Gradueel grijsfilter?
Gradueel grijsfilter?
Binnenkort gaan we op reis naar China. In diverse publicaties lees je erg veel positiefs over een gradueel grijsfilter. Dit zou mooiere contrasten geven bij bijvoorbeeld lichte luchtpartijen etc.
Nu merk ik dat er twee 'soorten' zijn, een 25% donkergrijs filter en een 50% lichtgrijs filter. Ik kan me de verschillen wel voor de geest halen, maar welke is nu de betere keuze? Iemand ervaring met deze filters?
Albert
Nu merk ik dat er twee 'soorten' zijn, een 25% donkergrijs filter en een 50% lichtgrijs filter. Ik kan me de verschillen wel voor de geest halen, maar welke is nu de betere keuze? Iemand ervaring met deze filters?
Albert
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Gradueel grijsfilter?
Neem ze alle twee, kun je ze ook nog gecombineerd gebruiken met de optelling van beide densiteiten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
je hebt nogal wat meer keuzes die je moet maken....
Ik gebruik het Lee systeem en daar heb je 0.3 0.6 en 0.9 ND grad filters, oftewel: 1, 2 en 3 stops filtering op de donkere delen. Ik heb nu een 0.6 en ik gok dat een 0.3 niks toevoegt. Ik zelf zou er nog graag een 0.9 bij hebben.
en dan heb je nog soft en hard overgangen van licht naar grijs. hard is binnen een paar millimeter van licht naar donker en prima als je een harde land-lucht overgang hebt. Ik denk dat je meer hebt aan een soft filter waarbij de overgang van licht naar donker veel gelijkmatiger is, maar dat is persoonlijk. Dan heb je nog de afmeting. Lee heeft 100*100mm en 100*150mm, de 100*150mm kun je dus schuiven en afhankelijk van je compositie de licht naar donker overgang laten komen. Dit heeft mijn voorkeur.
Volgens mij heeft Cokin een vergelijkbaar setje waar je hetzelfde mee kunt.
succes met kiezen
ajuus
emiel
Ik gebruik het Lee systeem en daar heb je 0.3 0.6 en 0.9 ND grad filters, oftewel: 1, 2 en 3 stops filtering op de donkere delen. Ik heb nu een 0.6 en ik gok dat een 0.3 niks toevoegt. Ik zelf zou er nog graag een 0.9 bij hebben.
en dan heb je nog soft en hard overgangen van licht naar grijs. hard is binnen een paar millimeter van licht naar donker en prima als je een harde land-lucht overgang hebt. Ik denk dat je meer hebt aan een soft filter waarbij de overgang van licht naar donker veel gelijkmatiger is, maar dat is persoonlijk. Dan heb je nog de afmeting. Lee heeft 100*100mm en 100*150mm, de 100*150mm kun je dus schuiven en afhankelijk van je compositie de licht naar donker overgang laten komen. Dit heeft mijn voorkeur.
Volgens mij heeft Cokin een vergelijkbaar setje waar je hetzelfde mee kunt.
succes met kiezen

ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve
Ik adviseer je ook het Cokin systeem. Ben je flexibeler en kan je zelf bepalen waar het graduated filter zijn impact moet maken (hoger of lager in je plaat).
Suc6 met je beslissing,
ALE
Suc6 met je beslissing,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Nog 2 dingen:
bij de keuze is het belangrijk dat je kwaliteit op elkaar afstemt. Maw: je hebt een moois setje objectieven en zorg dat je filtersysteem niet die kwaliteit onderuit haalt. Dit is geen waardeoordeel van welk filtersysteem dan ook trouwens. Kijk er gewoon goed naar.
dan wil je waarschijnlijk vrij vlot na je ND grad filters een pola filter. Kijk goed hoe de combinatie van grad filter en pola werkt want je zult ze nl vaak samen gebruiken. Bij Lee moet ik een 2e hypotheek op mijn huis nemen als ik een pola wil......
ajuus
emiel
bij de keuze is het belangrijk dat je kwaliteit op elkaar afstemt. Maw: je hebt een moois setje objectieven en zorg dat je filtersysteem niet die kwaliteit onderuit haalt. Dit is geen waardeoordeel van welk filtersysteem dan ook trouwens. Kijk er gewoon goed naar.
dan wil je waarschijnlijk vrij vlot na je ND grad filters een pola filter. Kijk goed hoe de combinatie van grad filter en pola werkt want je zult ze nl vaak samen gebruiken. Bij Lee moet ik een 2e hypotheek op mijn huis nemen als ik een pola wil......
ajuus
emiel
- Léon Obers
- Forumlid
Van "goedkopere" merken (Cokin) wil de neutraliteit van het verlopende grijsfilter wel eens minder neutraal zijn dan van dure Lee systemen. Stel je hebt een grijs verlopende filter met minimale groenzweem in het grijs, dan zul je resultaten krijgen die bij landschap zodanig zijn dat de onderste helft "neutraal" van kleur is, en de bovenste helft in de lucht met minimaal een groenzweem.
Idem met polafilters. Ik heb ook gewoon Cokin Polafilters hoor, maar bij aankoop leg ik altijd een paar exemplaren op een wit vel papier. Dan zie je dat elk polafilter anders van kleur is. Kies ik de meest neutrale uit. (Verkopers zijn altijd verbaast als ik er een paar op een wit vel papier laat leggen, maar zijn daarna verrast dat er verschil in kleur is).
Idem met polafilters. Ik heb ook gewoon Cokin Polafilters hoor, maar bij aankoop leg ik altijd een paar exemplaren op een wit vel papier. Dan zie je dat elk polafilter anders van kleur is. Kies ik de meest neutrale uit. (Verkopers zijn altijd verbaast als ik er een paar op een wit vel papier laat leggen, maar zijn daarna verrast dat er verschil in kleur is).
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zou als ik jouw was een goed circulair polarisatiefilter kopen.
Die gebruik je veel meer dan een grijsverloop waarschijnlijk.
Fijne reis trouwens... ('k ben een beetje jaloers)
gr. Melliw
Die gebruik je veel meer dan een grijsverloop waarschijnlijk.
Fijne reis trouwens... ('k ben een beetje jaloers)

gr. Melliw
Polarisatiefilters hebben we al, het ging me met name om het gegeven óf ik een grijsfilter überhaupt nodig heb, en zo ja welke. Betreft de reis, er is nog plek
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 49&t=13690
Albert

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 49&t=13690
Albert
ja, voor landschapsfotografie kun je bijna niet zonder tenzij je genoegen neemt met deels onder- of overbelichtte foto's. Het verschil tussen licht en donker is veel groter dan je sensor kan behappen in veel gevallen. En als je al een pola hebt dan kun je die dus niet (in het Lee geval) samen gebruiken met de grad filters als je die mocht overwegen. Van cokin weet ik het niet.Vrouwenhof schreef:Polarisatiefilters hebben we al, het ging me met name om het gegeven óf ik een grijsfilter überhaupt nodig heb,
ajuus
emiel
Ik zou nooit twee filters tegelijkertijd gebruiken. Dat is echt af te raden. Of het een of het ander. Dat is ook de reden dat je bij Lee niet twee filters tegelijk kan gebruiken.
ALE
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
In Lightroom 2 zit tegenwoordig ook een goed instelbaar (grijs)verloopfilter.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat is niet hetzelfde... Je gebruikt dit soort filters om ervoor te zorgen dat je niet een foto hebt die deels overbelicht of deels onderbelicht is. Het probleem is namelijk dat je regelmatig in situaties komt dat het contrastverschil te groot is voor je camera. En dan zwakt zo'n filter de lucht wat af, en "past" het ineens wel in je camera..Stef schreef:In Lightroom 2 zit tegenwoordig ook een goed instelbaar (grijs)verloopfilter.
ik kan tot 4 filters in mijn lee schuiven en dan nog een pola ervoor...... Waarom zou je het afraden? En ik weet dat de houder best een keer in beeld kan komen, maar voor de kwaliteit van het beeld maakt 1 of 2 filters niet uit volgens mij.ALE schreef:Ik zou nooit twee filters tegelijkertijd gebruiken. Dat is echt af te raden. Of het een of het ander. Dat is ook de reden dat je bij Lee niet twee filters tegelijk kan gebruiken.
ALE
ajuus
emiel
- Léon Obers
- Forumlid
Ja, ik verbaasde me ook op de reactie van ALE. Er zitten standaard tussen 2-4 sleufjes in afhankelijk van de houder.
Maar op zichzelf is het gebruik van meerdere filters wel zoveel mogelijk te beperken omdat het aantal lucht/glas vlakken toeneemt en daarmee ook de gevoeligheid voor flare en ghosting toeneemt.
Maar op zichzelf is het gebruik van meerdere filters wel zoveel mogelijk te beperken omdat het aantal lucht/glas vlakken toeneemt en daarmee ook de gevoeligheid voor flare en ghosting toeneemt.
Ja, dat snap ik, maar ik ben nu een serie van 750 NEF bestanden met Lightroom 2.1 aan het nabewerken en gebruik voor de door jou beschreven foto's juist regelmatig het verloopfilter met een correctie van -1 stop. Meestal is dat ook voldoende om clipping kwijt te raken. Uiteraard heeft dit wel ergens een grens, maar dan moet er wel sprake zijn van erg veel contrast.Patrick schreef:Dat is niet hetzelfde... Je gebruikt dit soort filters om ervoor te zorgen dat je niet een foto hebt die deels overbelicht of deels onderbelicht is. Het probleem is namelijk dat je regelmatig in situaties komt dat het contrastverschil te groot is voor je camera. En dan zwakt zo'n filter de lucht wat af, en "past" het ineens wel in je camera..Stef schreef:In Lightroom 2 zit tegenwoordig ook een goed instelbaar (grijs)verloopfilter.