Algemeen objectief vraagje
Algemeen objectief vraagje
Heren en Dames,
Ik heb laatst een D200 aangescchaft en zit te denken om nog een objectief aan te schaffen. Maar ik zou niet weten welke. Wel weet ik dat een hoop meer keus heb als toen ik de D40 gebruikte.
Ik heb nu nog de kitlens van de D40. En een 50mm.
Dus de :
AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3,5-5,6 GII ED
Nikkor 50mm F 1.8D AF
Maar ik vraag me af waar ik echt iets aanvullends aan heb. Of een meerr groothoek of juist meer een zoom lens. Ik heb op dit moment niet echt een voorkeur voor bepaalde fotografie.. Alhoewel ik fotografie buitenhuis (gebouwen, landschappen en bossen etc) het meeste gedaan heb op het moment.
Is het mogelijk voor jullie om een beetje een advies te geven of ben ik toch te algemeen?
Groeten Daniel
Ik heb laatst een D200 aangescchaft en zit te denken om nog een objectief aan te schaffen. Maar ik zou niet weten welke. Wel weet ik dat een hoop meer keus heb als toen ik de D40 gebruikte.
Ik heb nu nog de kitlens van de D40. En een 50mm.
Dus de :
AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3,5-5,6 GII ED
Nikkor 50mm F 1.8D AF
Maar ik vraag me af waar ik echt iets aanvullends aan heb. Of een meerr groothoek of juist meer een zoom lens. Ik heb op dit moment niet echt een voorkeur voor bepaalde fotografie.. Alhoewel ik fotografie buitenhuis (gebouwen, landschappen en bossen etc) het meeste gedaan heb op het moment.
Is het mogelijk voor jullie om een beetje een advies te geven of ben ik toch te algemeen?
Groeten Daniel
Re: Algemeen objectief vraagje
Afhankelijk van je budget zou ik de nikon 17-55 f2.8 aanschaffen, dat is echt het über-standaardobjectief op DX
Er hangt helaas wel een prijskaartje aan
Er hangt helaas wel een prijskaartje aan

- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Een 12-24 F4 lijk me een mooie aanvulling.
Of een sigma 10-20 mm.
Zeker gezien de voorkeur voor binnenshuis, landschappen ed.
gr. Melliw
Of een sigma 10-20 mm.
Zeker gezien de voorkeur voor binnenshuis, landschappen ed.
gr. Melliw
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De vraag is zo niet te beantwoorden.
Kijk eens in welk gebied je met je zoomobjectief de meeste foto's hebt gemaakt. Was aan aan de groothoek kant of aan de tele kant.
Daar is trouwens software voor.
Kijk eens in welk gebied je met je zoomobjectief de meeste foto's hebt gemaakt. Was aan aan de groothoek kant of aan de tele kant.
Daar is trouwens software voor.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Daniel,
Jouw vraag is inderdaad wel erg algemeen.
Heb je de D40 nog? (is relevant voor uitwisselbaarheid).
Ik zou (met mijn voorkeuren) denken aan een licht tele-objectief, wellicht een geebruikte 80-200 2.8 lens.
Als je juist meer kwaliteit in het standaardbereik wil, is het verstandig om uit te kijken naar een betere "kitlens".
Groeten, GIjs
Jouw vraag is inderdaad wel erg algemeen.
Heb je de D40 nog? (is relevant voor uitwisselbaarheid).
Ik zou (met mijn voorkeuren) denken aan een licht tele-objectief, wellicht een geebruikte 80-200 2.8 lens.
Als je juist meer kwaliteit in het standaardbereik wil, is het verstandig om uit te kijken naar een betere "kitlens".
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Alvast bedankt voor jullie reacties. Mijn budget is niet zo groot... Maar ik zal eens kijken.
@Gijs: Ik heb de D40 nog wel maar word niet meer gebruikt. Weet je ook welke software dat is die dat snel kan zien?
Groetjes Daniel
@Gijs: Ik heb de D40 nog wel maar word niet meer gebruikt. Weet je ook welke software dat is die dat snel kan zien?
Groetjes Daniel
Misschien de 18-70 DX? En dan doorsparen voor iets nog beters?
Groet,
Thom.
Groet,
Thom.
-
- Forumlid
dit programma b.v.Daniel schreef: Weet je ook welke software dat is die dat snel kan zien?
Superbedankt!!! Ik heb het gelijk gedownload en gebruikt. hierbij het resultaat. Al ben ik nog wel aan het zoeken hoe ik alles moet interpreteren.

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
Hoi Daniel,
Als ik de grafiek zo bekijk zit je veel met 27mm, 50mm, 60mm en 80 mm.
Het lijkt er op dat deze brandunten gerelateerd zijn aan de cropfactor van je DX sensor.
Dus dan zou je op 18mm, 33mm, 40mm en 53 mm.
De Nikkor 17-55mm 2.8 zou een hele mooie aanvulling zijn, maar erg duur.
Als alterntief kan ik je uit eigen ervaring de Tamron George 17-50mm 2.8 aanbevelen.
Optisch een geweldig objectief dat zijn weerga niet kent.
In dit opzicht ontlopen de Nikkor en de Tamron elkaar maar weinig.
De Nikkor is we degeljker van bouw, loeizwaar en peperduur.
De Tamron is voor rond de 300 euro te koop.
Dus dit zou het overwegen waard kunnen zijn.
Succes met je keuze.
Groetjes George
Als ik de grafiek zo bekijk zit je veel met 27mm, 50mm, 60mm en 80 mm.
Het lijkt er op dat deze brandunten gerelateerd zijn aan de cropfactor van je DX sensor.
Dus dan zou je op 18mm, 33mm, 40mm en 53 mm.
De Nikkor 17-55mm 2.8 zou een hele mooie aanvulling zijn, maar erg duur.
Als alterntief kan ik je uit eigen ervaring de Tamron George 17-50mm 2.8 aanbevelen.
Optisch een geweldig objectief dat zijn weerga niet kent.
In dit opzicht ontlopen de Nikkor en de Tamron elkaar maar weinig.
De Nikkor is we degeljker van bouw, loeizwaar en peperduur.
De Tamron is voor rond de 300 euro te koop.
Dus dit zou het overwegen waard kunnen zijn.
Succes met je keuze.
Groetjes George

Blijf het objectief bekijken
-
- Forumlid
Daniël, ik begrijp dat je niet op zoek bent naar een beter objectief, maar naar een aanvullend objectief buiten het 18-55 mm gebied.Daniel schreef:Ik heb laatst een D200 aangeschaft en zit te denken om nog een objectief aan te schaffen. Maar ik zou niet weten welke. Wel weet ik dat een hoop meer keus heb als toen ik de D40 gebruikte. Ik heb nu nog de kitlens van de D40. En een 50mm.
Dus de :
AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3,5-5,6 GII ED ; Nikkor 50mm F 1.8D AF
Maar ik vraag me af waar ik echt iets aanvullends aan heb. Of een meer groothoek of juist meer een zoom lens.
Aangezien je het hoogst "scoort" op 80 mm (dus ongecropt ca 55 mm) fotografeer je blijkbaar het meest in het "tele" gebied van je zoomlens en ligt uitbreiding aan die kant dus voor de hand.
Klopt dat?
Vervolgens: wat wil je uitgeven? (Want daar draait het toch meestal om.)
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Ook ik zou zeggen dat je wat moet doen aan die piek aan het einde van je bereik op 55mm (=80).
Iets als een Nikon 70-300 VR, Nikon 55-200 VR (goedkoper, ik zou de 70-300 VR kiezen, desnoods extra voor sparen). Of ga lichtsterk: tweedehands Nikon 80-200 f/2.8 (diverse versies van met verschillende prijskaartjes), of de Sigma 70-200 f/2.8 (HSM motor, dus ook bruikbaar op de D40/60).
Iets als een Nikon 70-300 VR, Nikon 55-200 VR (goedkoper, ik zou de 70-300 VR kiezen, desnoods extra voor sparen). Of ga lichtsterk: tweedehands Nikon 80-200 f/2.8 (diverse versies van met verschillende prijskaartjes), of de Sigma 70-200 f/2.8 (HSM motor, dus ook bruikbaar op de D40/60).
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
help, ik zoek een objectief
In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Meer lezen, ga naar het objectief advies op m'n website.
In bijna alle internet fora (forums) is dit nu de meest gestelde vraag. Help, ik heb een D60 met kit objectief aangekocht en nu zoek ik een objectief om uit te breiden. Help, ik ga op vakantie naar Guatemala, welke objectieven moet ik mee nemen. Help ik zoek uitbreiding van m’n objectieven.
Nu kun je zo geen antwoord geven. Want een antwoord is afhankelijk van:
1. Welk resultaat wil je er mee bereiken?
2. Welke camera heb je?
3. Welke andere objectieven heb je?
4. Welke ervaring heb je met objectieven?
5. Hoeveel geld is er beschikbaar?
Meer lezen, ga naar het objectief advies op m'n website.
- Léon Obers
- Forumlid
De vraag van de TS vind ik eerlijk gezegd wat vreemd op de wijze zoals het er staat.
Als je zelf niet weet waar het tekort zit in de behoefte van een ander objectief, heb je kennelijk geen ander objectief nodig.
De vraag komt namelijk in de praktijk vanzelf naar boven in de keren dat je "mis grijpt". Als je merkt dat je teveel niet ver genoeg naar tele kunt inzoomen en de poppetjes te klein worden vastgelegd dan je zou willen, zou er kennelijk meer behoefte zijn naar uitbreiding in het tele-gebied.
Merk je dat je ondanks gebruik van je grootste diafragma-openingen nog steeds te lange sluitertijden hebt bij hoge ISO's en wil je daarnaast geen flitser inzetten, heb je kennelijk behoefte aan meer lichtsterke objectieven. enz.
Als je zelf niet weet waar het tekort zit in de behoefte van een ander objectief, heb je kennelijk geen ander objectief nodig.
De vraag komt namelijk in de praktijk vanzelf naar boven in de keren dat je "mis grijpt". Als je merkt dat je teveel niet ver genoeg naar tele kunt inzoomen en de poppetjes te klein worden vastgelegd dan je zou willen, zou er kennelijk meer behoefte zijn naar uitbreiding in het tele-gebied.
Merk je dat je ondanks gebruik van je grootste diafragma-openingen nog steeds te lange sluitertijden hebt bij hoge ISO's en wil je daarnaast geen flitser inzetten, heb je kennelijk behoefte aan meer lichtsterke objectieven. enz.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik heb eens zitten rondkijken voor een objectief met wat meer tele. Nu heb ik bijv. de 70-300 gezien van zowel sigma, tamron en nikkor. Alleen zijn ze wel zonder VR. Is dat een groot probleem of kan er zonder VR ook mooie foto''s geschoten worden? En is Nikkor de betere? Want over de sigma lees ik niet zo'n goede ervaringen en tamron heb ik nog niks over gezien.