SB 600 of SB 800

Discussies over flitsers
martijn01

SB 600 of SB 800

Bericht door martijn01 » wo okt 18 2006 8:31 pm

Hallo mensen,

Ik had deze maand een financiele meevaller en zal morgen afreizen naar kamera-express om een flitser te gaan halen.
Nu zit ik al een x aantal dagen te twijfelen over een 600 en een 800!
Er zit best wel een groot prijs verschil tussen. Mijn doel is tsjah... alround fotografie zal ik maar zeggen alles dus.
Wat zijn belangrijke dingen om te weten die ik niet met een 600 zou kunnen maar wel met de 800. Of is de 600 simpelweg gewoon goed genoeg........

Alvast bedankt met vriendelijke groet martijn.

TinekeW

Bericht door TinekeW » wo okt 18 2006 8:51 pm

Hoi Martijn,

Welke je ook kiest, het is igg een goede besteding van je meevaller :wink:

Zelf heb ik gekozen voor de 800, die is net wat krachtiger en heeft wat meer mogelijkheden bij studiofotografie. Eigenlijk heb ik 'm op de groei gekocht want ik benut nu nog lang niet alle mogelijkheden. Maar het is wel een fijn idee dat áls...

Veel plezier morgen bij de 'snoepwinkel'!

Groet, Tineke

martijn01

Bericht door martijn01 » wo okt 18 2006 8:54 pm

de studio is de enigste plek waar ik hem niet zal gebruiken richt me eigenlijk volledig op persfotografie! is mischien wat duidelijker

BUG322

Bericht door BUG322 » wo okt 18 2006 9:08 pm

volgens mij is die sb-600 een prima ding
ik heb hem op de lijst van verlangens staan :)

En volgens mij kun je daar ook een studio mee in.
:)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo okt 18 2006 9:38 pm

Een ander groot voordeel van de SB 800 is dat er al een omibounce bij zit. Die kost voor de SB 600 € 26,=. Daarnaast beschikt de 800 over een ingebouwde stuiterflitskaart. Ook heeft de 800 standaard een extra batterijhouder, waardoor je 5 batterijen of accu's gebruiken, wat de oplaadtijd verkort. Verder heeft de 800 nog twee gelfilters.
Zoals gezegd is de 800 krachtiger, maar heeft ook meer instelmogelijkheden, zoals afstandsprioriteit, flits met automatische diafragmaregeling, herhaald flitsen en nog wat andere instellingen die de 600 niet heeft.
Download anders eens de handleidingen op de nikon pagina, wel even registeren, dan kun je ze vergelijken.

Ik ben supertevreden over de 800, maar ja kost wel € 110 meer dan de 600. Als je dan de omnibounce eraf haalt zit je op € 84 verschil. Dus voor € 84 verschil krijg je een hoop extra functies en een aantal accessoires, lijkt me dus niet verkeerd.

Succes met je keuze!
Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Malo1961

Bericht door Malo1961 » wo okt 18 2006 9:41 pm

Heb laatst voor het zelfde dilemma gestaan.
Verschillen tussen de beide flitsers zijn minimaal bij het gebruik in de dagelijkse praktijk en meeste situaties.
Voor de 130 euro meer bij bv.cameranu.nl krijg je een iets zwaarder richtgetal bij de sb 800
Richtgetal 38 vs 30 bij sb 600
Sb 800 een omni-bounce
Sb 800 een setje fun filters
Sb 800 een mogelijkheid tot plaatsen extra batterijen.(extra vermogen en refresh snelheid.
Wetende dat je de omnibounce bij KE ook los kan bestellen van Sto-fen voor nog geen 30 euro is bij mij de keus gevallen op de sb 600.
Heb de filterset,en extra batterypack nog niet gemist.
Omnibounce trouwens ook niet.

Mvrgr,
Martin

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo okt 18 2006 9:45 pm

Pancaran's schreef: maar ja kost wel € 110 meer dan de 600. Als je dan de omnibounce eraf haalt zit je op € 84 verschil. Dus voor € 84 verschil krijg je een hoop extra functies en een aantal accessoires, lijkt me dus niet verkeerd.
Dit zijn overigens de huidige prijzen bij KE.

garoeten Irwan

SPIKE

Bericht door SPIKE » wo okt 18 2006 10:36 pm

Mijn keus is gevallen op de SB800..REDE: hoe meer licht hoe beter, zelfs met de 800 kom ik wel eens licht te kort. Maar dan kan je met de 800 nog een paar van deze jongens aansturen…alleen kost het je wel nodige euro’s
En heel eerlijk, met studiowerk gebruik je niet de 600 of de 800…daar heb je weer andere middelen voor.

martijn01

Bericht door martijn01 » do okt 19 2006 3:00 pm

Ik heb zojuist de sb 800 in ontvangst genomen bij KE ben er helemaal happy mee! Maar even voor de duidelijkheid jongens en meiden..
Bij de 800 zit geen omni bounce dit is een (ik dacht white angel kapje)
Ik heb er maar gelijk een echte omni bounce bijgekocht!

Bedankt voor julie reacties!

Hub

Bericht door Hub » do okt 19 2006 4:04 pm

Ik heb ook de SB 800 en er zat wel degelijk een omni bounce bij.

Hub

vanson

Bericht door vanson » do okt 19 2006 4:08 pm

martijn01 schreef:Ik heb zojuist de sb 800 in ontvangst genomen bij KE ben er helemaal happy mee! Maar even voor de duidelijkheid jongens en meiden..
je bedoelt een wide angle ?
(=groothoek)

witte engelen zie je doorgaans niet op de foto, die zijn of schuw of uitgestorven...

:lol:

Maar ik heb ook gezien dat bij sommige SB-800 flitser wel en bij andere geen 'omni bounce' of diffusorkapje (lichtverstrooikapje?) zat. KAn me niet voorstellen waarom bij de een wel en bij de andere niet.

het is een zaak voor Nikon Mysterie Man.

:)

hjanssen

Bericht door hjanssen » do okt 19 2006 4:50 pm

Malo1961 schreef: Sb 800 een setje fun filters
Dat setje zijn geen funfilters, maar filters om te flitsen bij gloeilamplicht(oranje) en TL-licht(groen).

de fun filters moet je in een aparte set erbij kopem.

Als de oranje filter gebruikt, ben je in één klap van de oranjevlekken af bij gloeilamplicht.

PS de omnibouncer staat bij de 'mee te leveren accesoires" zowel in de manual als in de accesoires folder van Nikon.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do okt 19 2006 8:34 pm

martijn01 schreef:Ik heb zojuist de sb 800 in ontvangst genomen bij KE ben er helemaal happy mee! Maar even voor de duidelijkheid jongens en meiden..

Bedankt voor julie reacties!
Ik zou als ikjou was maar even goed in de handleiding kijken. Daar staat op pagina 6 van het voorwoord welke accessoires meegeleverd worden. Daar zit dus een diffusion dome bij. Dit is hetzelfde als een omnibounce alleen heet het anders, maar werkt hetzelfde. Als KE je een omnibounce verkocht heeft, dan is het een verkoper geweest die niet weet waar hij mee bezig is geweest. :evil: :evil: :evil:
Kijk maar even op deze link waar je ziet dat de diffusion dome erbij geleverd moet worden:
http://www.nikon-nl.nl/product/nl_NL/pr ... tions.html

Zelfs een model uit de USA heeft dezelfde accessoires zie:
http://www.nikonusa.com/template.php?ca ... uctNr=4801

Kortom, heb je geen diffusion dome of omnibounce, BELLUH!!!
Zit er wel 1 in de doos ook BELLUH en vragen waar die verkoper mee bezig was. Op de bon kun je zien wie de verkoper was en dat ding terug brengen.
Ik weet niet of je in de buurt van KE woont, zo niet vraag gelijk maar even om reiskosten.
:evil: :evil: :evil:
De wide angel kap, of groothoekadapter zit ingebouwd in de flitskop.
Dat witte ding wat je er los bij hebt gekregen is dus de diffusion dome of omnibounce.

Valt me tegen van KE, de enige verklaring die ik heb, is dat de hele firma een dagje uit was en dat een jochie van Tempo Team het best druk had in zijn eentje......... :D :D

Garoeten Irwan

pieterdokkum

Bericht door pieterdokkum » do okt 19 2006 8:53 pm

Ik ga voor de 600, zijn die flitsers trouwens een beetje redelijk leverbaar ???
( wacht al 2 mnd op VRII lens )

harry bul

Bericht door harry bul » do okt 19 2006 11:24 pm

ja de flitsers zijn zonder meer direct leverbaar zowel de sb600 als de sb800 en voor alle duidelijkheid bij konijnenberg zit er wel een omni bounce bij tenminste bij die van mij wel.werkt ook goed heb er al veel plezier van gehad.morgen nog even de grip ophalen MB-80 dan heb ik het hele zaakje compleet..

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”