Goedendag,
Twee vraagjes.
Ik wil een tweede flitser erbij kopen om deze voor het draadloos flitsen te gebruiken. Nu zit ik te dubben of ik niet beter een SB-600 dan een SB-900 kan aanschaffen. Als commander maakt het niet uit omdat ik de flitser van mijn D90 kan gebruiken lijkt me?! Ik heb al een SB-600. Is er een meerwaarde om die SB-900 te kopen voor het geen waar ik hem voor ga gebruiken?
Door de inspiratie van o.a. ALE en Martijn loop ik veel meer rond met mijn D90 en SB-600 erop. Wat ik vervelend vind is dat wanneer ik hem over mijn schouder draag dat hij dan horizontaal gaat liggen en dus best een stuk uitsteekt. Ik stoot vaker ergens tegen aan. Hebben jullie daar een oplossing voor?
Bij voorbaad dank!
Roelf
Juiste flitser en dragen flitser en fototoestel
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Juiste flitser en dragen flitser en fototoestel
Als je hem alleen maar los van de camera gebruikt dan is de enige meerwaarde dat de 900 meer lichtopbrengst heeft dan de 600. Natuurlijk heeft hij die meerwaarde op de camera ook. 
Mocht je hem op de camera gebruiken dan kan de 900 wat meer draaien dan de 600 en door de veel hogere lichtopbrengst dan de interne flitser kan het toch zinvol zijn om de 900 als commander op de camera te hebben en de 600 remote.
Kortom, de 900 heeft wel degelijk meerwaarde tov de 600, 't is aan jou om uit te maken of je die meerwaarde ook op vindt wegen tegen de meerprijs.
Een nadeel is dat de 900 groter en zwaarder is dan de 600, dus je camera raakt nog meer uit balans...

Mocht je hem op de camera gebruiken dan kan de 900 wat meer draaien dan de 600 en door de veel hogere lichtopbrengst dan de interne flitser kan het toch zinvol zijn om de 900 als commander op de camera te hebben en de 600 remote.
Kortom, de 900 heeft wel degelijk meerwaarde tov de 600, 't is aan jou om uit te maken of je die meerwaarde ook op vindt wegen tegen de meerprijs.
Een nadeel is dat de 900 groter en zwaarder is dan de 600, dus je camera raakt nog meer uit balans...
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Hoi Roelf,
Leuk om te lezen dat je de flitser vaker gebruikt. Indien ik mijn camera met flitser erop bevestigd over mijn schouder draag, wil ik nog wel eens de camera band voor de flitser langs leiden. De kop is sterk genoeg, daar hoef je niet bang voor te zijn. Even een kwestie van wennen maar op die manier kan het geheel niet naar voren klappen.
Je geeft niet op wat je zoal fotografeert en waarvoor je de strobes wil gaan inzetten. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Roelof. Voor het gemak tref je hieronder een overzicht aan met de verschillen tussen deze Nikon flitsers:

Suc6 en hoop dat ik je hiermee geholpen heb,
ALE
Leuk om te lezen dat je de flitser vaker gebruikt. Indien ik mijn camera met flitser erop bevestigd over mijn schouder draag, wil ik nog wel eens de camera band voor de flitser langs leiden. De kop is sterk genoeg, daar hoef je niet bang voor te zijn. Even een kwestie van wennen maar op die manier kan het geheel niet naar voren klappen.
Je geeft niet op wat je zoal fotografeert en waarvoor je de strobes wil gaan inzetten. Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Roelof. Voor het gemak tref je hieronder een overzicht aan met de verschillen tussen deze Nikon flitsers:

Suc6 en hoop dat ik je hiermee geholpen heb,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Sinds ik een batterijhouder (MB-D200) onder mijn camera (D200) heb, duikelt de combinatie met flitser ook niet meer zo snel voorover. Dat geldt alleen als je een niet te zware lens gebruikt natuurlijk. Ook zonder flitser is het een prettig gewicht, hoewel ik zeker weet dat niet iedereen daar zo over denkt.
(overigens maak ik uit het lijstje van ALE op dat je eigenlijk beter kunt kijken naar een SB-800. Meer licht voor minder geld, als je er nog eentje kunt bemachtigen)
(overigens maak ik uit het lijstje van ALE op dat je eigenlijk beter kunt kijken naar een SB-800. Meer licht voor minder geld, als je er nog eentje kunt bemachtigen)
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Bedankt voor jullie reacties,
Waar ik de flitser voor wil gebruiken is nog al divers, allereerst vind ik het leuk om lekker te experimenteren. Ik gebruik de hem voor portretjes van de kinderen tot het creeeren van leuke creaties met licht. Ik merk dat ik de flitser bijna continu gebruik, zeker met het grijze weer van de laatste tijd.
Ik geloof dat ik ga voor nog een SB-600, de meerwaarde voor een SB-900 is te weinig en kost het dubbele van een SB-600. Ook het risico dat hij nog meer uit balans raakt is een nadeel op mijn D90.
Dat van de grip eronder is een goede tip, ik zal de D90s eens vragen hoe dat gaat. Ook de tip van ALE om de band langs de flitser te geleiden ga ik eens uitproberen, klinkt goed.
Nogmaals dank voor de reacties!
Roelf
P.s. ALE bedankt voor het overzicht van de flitsers!
Waar ik de flitser voor wil gebruiken is nog al divers, allereerst vind ik het leuk om lekker te experimenteren. Ik gebruik de hem voor portretjes van de kinderen tot het creeeren van leuke creaties met licht. Ik merk dat ik de flitser bijna continu gebruik, zeker met het grijze weer van de laatste tijd.
Ik geloof dat ik ga voor nog een SB-600, de meerwaarde voor een SB-900 is te weinig en kost het dubbele van een SB-600. Ook het risico dat hij nog meer uit balans raakt is een nadeel op mijn D90.
Dat van de grip eronder is een goede tip, ik zal de D90s eens vragen hoe dat gaat. Ook de tip van ALE om de band langs de flitser te geleiden ga ik eens uitproberen, klinkt goed.
Nogmaals dank voor de reacties!
Roelf
P.s. ALE bedankt voor het overzicht van de flitsers!
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Nikon heeft wel eens brackets op de markt gebracht waarbij je de flitser naast de camera vastzet en waardoor de camera met flitser weer in balans is. Ze waren er voor de SB-24, 25, 26 en voor de SB-80 serie flitsers. En ze waren alleen in Japan te koop.
Maar er zijn zat andere bracket (flits beugel) fabrikanten.
Maar er zijn zat andere bracket (flits beugel) fabrikanten.