoofdlicht, afkomstig van de SB-800. Je kan hier allerlei keuzes bij maken, van snoot om een lichtbundel te creëren of een mooie grid spot (!). De witte achtergrond zal behoorlijk wat licht terug reflecteren zodat je onderwerp mooi "los" komt te staan. Programmeer groep B eveneens op manueel maar zet de flitspower op 1/4.
- Nu ga je meten, gebruik hiervoor je spotmeting op je camera. Meet het licht op je onderwerp en onthoud dat. De achtergrond gaan we met 1 stop overbelichten. M.a.w., je onderwerp geeft aan f/8, dan moeten we de achtergrond belichten met f/11. Het verschil in belichting tussen de achtergrond en onderwerp is hier erg belangrijk. Als de achtergrond onderbelicht is wordt deze grijs en ziet er niet uit. Daarintegen wordt de achtergrond overbelicht dan krijg je een soort van witte gloed en dat komt je onderwerp zeker niet ten goede.
Suc6 en hope this helps,
ALE
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Volgens mij, Arthur is de beschrijving die je geeft de manier om een witte achtergrond te krijgen, maar daarmee heb je nog geen High Key opname.
High Key is een kwestie van schaduwloos belichten d.m.v. grote softboxen bijv.
In de nabewerking druk je vervolgens de hooglichten middels een S-curve tegen de verzadiging aan.Desgewenst kun je de kleur er een klein beetje (via hue/saturation) of helemaal (via desaturate of Z/w-omzetting op je eigen manier) uithalen.
Een voorbeeld van een studioopstelling bij High Key:

High Key is een kwestie van schaduwloos belichten d.m.v. grote softboxen bijv.
In de nabewerking druk je vervolgens de hooglichten middels een S-curve tegen de verzadiging aan.Desgewenst kun je de kleur er een klein beetje (via hue/saturation) of helemaal (via desaturate of Z/w-omzetting op je eigen manier) uithalen.
Een voorbeeld van een studioopstelling bij High Key:

Hallo Ale en Riemke,
Dank voor de reactie, ik begrijp jullie strategie en idee om het te doen.
Helemaal schaduwloos werken, kan natuurlijk niet, dan is alles wit, maar als er schaduwen zijn dan moeten die heel, heel zacht grijs zijn. Verder moet de ondergrond/achtergrond echt wit zijn.
Het belangrijkste wat ik geleerd heb is dat high-key met alle koppen op ttl mode dus niet gaat met het CLS. Het wordt altijd een grijze boel. Ook de koppen in verschillende groepen zetten lijkt mij een uitstekend idee. Zal daarmee verder gan experimenteren.
Vandaag was het overigens zonnig hier en ik heb de lichttent zo opgesteld dat er veel licht maar geen direct zonlicht opvalt; toen opnames gemaakt. En ja hoor, prachtige high-key opnames zoals omschreven. Moest wel een paar proefopnames maken voordat het goed was.
'ns Kijken wat ik verder nog kan bedenken.
Dank voor de reactie, ik begrijp jullie strategie en idee om het te doen.
Helemaal schaduwloos werken, kan natuurlijk niet, dan is alles wit, maar als er schaduwen zijn dan moeten die heel, heel zacht grijs zijn. Verder moet de ondergrond/achtergrond echt wit zijn.
Het belangrijkste wat ik geleerd heb is dat high-key met alle koppen op ttl mode dus niet gaat met het CLS. Het wordt altijd een grijze boel. Ook de koppen in verschillende groepen zetten lijkt mij een uitstekend idee. Zal daarmee verder gan experimenteren.
Vandaag was het overigens zonnig hier en ik heb de lichttent zo opgesteld dat er veel licht maar geen direct zonlicht opvalt; toen opnames gemaakt. En ja hoor, prachtige high-key opnames zoals omschreven. Moest wel een paar proefopnames maken voordat het goed was.

'ns Kijken wat ik verder nog kan bedenken.
Dat klopt Riemke maar ook weer niet helemaal. Ik weet niet of de TS paraplu's of softboxen heeft dus heb ik geprobeerd om te roeien met de riemen die ik heb. Een kartonnen doosje zal wel ergens in buurt liggen voor het fabriceren van een twee gobo's en een snoot. Vandaar dat ik de 2 x SB-600 laat afschermen met de gobo's om het licht van de achtergrond te scheiden van het onderwerp. Nu verlicht ik de achtergrond iets feller door 1 stop over te belichten waardoor ik inderdaad een witte achtergrond krijg maar ook reflectie richting het onderwerp (rondom). Voordeel: onderwerp komt los van achergrond en ik hef hier mogelijke schaduw mee op. Als laatste ga ik het hoofdlicht (SB-800) inzetten. Ik verlicht het onderwerp vanaf de voorzijde met 1 stop minder. Ik maak gebruik van een snoot om zo heel precies het licht als een bundel op het onderwerp te krijgen. Het is een lichtent van 1x1x1 dus reflectie alom waardoor schaduw niet zal optreden en hiermede het high-key effect is bereikt.
Ik ben het wel volledig met je eens indien je in een studio oplossing te werk gaat zoals jij aangaf. Dan spelen er andere regels en die heb je reeds aangegeven.
Kun je je hierin vinden ?
Groet,
ALE
Ik ben het wel volledig met je eens indien je in een studio oplossing te werk gaat zoals jij aangaf. Dan spelen er andere regels en die heb je reeds aangegeven.
Groet,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op ma dec 01 2008 7:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben benieuwd naar het resultaat
Kun je een foto plaatsen?
Je kunt overigens het "grijs" nog wel witter maken door het diafragma op de camera 1 of 2 stops verder open te zetten.

Je kunt overigens het "grijs" nog wel witter maken door het diafragma op de camera 1 of 2 stops verder open te zetten.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ja hoor Arthur, in een studio is het inderdaad anders dan als je met een lichttent werkt. Met een lichttent lijkt het me eenvoudiger om schaduwloos te werken. In een studio vraagt het geheel toch nog wel wat nabewerkingALE schreef:Ik ben het wel volledig met je eens indien je in een studio oplossing te werk gaat zoals jij aangaf. Dan spelen er andere regels en die heb je reeds aangegeven.
Groet,
ALE

Hierbij het resultaat, resultaat helaas alleen met daglicht.
Laatst gewijzigd door DxFx op ma dec 29 2008 7:35 pm, 9 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat die link niet helemaal klopt....
ALE
ALE
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
404 not found
Als alles van je onderwerp zo licht is en je flitsers en lichtmeting regelen "automatisch" je helderheid te grijs af, geef dan een + correctie in je belichting mee van 1,5 - 2 stops.
Geen spotmeting, gewoon matrixmeting. (Ik betwijfel of de flits in TTL zijn meting met voorflitsen voor het aandeel "flits" doet met spotmeting).
Als alles van je onderwerp zo licht is en je flitsers en lichtmeting regelen "automatisch" je helderheid te grijs af, geef dan een + correctie in je belichting mee van 1,5 - 2 stops.
Geen spotmeting, gewoon matrixmeting. (Ik betwijfel of de flits in TTL zijn meting met voorflitsen voor het aandeel "flits" doet met spotmeting).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Als je een snoot wil gebruiken ter invulling van de achtergrond, bijv. een grijze achtergrond met een geel licht erop. Kun je dan gewoon een velletje gele folie ervoorhouden of kun je speciale kleurenfilters voor snoots kopen?
Ik zag een snoot - ik dacht van Bowens - waar inderdaad een soort schuif zat en waarin een filter kon.Teun schreef:Als je een snoot wil gebruiken ter invulling van de achtergrond, bijv. een grijze achtergrond met een geel licht erop. Kun je dan gewoon een velletje gele folie ervoorhouden of kun je speciale kleurenfilters voor snoots kopen?
Voor speedlights biedt Nikon een aantal filters aan die direct voor de kop geplaatst kunnen worden; en die werken goed.
Laatst gewijzigd door DxFx op ma dec 29 2008 7:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.