Ik ben nu een kleine maand bezig met het testen van Adobe lightroom.
Na aanvankelijke scepsis bij de vorige testversie(erg langzaam, maar dit stond ook vermeld inhet bijgevoegde read me file), moet ik bekennen dat de nieuwste versie(beta 4) toch wel een heel goede indruk achterlaat.
Even wat hardware info vooraf omdat computer configuratie een belangrijke rol gaat spelen.
Ik werk op een dell dimension 2400 desktop
OS =windows xp home
On board grafische kaart.
Intel Celeron cpu 2.4 ghz
1 gb intern geheugen.
Ten eerste de snelheid.
Ik kan niet anders zeggen dat het programma gewoon snel is.
Ter vergelijking: op mij pc doet ALR (Adobe Lightroom) even snel of sneller over standaard handelingen als Capture NX
Ik zeg er meteen bij dat Capture NX niet met ALR te vergelijken is, omdat de zwaarte en toepassingen binnen Capture (bv U-point) van een heel ander gehalte is en zwaarder)
Maar openen van files(alle soorten) en wisselen van interne standaard bewerkingen gaat met ALR in mijn optiek sneller.
En nu het bijzondere wat bij mij toch wel heel hoge ogen scoort.
ALR opent elk bestand( dus niet alleen Raw files zoals Nef), maar ook Tiff en JPEG zo uit de camera en behandeld ze gelijkwaardig.
Deze bestanden worden eerst standaard weg gezet als DING. En worden ook niet meer aangeraakt.Alle toepassingen die voorheen in de rawconverter alleen voorbehouden waren aan Raw files , worden nu ook toegepast op Tiff en Jpeg's.
Een heel groot voordeel lijkt me, aangezien er nu minder voordelen t.o.v. Rawbestanden gaan gelden.Je kan nl na de opname in JPEG alle wijzigingen toepassen, die voorheen voorbehouden waren aan raw files.
(Dat was altijd de belangrijkste reden en motivatie achter het werken in raw.)
Denk aan alle witbalans instellingen, scherpte, over en onder belichting etc,etc. En dit alles zonder de kwaliteit van je bestand aan te tasten.
Het is immers een Ding file geworden.
Verder biedt ALR je een paar geweldige andere opties.
Zoals een print module om je vingers bij af te likken. Deze overruled je printer instellingen volledig en levert je resultaten waar je heel erg blij wordt.
Tevens een zeer snelle ingebouwde Webalbum optie.
Gelikte html of Flash albums kunnen via ALR heel snel en simpel gemaakt en geupload worden.
Dit zijn in het kort(nou ja...

Verwachte lancering eind 2006/ begin 2007 (jan-febr)
Verwachte prijs : ????ALR test forum eist van adobe een bedrag dat niet boven de 300 dollar komt.
Dat kan wel eens kloppen omdat ik als Raw Shooter Premium werker te horen heb gekregen dat Adobe mij de eerste voledige versie ALR kosteloos aanbiedt. Rawshooter is nu onderdeel van ALR en ik heb destijds 99 euro voor RSP betaald.ALR heeft echter veel meer functionaliteit. Het bedrag van Max. 300 dollar lijkt mij daarom wel reeel.
Ik kan nu al niet wachten op de volgende versie. Er komen nog 2 test versies voor de definitieve lancering. Graag nog een selektie tooltje en een kloonpenceel, en voor mij word PS dan overbodig.
Mvrgr,
Martin