Sportfotografie D300 of D700
Sportfotografie D300 of D700
Halo,
Zo nu in dan kom ik eens voorbij op dit forum.
Nu is mijn vraag het volgende: ik fotografeer voornamenlijk race sporten zoals Moto GP, SBK en F1.
Dit doe ik tot nu toe altijd met mijn D200, alleen een van de problemen waar ik tegen aan loop zijn met name de prestaties met hogere iso waarden.
Nu wil ik graag over stappen op een D300 of D700 maar ik zit te twijfelen wat de juiste keuze is. Bij mijn keuze zit wel in begrepen de MB10, dus de snelheid van 8fps wordt dan wel gewaarborgd.
Wat is nu wijsheid ?
Groet,
Freddy van der Ploeg
Nu is mijn vraag het volgende: ik fotografeer voornamenlijk race sporten zoals Moto GP, SBK en F1.
Dit doe ik tot nu toe altijd met mijn D200, alleen een van de problemen waar ik tegen aan loop zijn met name de prestaties met hogere iso waarden.
Nu wil ik graag over stappen op een D300 of D700 maar ik zit te twijfelen wat de juiste keuze is. Bij mijn keuze zit wel in begrepen de MB10, dus de snelheid van 8fps wordt dan wel gewaarborgd.
Wat is nu wijsheid ?
Groet,
Freddy van der Ploeg
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Sportfotografie D300 of D700
De D700 komt niet tot 8 fps, dus dat kan een nadeel zijn (5fps max volgens mij). Daarbij worden je objectieven ook gelijk een stuk "korter". Ik denk dat je best eens heel goed uit de voeten zou kunnen komen met een D300.
Het voordeel van de D700 is natuurlijk wel dat de prestaties bij hoge(re) ISO waarden nóg beter zijn!
Veel wijsheid toegewenst...
Het voordeel van de D700 is natuurlijk wel dat de prestaties bij hoge(re) ISO waarden nóg beter zijn!
Veel wijsheid toegewenst...
D700 is qua isoprestaties superieur aan de D300. De MB10 kun je i.c.m. beide gebruiken. De D700 is bruikbaar tot circa ISO 6400 (qua ruis) en de D300 heeft zijn max op circa ISO 1600 liggen. (hogere iso's geven aanzienlijke ruis)
Wat denk ik ook belangrijk is om mee te wegen dat de D300 een DX Body is en de D700 een FX Body. Wellicht brengt dit tevens een behoorlijke investering in glas met zich mee. De verlengingsfactor is ook relevant. Ik weet niet of je bijvoorbeeld een 200 mm lens hebt. Stel dat die ook op de D700 (dus FX) past. In dat geval heb je minder telebereik dan je gewend was dan i.c.m. met je D200 a.g.v. de verlengingsfactor (1,5) bij DX body's. Een D300 zal hetzelfde zijn als je gewend bent terwijl je voor de D700 voor hetzelfde telebereik een 300 mm lens nodig bent. Lichtsterk zijn deze helaas niet het allergoedkoopst om aan te schaffen.
Met andere woorden: Er is meer om over na te denken dan alleen de ISO waarden.
Wat denk ik ook belangrijk is om mee te wegen dat de D300 een DX Body is en de D700 een FX Body. Wellicht brengt dit tevens een behoorlijke investering in glas met zich mee. De verlengingsfactor is ook relevant. Ik weet niet of je bijvoorbeeld een 200 mm lens hebt. Stel dat die ook op de D700 (dus FX) past. In dat geval heb je minder telebereik dan je gewend was dan i.c.m. met je D200 a.g.v. de verlengingsfactor (1,5) bij DX body's. Een D300 zal hetzelfde zijn als je gewend bent terwijl je voor de D700 voor hetzelfde telebereik een 300 mm lens nodig bent. Lichtsterk zijn deze helaas niet het allergoedkoopst om aan te schaffen.
Met andere woorden: Er is meer om over na te denken dan alleen de ISO waarden.
ben het met mijn voorgangers eens.
de cropfactor is voor mij al de doorsalg
het verschil tussen een d200 en D300 is aanzienlijk in iso waardes
meer dan 1600 iso zal je neem ik aan niet schieten op dit soort evenementen [ althans heb ik nooit gedaan ]
je geeft aan tegen de iso waardes aan te lopen van de D200.....geef eens een plaatje of een toelichting als je wilt.
ik weet dat de D200 bij iso 600 al problemen kan gaan geven.
op de D700 kan je wel in dx modus gaan schieten maar hou je weinig Mp's over.
ben even benieuwd.
Arend
de cropfactor is voor mij al de doorsalg
het verschil tussen een d200 en D300 is aanzienlijk in iso waardes
meer dan 1600 iso zal je neem ik aan niet schieten op dit soort evenementen [ althans heb ik nooit gedaan ]
je geeft aan tegen de iso waardes aan te lopen van de D200.....geef eens een plaatje of een toelichting als je wilt.
ik weet dat de D200 bij iso 600 al problemen kan gaan geven.
op de D700 kan je wel in dx modus gaan schieten maar hou je weinig Mp's over.
ben even benieuwd.
Arend
Met name met slechte weers omstandigheden kan dit nog wel eens parten spelen als je de iso waarden gaat opkrikken.
Je kunt natuurlijk met je diafragma en sluitertijd spelen maar dit heeft natuurlijk zijn grenzen ivm bewegings onscherpte.
Ps: hoe plaats ik hier een foto ?
Je kunt natuurlijk met je diafragma en sluitertijd spelen maar dit heeft natuurlijk zijn grenzen ivm bewegings onscherpte.
Ps: hoe plaats ik hier een foto ?
Ik fotografeer de wedstrijden (Hockey) van mijn kinderen. Bij een aantal wedstrijden was het behoorlijk slecht weer (regen en weinig licht). Zie deze link voor een aantal sets foto's waarbij foto's (naar mijn mening natuurlijk) aardig gelukt zijn onder behoorlijk slechte omstandigheden.
Voor de foto's heb ik gebruik gemaakt van een D300 i.c.m. een 70-200 2,8 VR en soms dezelfde combinatie met een 1,7 converter er tussen.
Ik denk dat je als je reeds veel glas hebt goed af bent met een D300. Bovendien kan die cropfactor (DX) in het voordeel zijn. FX brengt denk ik om tot dezelfde resultaten te komen een enorme investering in glas met zich mee. Nu moet ik wel zeggen dat een D700 i.c.m. het juiste glas wel nog meer mogelijkheden bied maar als ik een schatting moet maken kost een D300 circa 1200,-- á 1300,-- terwijl je voor een D700 + glas voor hetzelfde (qua effectieve mm) minimaal het 4 tot 5 voudige kwijt bent (mijn schatting).
Foto's plaatsje door op de link IMG te klikken en de foto (het adres er van op internet; klik met de rechtermuisknop op de foto. vervolgens klik je op eigenschappen en kopieer je het webadres) tussen de haakjes te plaatsen.
Deze is in de regen (zeer weinig licht) geschoten:

Voor de foto's heb ik gebruik gemaakt van een D300 i.c.m. een 70-200 2,8 VR en soms dezelfde combinatie met een 1,7 converter er tussen.
Ik denk dat je als je reeds veel glas hebt goed af bent met een D300. Bovendien kan die cropfactor (DX) in het voordeel zijn. FX brengt denk ik om tot dezelfde resultaten te komen een enorme investering in glas met zich mee. Nu moet ik wel zeggen dat een D700 i.c.m. het juiste glas wel nog meer mogelijkheden bied maar als ik een schatting moet maken kost een D300 circa 1200,-- á 1300,-- terwijl je voor een D700 + glas voor hetzelfde (qua effectieve mm) minimaal het 4 tot 5 voudige kwijt bent (mijn schatting).
Foto's plaatsje door op de link IMG te klikken en de foto (het adres er van op internet; klik met de rechtermuisknop op de foto. vervolgens klik je op eigenschappen en kopieer je het webadres) tussen de haakjes te plaatsen.
Deze is in de regen (zeer weinig licht) geschoten:

Bijgevoegd foto geschoten tijdens de Ferrari racingdays op de Nurburgring 2008.
Weersomstandigheden regen in zwaar bewolkt.
Exf :iso 500, 300mm, f/9.0,1/160sec
Mischien ben ik ook wel te kritisch.

Weersomstandigheden regen in zwaar bewolkt.
Exf :iso 500, 300mm, f/9.0,1/160sec
Mischien ben ik ook wel te kritisch.

De topic starter gaf aan ook de grip aan te willen schaffen, en dan haalt de D700 wel degelijk 8 fps (mits gebruik gemaakt wordt van 8 AA batterijen).Patrick schreef:De D700 komt niet tot 8 fps, dus dat kan een nadeel zijn (5fps max volgens mij).
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Je hebt gelijk. Wist ik niet. Quote van de Nikon site:Capivara schreef:De topic starter gaf aan ook de grip aan te willen schaffen, en dan haalt de D700 wel degelijk 8 fps (mits gebruik gemaakt wordt van 8 AA batterijen).Patrick schreef:De D700 komt niet tot 8 fps, dus dat kan een nadeel zijn (5fps max volgens mij).
Lijkt me duidelijk. Ik zat fout. Sorry voor de verwarring!Continu-opnamen van 5 bps (8 bps met optioneel MB-D10 battery pack met EN-EL4a lithium-ion batterij of 8 AA-batterijen).

mmm ja ik moest even mijn archief in voor de D200
deze is geschoten op ISO 400 160ste en F8
zwaar bewolkt.....het goot aardig van de regen kan ik je vertellen
maar vond o.a. deze toen niet onaardig ...oke compo is wat saai.
anyways en D200 deed het helemaal zo slecht niet
een D300 is acceptabel tot 1600 iso zoals eerder gezegd
neem daarbij de cropfactor en je keuze staat vast.....tenminste IMHO
daaronder nog even 1 met een D300
groeten : Arend
D200 ISO 400 160ste en F8

D300 ISO 500 640ste en F5.6

deze is geschoten op ISO 400 160ste en F8
zwaar bewolkt.....het goot aardig van de regen kan ik je vertellen

maar vond o.a. deze toen niet onaardig ...oke compo is wat saai.
anyways en D200 deed het helemaal zo slecht niet
een D300 is acceptabel tot 1600 iso zoals eerder gezegd
neem daarbij de cropfactor en je keuze staat vast.....tenminste IMHO
daaronder nog even 1 met een D300
groeten : Arend
D200 ISO 400 160ste en F8

D300 ISO 500 640ste en F5.6

Misschien is het ook wel handig om te weten welke objectieven je nu hebt? En op hoeveel mm je de meeste foto's maakt?plof66 schreef:Halo,
Wat is nu wijsheid ?
Groet,
Freddy van der Ploeg
Ik gebruikte tot voor kort de 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR en zat met de brandpunt afstanden meestal in het gebied van 200 tot 300 mm.
Maar sinds kort heb ik de befaamde 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR aangeschaft, heb deze nog niet in de praktijk kunnen testen.
Hier komt waarschijnlijk nog wel een converter bij de TC14 of 17.
Wat nog wel een belangrijke reden is om tot de aanschaf van de D300 over te gaan is zijn cropfactor.
Maar sinds kort heb ik de befaamde 70-200mm f/2.8G ED-IF AF-S VR aangeschaft, heb deze nog niet in de praktijk kunnen testen.
Hier komt waarschijnlijk nog wel een converter bij de TC14 of 17.
Wat nog wel een belangrijke reden is om tot de aanschaf van de D300 over te gaan is zijn cropfactor.
uhm... Als je met je D200 nu veel foto's maakt in het 200 - 300 mm bereik zul je in het geval van een D700 minimaal een FX lens met een bereik tot 450 mm moeten hebben. Naar mijn mening ben je daarom met een D300 i.c.m. met je 70-200 i.c.m. converter als het echt te ver weg is goed af.