Job Nr in de display
Job Nr in de display
Ik weet niet wat ik heb gedaan of hoe en wat maar gisterenavond probeerde ik een nacht foto te maken maar deze werd niet opgeslagen inplaats hiervan verscheen er steeds Job Nr in de display van de D300.
Ik zie kan niet in de handleiding vinden wat dit is kan iemand mij dit uitleggen?
Het is daarna wel gelukt want als je de aan/uit switch nogmaals naar rechts deed (display verlichten) werd de foto wel opgeslagen
vreemd maar waar
weet iemand wat dit is??
Ik zie kan niet in de handleiding vinden wat dit is kan iemand mij dit uitleggen?
Het is daarna wel gelukt want als je de aan/uit switch nogmaals naar rechts deed (display verlichten) werd de foto wel opgeslagen
vreemd maar waar
weet iemand wat dit is??
- gongon
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Job Nr in de display
Volgens mij nu ik het even heb opgezocht heeft het te maken met de ruisreductie die aanstaat in je camera, dacht zelf eerst dat het iets te maken had met dat de camera bezig was de foto op te slaan, maar heb even gegoogled en voor zover ik begrepen heb staat dan in het menu van je camera de ruisreductie aan.
Laatst gewijzigd door gongon op wo dec 10 2008 10:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Gonnie.
Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb je ruisreductie bij lange sluitertijden aan staan? Zo ja, is de camera bezig met de ruisonderdrukking.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
En dat duurt net zolang als de opname heeft geduurd.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- gongon
- Clublid
Heb het even precies nagekeken, als je ruisreductie aanstaat: Foto`s die zijn gemaakt bij een sluitertijd van circa 8 seconden of langer worden verwerkt om zo de ruis te verminderen. Hierdoor neemt de opslagtijd met 50-100 % toe en kunnen de helft minder foto`s opgeslagen worden in de geheugenbuffer. Tijdens de verwerking knippert Job nr in het gebied voor de sluitertijd/diafragma. De volgende foto kan worden gemaakt zodra Job nr. niet meer word weergegeven.
Zo staat het bij mij in de handleiding.
Zo staat het bij mij in de handleiding.
Groetjes Gonnie.
Bedankt voor het meedenken
ik zal vanmiddag eens kijken maar ik ben bang dat ik de ruis onderdrukking heb aangezet tijdens het lezen van de help informatie in het menu op de camera
ik zal vanmiddag eens kijken maar ik ben bang dat ik de ruis onderdrukking heb aangezet tijdens het lezen van de help informatie in het menu op de camera
Het klopt ik had op een of andere manier ruis onderdrukking aan gezet.
Op het moment van aanzetten toch net iets te diep in de pillendoos gekeken denk ik
Op het moment van aanzetten toch net iets te diep in de pillendoos gekeken denk ik

- Roelof
- Clublid
Op zich is het aan zetten van die ruisonderdrukking niet zo'n verschrikkelijk slecht idee. Door de lange duur van de opname ontwikkelt de camera extra ruis door de warmteontwikkeling op, onder en rond de sensor. Wat je nu dus aangezet hebt, is het maken van een even lange opname, maar dan met gesloten sluiter. De ruis op deze tweede foto wordt vervolgens afgetrokken van de ruis op de originele foto en geeft zo een betere opname.
Is jammer als je veel opnames vlot achter elkaar wilt maken, maar als je toch al met lange sluitertijden bezig bent dan is je fps rate sowieso al niet te denderend.
Is jammer als je veel opnames vlot achter elkaar wilt maken, maar als je toch al met lange sluitertijden bezig bent dan is je fps rate sowieso al niet te denderend.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik probeerde niet snel foto's achter elkaar te maken want nacht foto's vastleggen kost tijd en het is geen karate wedstrijd waar je de fps echt nodig hebt
Het viel mij op dat na de foto deze niet direct werd weggeschreven, bij controle bleek Job Nr in de display te staan vandaar mijn vraag. Ook omdat ik dit niet in de handleiding kon vinden (papier en pdf). Normaal is dit wel te vinden in de PDF versie maar Job Nr staat als image opgeslagen en is dan niet te vinden met een search.
Maar nu weet ik waar ik kan zoeken en kan eens gaan kijken wat het opleverd met ruis onderdrukking aan en uit, leuk om te zien wat het grote verschil is.
Het viel mij op dat na de foto deze niet direct werd weggeschreven, bij controle bleek Job Nr in de display te staan vandaar mijn vraag. Ook omdat ik dit niet in de handleiding kon vinden (papier en pdf). Normaal is dit wel te vinden in de PDF versie maar Job Nr staat als image opgeslagen en is dan niet te vinden met een search.
Maar nu weet ik waar ik kan zoeken en kan eens gaan kijken wat het opleverd met ruis onderdrukking aan en uit, leuk om te zien wat het grote verschil is.