Photoshoplessen en trucs - Spot Healing Brush Tool

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Ciska

Photoshoplessen en trucs - Spot Healing Brush Tool

Bericht door Ciska » za dec 06 2008 1:09 am

We maken wel eens foto's van mensen. Maar die mensen hebben echt niet dat mooie gladde huidje zoals je bij fotomodelen ziet en denk je nou echt dat die modellen echt zo knap zijn? Sommige hebben nou eenmaal puistjes, en ze kunnen er niet altijd wat aan doen.

Deze puistjes kan je op een hele makkelijke manier weg halen zonder veel gedoe.
Open maar eens een foto. (ik heb deze even van internet gepikt).

Afbeelding

ga naar Window - Arrange - New Windows for....naam foto.
Je krijgt nu 2 canvassen met dezelfde foto.
Window - Arrange - Tile - Vertically.
Nu heb je ze netjes naast elkaar staan. Waarom ik dit zo doe, zal je zo duidelijk worden.
We nemen nu de rechter foto en maken een nieuwe layer en we vergroten de foto goed, zodat we de puistjes goed kunnen zien.
Je snapt nu waarom we een kopie hebben gemaakt, want de linker foto kan je nu als navigatie gebruiken en gelijk ook als resultaat van wat je gedaan hebt.
met de nieuwe laag geselecteerd gaan we nu aan de slag.
Selecteer nu de Spot Healing Brush Tool en vink bovenaan even 'Sample All Layers aan.
Waarom die nieuwe layer? Als we nu iets fouts doen, kan je die layer gewoon weggooien en een nieuwe layer maken, zogezegd een buffertje.
Als je nu een muis hebt dan maak je de Tool net zo groot als de puisten door op [ of ] te klikken (groter of kleiner), heb je een tekenpen, dan druk je harder of zachter precies op die puist.
En zo tip je elke puist weg.

Afbeelding

:mryellow: Succes.

Arend-ho

Re: Photoshoplessen en trucs - Spot Healing Brush Tool

Bericht door Arend-ho » za dec 06 2008 11:56 am

Waarom een nieuw window aanmaken ?? ontgaat mij totaal
duplicate layer [ control J op de PC ]
healingbrush selecteren en klikken maar.
nieuwe layer is wel handig maar iets verpesten met een healingbrush zit er bijna niet in.
zowel dan ctrl Z en evt alt ctrl Z om meer stappen terug te gaan.

tevens misschien wel handig om te melden dat je het aantal stappen wat je terug kan lopen standaard op iets van 20 staat.
deze even opschroeven naar bijvoorbeeld 100 of 160....ctrl K en dan performance ...history state even opschroeven.

Arend

Ciska

Bericht door Ciska » za dec 06 2008 12:42 pm

Arend.
Ik weet wat je bedoelt, maar ik maak photoshoplessen voor beginners. uit ervaring weet dat mensen snel in paniek raken als er iets fout gaat. daarom laat ik ze een nieuwe lege layer maken waar ze in kunnen werken. ze weten dan dat er niets fouts kan gaan met de foto... en doen ze het fout even die layer weg gooien. we kunnen wel gelijk allerlei 'moeilijke' dingen gaan doen en zeggen, maar daar schieten ze niets mee op, vandaar ik het hier even zo uitlegt zodat ze het kunnen snappen wat ze doen, min of meer gezegd op de sesamstraat manier. als je nu die nieuwe laag maakt en ze vinken de foto uit, dan kunnen ze zien wat ze gedaan hebben.
vandaar deze manier.
een nieuwe window maken is dat je op de ene de hele foto kan zien terwijl je op de andere helemaal vergroot zit te werken en ze dan ook kunnen zien wat ze doen

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za dec 06 2008 2:13 pm

Ciska...

ben ook absoluut voor layers hoor maar vind de window erg omslachtig.

Arend.....

Ciska

Bericht door Ciska » za dec 06 2008 2:20 pm

tja... voor de een misschien wel... maar voor de ander is het soms fijn dat hij/zij kan zien op een foto zonder vergroting er naast kan zien wat hij/zij aan het uitspoken is en hoe het er uit ziet. ondanks dat ik toch wat gehaaid ben met sjop, vind ik het zelf wel fijn... zo zie je maar dat voor iedereen het verschillend is en mensen kunnen zelf kiezen wat ze willen, alleen is het zeker voor de eerste keer best wel fijn als je ziet hoe het gaat worden als je die puisten aan het uitknijpen bent.... :lol:

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za dec 06 2008 5:10 pm

Nou, nieuw venster werkt toch wel prettig. Ik kende dit niet, maar je ziet in het 'oude' venster het effect van je gestempel; al dan niet in detail (inzoomen). Nieuwe laag moet denk ik een kopie zijn van de achtergrond? Je kunt ook een duplicaat maken van je origineel; dat raad ik beginners dan weer aan.
De (rand)hardheid van je penseel kan je wijzigen met Shift+[ of Shift+]
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Ciska

Bericht door Ciska » za dec 06 2008 5:13 pm

nee een echte nieuwe laag, niet kopie van vorige gewoon een nieuwe lege laag (ken je ook je fouten wissen)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”