diafragma op foto???

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
sanne

diafragma op foto???

Bericht door sanne » ma jun 27 2005 11:28 am

Ik fotografeer in een studio met een nikon D100, 50 mm objectief. Ik gebruik een softbox evenwijdig aan de camera en ik verlicht een witte achterwand. Dit omdat ik de kleuren van mij te fotograferen model goed moet kunnen weergeven en ik hierdoor een goed silhouette krijg. Nu zie ik elke keer het diafragma op mijn foto... hoe groter ik hem zet, hoe groter de bijna witte vlek, hoe kleiner ik hem zet, hoe kleiner de bijna witte vlek. De vlek heeft ook de vorm van het diafragma. Zelf denk ik dat het iets te maken heeft met de flitssynchronisatie maar ik kom er niet uit. Kan iemand mij helpen? :shock:

vanson

Bericht door vanson » ma jun 27 2005 11:35 pm

Sanne,

als het aan de flitssynchronisatie zou liggen zouden je foto's denk ik eerder een deel zwart zijn dan dat er een witte vlek op voorkomt.

het zou een heel simpel iets kunnen zijn als een lamp of spotje die in een ongelukkige hoek in je lens schijnt waardoor je de diafragmavalekken ziet (ik neem aan dat je dat bedoelt...)

je zou kunnen proberen om een zonnekap op je lens te zetten als je constant met dezelfde opstelling fotografeert, deze willen nog wel eens helpen tegen onaangename lichtinval.

succes!

sanne

Bericht door sanne » di jun 28 2005 8:32 am

tja, dat dacht ik in eerste instantie ook, maar dit blijk na nader onderzoek niet het geval te zijn... en die zonnekap, die heb ik...

smitsfotografie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door smitsfotografie » di jun 28 2005 11:53 pm

Sanne

Ik kan van hieruit de situatie niet goed in schatten, maar naar herhaalde lezen van je vraag, kom ik tot de volgende conclusie : mogelijk wordt er te veel licht van je witte achtergrond terug gekaats in je lens, je softbox staat immeres even wijdig aan je camera, het terug gekaatste licht word dan ook rechtstreeks in je lens gestuurd, je kunt proberen om je softbox onder een hoek van 45 graden te zetten t.o.v je camera, zodat het licht de achtergrond ook onder een hoek van 45 graden verlicht, je kunt ook testen of het inderdaad daardoor komt door de softbox minderlicht te laten geven, zodat de witte achtergrond niet overbelicht wordt, of even testen met een andere donkere kleur achtergrond.

Succes

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”