Dit is wel zeer gek (denk ik): een foto geopend in Lightroom 2 op mijn pc geeft als Exposure + 1.64, dezelfde Lightroom en dezelfde foto geeft Exposure 0.0m op mijn laptop.
En dat geldt voor een hele reeks van foto's. Heb hier wel eens eerder vragen over gesteld (over die Exposure van + 1.64 bij veel foto's waarbij ik in de veronderstelling verkeerde dat het iets met de camera-instelling te maken had) maar ik heb nu pas in de gaten dat LR op de laptop een andere Exposure aangeeft (de enige goeie denk ik) dan LR op mijn pc (waarop ik het overigens met de preset Auto Tone eenvoudig kan herstellen) . Dus het ligt blijkbaar niet aan de camera maar aan LR!? Overige waardes zijn identiek (ISO, diafragma, sluitertijd etc). Heb al gekeken of er in LR op mijn pc een instelling zit waaruit ik het verschil kan verklaren maar die heb ik niet kunnen vinden. Ik vind het maar merkwaardig. Heeft iemand hier een verklaring voor? Bedankt.
Lightroom:zelfde foto, verschillende EV
- sofa2007
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lightroom:zelfde foto, verschillende EV
Willem
______
D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5
http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;
______
D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5
http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Lightroom:zelfde foto, verschillende EV
Ik gebruik nog maar pas Lightroom maar is dat zo vreemd dat 2 verschillende PC's dan wel laptops andere waarden laten zien. Als je één centrale plek hebt waar je je fotos bewaard en op twee verschillende PC's deze fotos bekijkt en bewerkt kunnen er volgens mij verschillende waarden ontstaan. Lightroom is tenslotte non destructive dus de centrale plek is onveranderd en de metadata van de PC of laptop laat de veranderingen zien die gedaan zijn op de laptop of PC, want de metadata staat op de PC of laptop waar je het bewerkt.
Of zie ik dat verkeerd? (sorry is geen echt antwoord meer een vraag.. .
)
Patrick
Of zie ik dat verkeerd? (sorry is geen echt antwoord meer een vraag.. .

Patrick
- sofa2007
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Lightroom:zelfde foto, verschillende EV
Een goeie vraag kan evengoed naar het antwoord leiden. In dit geval nog niet helaas.pbreev schreef:Ik gebruik nog maar pas Lightroom maar is dat zo vreemd dat 2 verschillende PC's dan wel laptops andere waarden laten zien. Als je één centrale plek hebt waar je je fotos bewaard en op twee verschillende PC's deze fotos bekijkt en bewerkt kunnen er volgens mij verschillende waarden ontstaan. Lightroom is tenslotte non destructive dus de centrale plek is onveranderd en de metadata van de PC of laptop laat de veranderingen zien die gedaan zijn op de laptop of PC, want de metadata staat op de PC of laptop waar je het bewerkt.
Of zie ik dat verkeerd? (sorry is geen echt antwoord meer een vraag.. .)

Het gaat niet om 1 centrale plek, de waardes verschillen direct na het importeren, dus zonder enige bewerking. M.a.w.: ik importeer de foto's van m'n geheugenkaartje eerst in LR op de pc en vervolgens in LR op m'n laptop en ze geven verschillende waardes. Die zouden toch gelijk moeten zijn lijkt me.
@ Vulture: heb even gekeken maar kon geen instelling vinden waaruit ik opmaken dat bij het importeren de exposure automatisch wordt verhoogd.
Willem
______
______