Wie heeft ervaringen met gebruik van Ai / Ais lenzen op een D300 of D90? Ik heb een 105/2.5 50/1.8 en 28/2.8 en overweeg de aankoop van een D300. Automaat werkt daarbij, maar hoe gaat het scherpstellen op dat matglas? Iemand ervaringen daarmee?
Groet, Joris
gebruik Ai(s) lenzen op digitale body
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: gebruik Ai(s) lenzen op digitale body
't Werkt, scherpstellen vind ik wel moeilijk, maar op het zicht kan het redelijk. Als je het een boel wilt doen, dan zou je een Katz Eye matglas kunnen bestellen en in de camera (laten) plaatsen. Zelf speel ik niet zo vaak met oud glas dat ik dat een zinvolle investering vond, YMMV.
De 300 geeft automatische belichting met AI(s) glas, de D90 niet. Je kunt de lens ook bekend maken aan de D300, dan staan de goede gegevens in de EXIF.
De 300 geeft automatische belichting met AI(s) glas, de D90 niet. Je kunt de lens ook bekend maken aan de D300, dan staan de goede gegevens in de EXIF.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: gebruik Ai(s) lenzen op digitale body
Elke AF Nikon camera vanaf 1986 (en dus ook alle actuele Digitale Reflexen) hebben een scherpstelhulp in de zoeker. Onder in je zoeker vindt je als je zachtjes op de afdrukknop drukt een rondje (als de AF correct is) of een pijltje in de vorm van een driehoekje. Het driehoekje wijst de kant op voor bijstelling van de focus om het wel scherp te krijgen.
Omdat ik kippiger ben dan Roelof is dit voor mij de enige manier om de manuele objectieven goed scherp te krijgen. En het is goedkoper want je hebt al een Nikon camera en hoeft er dus niets meer bij aan te schaffen.
Omdat ik kippiger ben dan Roelof is dit voor mij de enige manier om de manuele objectieven goed scherp te krijgen. En het is goedkoper want je hebt al een Nikon camera en hoeft er dus niets meer bij aan te schaffen.