lens
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Misschien kun je aangeven wat je budget is. Ik zou eerder naar een lichtsterk groothoek objectief kijken of een zelfs de Nikkor fisheye 10,5 mm. maar ja dat ligt eraan hoe dichtbij je kunt komen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
"Niet goed" is natuurlijk betrekkelijk. Het nadeel van een 28-80 is dat je geen behoorlijke groothoek hebt. Bij digitaal zie je toch liever minstens 18mm.dany10 schreef:ik heb nu een lens 28/80 en ze zeide mij dat dat niet goed was. daarom zou ik die vervangen iets dat wel wat betaalbaar is 18/70 kost toch ook 400euro hè tovh al bedankt hoor om de reactie .
Een 18-70 (die is trouwens goedkoper, ik zie hem vanaf € 279) plus een 70-300 G van € 149 geeft een hele aardige dekking en je hoeft nog niet direct je faillissement aan te vragen

dany10, Je moet volgens mij gewoon gaan beginnen met de lens die je nu hebt. Ga gewoon dingen fotograferen en lees en leer wat er gebeurd bij verschillende instellingen. Stilstaande onderwerpen eerst, dan eens bewegende onderwerpen en leer de camera kennen. Wat precies cycle cross inhoud weet ik niet maar ga t gewoon proberen te fotograferen met wat je nu hebt. Als blijkt dat de afstand tot je onderwerp te groot is zal je vanzelf ontdekken dat je een meer tele lens nodig hebt, sta je er erg dicht bij dan wil je misschien eerder een betere groothoek lens hebben.
Trek je niets aan van praatjes wat wel en niet goed is wat betreft apparatuur, vaak willen ze gewoon geld verdienen. Je kunt overwegen lid te worden van een plaatselijke fotoclub en dan mag je misschien eens een lens lenen of op de clubavond eens ervaren wat de verschillen zijn.
Zoals ik al zei : Ga gewoon foto's maken en probeer veel verschillende dingen en instellingen. VEEL PLEZIER
Trek je niets aan van praatjes wat wel en niet goed is wat betreft apparatuur, vaak willen ze gewoon geld verdienen. Je kunt overwegen lid te worden van een plaatselijke fotoclub en dan mag je misschien eens een lens lenen of op de clubavond eens ervaren wat de verschillen zijn.
Zoals ik al zei : Ga gewoon foto's maken en probeer veel verschillende dingen en instellingen. VEEL PLEZIER
veldrijden daarvoor heb ik hem gekocht ik had een nikon poolpix 7600 7.2 pixels . maar bewegende ging dat niet goed daarom D70S. en op de cross had iemand mij gezegd dat de lens daarvor niet goed was ik niet beter weten geloofde hem daarom de vraag hier hè ik heb al eens gekeken naar iets anders zoalsdany10 schreef:bedankt ML
AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5 6G IF-ED is dat een goeie lens die toch nog betaalbaar .
oooooooja dit was mijn eerste foto heb hem wel verklein met psp

Best goede foto hoor. Scherp genoeg, je ziet waar t om gaat.
Wat opvalt is je eigen schaduw en de achtergrond bovenaan de foto.
Iets meer inzoomen zou dat verhelpen. Als je hier al de 80 mm stand van je 28-80 lens hebt gebruikt dan is het aan te bevelen om een grotere lens erbij te nemen. Voor dit soort fotografie is de 70-200 met VR in f2.8 het mooist maar ook wel een dure grap. Er worden nu ook veel 80-200 f2.8 lenzen aangeboden 2e hands. Die zijn minder duur maar optisch net zo goed, al hebben ze geen VR. Het zou een mooie aanvulling zijn op de 28-80 die je nu hebt.
De 18-135 die je zelf noemt heeft als voordeel dat er een AF-s motor inzit waardoor hij sneller scherp kan stellen. Daar is ook wel wat voor te zeggen, maar die overlapt je bestaande lens en zoomt minder in dan die tot 200 natuurlijk. Toch kan het ook wel handig zijn als de fietsers dichtbij langskomen om dan snel naar de 18 mm stand te zoomen. Als ik er over denk is dat dus helemaal geen slechte keus. Maar denk ook maar eens over die 80-200 en zoek op internet ernaar.
Succes
Wat opvalt is je eigen schaduw en de achtergrond bovenaan de foto.
Iets meer inzoomen zou dat verhelpen. Als je hier al de 80 mm stand van je 28-80 lens hebt gebruikt dan is het aan te bevelen om een grotere lens erbij te nemen. Voor dit soort fotografie is de 70-200 met VR in f2.8 het mooist maar ook wel een dure grap. Er worden nu ook veel 80-200 f2.8 lenzen aangeboden 2e hands. Die zijn minder duur maar optisch net zo goed, al hebben ze geen VR. Het zou een mooie aanvulling zijn op de 28-80 die je nu hebt.
De 18-135 die je zelf noemt heeft als voordeel dat er een AF-s motor inzit waardoor hij sneller scherp kan stellen. Daar is ook wel wat voor te zeggen, maar die overlapt je bestaande lens en zoomt minder in dan die tot 200 natuurlijk. Toch kan het ook wel handig zijn als de fietsers dichtbij langskomen om dan snel naar de 18 mm stand te zoomen. Als ik er over denk is dat dus helemaal geen slechte keus. Maar denk ook maar eens over die 80-200 en zoek op internet ernaar.
Succes
- olle_griese
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mooie aktiefoto maar volgens mij is er niks scherp.
Maar het kan ook zijn dat je een hoge ISO hebt gebruikt, dat kan ik niet goed op mijn scherm zien.
En ik zou de onderste 4 cm van de foto afhalen als ik je was, dus net boven die bruine driehoek.
En iets meer wedstrijdelement was ook leuk geweest met wat meer rijders er nog achter en wat publiek er achter.
Geen kritiek maar gewoon wat dingen om rekening mee te houden.
Maar het kan ook zijn dat je een hoge ISO hebt gebruikt, dat kan ik niet goed op mijn scherm zien.
En ik zou de onderste 4 cm van de foto afhalen als ik je was, dus net boven die bruine driehoek.
En iets meer wedstrijdelement was ook leuk geweest met wat meer rijders er nog achter en wat publiek er achter.
Geen kritiek maar gewoon wat dingen om rekening mee te houden.