Foto's maken in Kathedralen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
voorhammr
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Foto's maken in Kathedralen

Bericht door voorhammr » vr dec 19 2008 7:00 pm

Hallo Nikon Collega's,

Ik ben op zoek naar een aantal tips welke ik kan gebruiken om de beste foto's te maken in kathedralen.
Ik ga na de kerst een paar dagen naar engeland toe en zal daar diverse kathedralen bezoeken.
Hierbij zullen een aantal voor mij bekende zangkoren zingen, die ik ook graag wil fotograferen.

Wie kan mij een aantal tips geven om zo goed mogelijke foto's te nemen?

Alvast bedankt.

Robin
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR

vulture
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Foto's maken in Kathedralen

Bericht door vulture » vr dec 19 2008 7:05 pm

Ben dit jaar in Italie geweest. Veel kerken gezien en vastgelegd. Zo op je scherm mooie foto's. Maar op een groot scherm niet. Neem je statief mee!

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » vr dec 19 2008 9:50 pm

Hoi Robin,

Een paar tips van mijn kant, ik hoop dat je er iets aan hebt.

1) Gebruik van een statief is on-ontbeerlijk. Heb je die niet, denk dan aan bijv. een rijst- of bonenzak
2) Maak (altijd) NEF opnames zodat je WB en dergelijk nog makkelijk achteraf kan aanpassen
3) ISO200
4) WB op auto
5) Manueel programma
6) Diafragma f/8 tot f/11 voor een goede scherptediepte, bij bijv. (Maria)beelden kan je een groter diafragma (kleiner getal) kiezen
7) Met je sluitersnelheid zorg je dat je belichtingsmeter netjes op 0 komt te staan
8) Probeer je camera zo waterpas mogelijk te plaatsen, dat voorkomt voor een groot deel vertekening indien je een groothoek gebruikt
9) Maak minimaal 3 foto's, 1 normaal belicht, 1 over- en 1 onderbelicht met EV 0,3. Je komt er per slot van rekening niet iedere dag of gaat even snel terug
10) wees secuur, oriënteer je goed in de kathedraal voordat je gaat fotograferen. Bekijk hoe het licht door de ramen (glas en lood) staalt. Probeer dat "te pakken"

Heel veel succes,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za dec 20 2008 10:57 am

Duidelijk en compleet, Arthur! Dank!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za dec 20 2008 11:33 am

ALE schreef: 9) Maak minimaal 3 foto's, 1 normaal belicht, 1 over- en 1 onderbelicht met EV 0,3. Je komt er per slot van rekening niet iedere dag of gaat even snel terug
De totale spreiding in belichting in 3 foto's met slechts EV 2/3 is wel erg karig.
Die belichtingsverschillen zou je beter met een groter verschil kunnen nemen dan met slechts EV 0,3.
Zeker in RAW maakt een stapje van 1/3 stop verschil tussen twee belichtingen weinig uit.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za dec 20 2008 12:30 pm

Nog wat andere ervaringen:

gebruik goed glas. Veel goedkopere zooms vertekenen de rechte lijnen. Met een Nikkor zoom van boven de 800 euro valt het best wel mee. Of een f2,8 18 cq 20mm vast brandpunt.

Als je een koor wilt fotograferen vergeet dan maar dat je flitser dat aan kan. Een truuk, eerst gewoon buiten oefenen, zet je flitssynchronisatie op REAR. En dan een kijken of je vanavond dan je eigen huis kunt fotograferen. Het zangkoor op afstand met een lichtsterk f1,2 50mm (als je camera dat aan kan) of anders de f1,4 versie. Maak de opnamen met als zonder REAR flits. Vanaf statief

Zelf heb ik een hekel aan groot en zwaar, om te sjouwen dan, want anders werkt een statief niet goed. Voor een interieur (als tourist) gebruik ik dan een tafelstatief dat ik tegen een zuil klem.

Oefen eens met HDR, niet geschikt voor een zangkoor wel voor een kerk interieur. Op dit forum krijg ik met zoeken: HDR geen resultaat. Maar hier wel:
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hdr ... %3Dlang_nl

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za dec 20 2008 1:47 pm

Uit de hand: Continu Hoog (hoogste aantal beelden per seconde). Inademen, uitademen, sluiterknop indrukken en ingedrukt houden. Maak 6-8 beelden. Eén hiervan is altijd scherp; in ieder geval het scherpst. Doorgaan met ademen.
Verder als boven.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

voorhammr
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door voorhammr » di dec 23 2008 3:40 pm

Allen bedankt voor de tips.
Ik heb sowieso bij 4 van de 5 bezichtigingen een statief bij mij, dus dat gaat wel goed komen.
Verder zijn de tips van de sluitertijd en het diafragma uitermate goed, daar kan ik wat mee.

Kan iemand mij nog een beetje uitleggen wanneer ik nu welk diafragma en welke sluitertijd dien te gebruiken? Behalve de kathedralen zullen we ook nog wel wat buiten rondlopen en noord-oost engeland gaan verkennen.

Alvast bedankt! En ik wil iedereen ook alvast hele fijne feestdage toewensen.
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”