Wat is hier aan de hand?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
PDvD

Wat is hier aan de hand?

Bericht door PDvD » di dec 16 2008 2:09 pm

Zojuist een kiekje genomen (fotografisch slecht maar dar boeit even niet) van de bouwlocatie hier op het terrein. Nu zag het bestand uit de gebruike D70S er niet zo uit zoals het zou moeten. Wat kan hier aan de hand zijn kijkend naar de lijn links en de lijnen boven in beeld.

Afbeelding

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Wat is hier aan de hand?

Bericht door Eeuw » di dec 16 2008 2:17 pm

Ik vraag me af of dit aan je camera ligt. Ziet er misschien meer uit als een corrupte file op je computer.
Is dit de enige opname die er zo uit ziet of heb je er meerdere?
Misschien je kaart voortijdig uit de camera gehaald (toen hij nog aan het schrijven was) zou ook nog kunnen.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 16 2008 2:19 pm

Eeuw schreef:Misschien je kaart voortijdig uit de camera gehaald (toen hij nog aan het schrijven was) zou ook nog kunnen.
De kans dat je dan een correcte file krijgt is heel, heel, heel erg klein!

Wat de oorzaak is? Geen idee... ik zou iets meer moeten weten wat je precies gedaan hebt om een gokje te kunnen wagen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di dec 16 2008 2:22 pm

Patrick schreef:
Eeuw schreef:Misschien je kaart voortijdig uit de camera gehaald (toen hij nog aan het schrijven was) zou ook nog kunnen.
In mijn ogen is dit ook geen correcte file :cry:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

PDvD

Bericht door PDvD » di dec 16 2008 2:24 pm

Dit was de laatste uit de serie die ik net genomen heb. Echter de camera en ik waren al lang warm en droog binnen eer ik de kaart uit de camera gehaald heb. Het heeft zich 1 x eerder voorgedaan. Niks geks gedaan verder.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 16 2008 2:37 pm

Eeuw schreef:
Patrick schreef:
In mijn ogen is dit ook geen correcte file :cry:
Je hebt correct en correct. Andere formulering: de kans dat je dan een bestand overhoudt dat niet afgekeurd wordt door je plaatjeskijker is vrijwel nihil. Beter?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » di dec 16 2008 8:06 pm

Klopt het dat ik 2 opnames over elkaar zie ?
Zou dat kunnen komen doordat in het menu de meervoudige opname-optie aanstond?
Het is maar een opmerking, ik weet niet of de D70S dat in het menu heeft.
Ik gooi maar een balletje op.
En verder dacht ik nog aan een niet goed functionerende spiegel. :roll:

succes
vr gr

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di dec 16 2008 8:39 pm

Misschien moet je proberen de opnames nog eens opnieuw van je kaart te halen. Dan weet je misschien of het aan je camera ligt of aan het kopiëren?
Mocht je kaart al leeg zijn kun je RescuePro of een dergelijk reddingsprogramma gebruiken.
Tja, ook maar een idee.. :wink:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » di dec 16 2008 8:46 pm

Heb je "in" de NEF gekeken, of is dit een NEF bekeken met een viewer?
Dit heb ik wel eens meer gezien.
De preview vertoonde gelijksoortig beeld, de NEF was OK.

PDvD

Bericht door PDvD » di dec 16 2008 9:35 pm

De foto is gewoon geschoten als jpeg. Is gewoon een kiekje wat niet gebruikt gaat worden ergens voor. Was in enkelshots modus. Vermoed zelf gewoon een fout bestand...

hoefnix

Bericht door hoefnix » di dec 23 2008 9:50 pm

Ik werk bij harddisk-recovery.nl, ik kom regelmatig "corrupte" jpg bestanden tegen.

Als er in je jpg in jou geval 2 bytes omvallen komt hij er vaak ongeveer zoals je aangaf uit te zien.

Hoe kom je in XXXX-naam aan een jpg met een paar rotte bytes? De camera heeft de bytes voor de JPG bedacht en dan op de kaart proberen te schrijven. Als dat vaker fout gaat, zal je dit vaker gaan zien....

Het kan zijn dat er een rot plekje op de kaart zit. Nu zijn de kaarten toch al niet 100%, dus daar zit ECC op. Maar als er te veel fouten optreden kan de ECC het niet meer redden... Dan zou je regelmatig 1 foto per (kaart vol) sessie mis moeten zien gaan.

Het kan zijn dat er een bitje is omgevallen bij de transfer naar de PC. In princiepe zitten daar ook controles overheen, dus ook dat is raar.

Het kan zijn dat er bitjes in je PC omvallen. Dat gebeurt ook wel eens. De laatste tijd minder dan vroeger. Dan zou je merken dat je PC bijvoorbeeld vaker dan andere PCs met hetzelfde besturingssysteem crasht.

Mogelijk iets met de harddisk. Maar de kans dat een harddisk fouten maakt en dan als "goed" verkoopt is nihil. Anders wordt het als je een USB drive hebt. Ik heb er een paar die als de HD die er inzit roept: "Niet gelukt, fout!" dan doodleuk aan de PC doorgeven: "Hier is je data!"...

PDvD

Bericht door PDvD » ma dec 29 2008 12:00 pm

De fout zat al in het bestand op de kaart. Ik kom het tegenwoordig vaker tegen. Niet zoals bovenstaande foto maar bijvoorbeeld een halve witte streep door de foto aan de rand. Zal maar eens wat nieuwe CF kaartjes bestellen en mijn oude wegmikken.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » ma dec 29 2008 12:24 pm

PDvD schreef:De fout zat al in het bestand op de kaart. Ik kom het tegenwoordig vaker tegen. Niet zoals bovenstaande foto maar bijvoorbeeld een halve witte streep door de foto aan de rand. Zal maar eens wat nieuwe CF kaartjes bestellen en mijn oude wegmikken.
Verstandig besluit denk ik zo.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>

PDvD

Bericht door PDvD » di dec 30 2008 4:54 pm

Nieuwe kaartje is binnen. Maar gelijk een iets grotere genomen. Een Sandisk Extreme III 4 GB (30 MB/s)

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » wo dec 31 2008 11:28 am

PDvD schreef:Nieuwe kaartje is binnen. Maar gelijk een iets grotere genomen. Een Sandisk Extreme III 4 GB (30 MB/s)
Dan zal het probleem wel opgelost zijn nu....
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”