Inschrijven bij KvK en BTW-Nummer

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
AlwinSitton

Inschrijven bij KvK en BTW-Nummer

Bericht door AlwinSitton » za dec 20 2008 10:16 pm

Ik wil mij binnenkort in laten schrijven bij de KvK, ik las op internet dat ik dat nog niet verplicht ben. Maar ik wil mij gewoon in laten schrijven omdat het professioneler overkomt op de facturen. Daarnaast wil ik een BTW-Nummer aanvragen. Daar heb ik ook al het een en ander over gelezen, maar ik weet niet hoe ik die aan kan vragen. Ik verdien er nog vrij weinig mee, met het fotowerk wat ik aanlever aan mijn klanten. Maar ik wil gewoon alvast alle zaken op orde hebben. Is het overigens mogelijk om een BTW-Nummer aan te vragen als je minder dan € 500 per jaar verdiend? Dat soort zaken zou ik graag willen weten.

Ik doe nu heel veel vrij werk, daarnaast werk ik 'nog' fulltime bij een fotozaak. Maar ik wil toch zo langzamerhand gaan beginnen met het verwerken van opdrachten. Zo heel af en toe krijg ik een opdracht, maar echt veel verdien ik er niet uit.

Wie kan mij wat meer informatie geven over de inschrijving bij de KvK en het aanvragen van een BTW-nummer en of het uberhaupt mogelijk is als ik zo weinig er aan verdien.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Inschrijven bij KvK en BTW-Nummer

Bericht door Roelof » za dec 20 2008 10:21 pm

http://www.kvk.nl/bedrijfstarten/300_Ve ... handel.asp

En je kunt er terecht met al je vragen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » za dec 20 2008 10:23 pm

even googlen of kijken op de website van de verschillende instaties wil ook wel eens helpen.....

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... oppen.html
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » za dec 20 2008 10:46 pm

Hoi Alwin,

Ga eens naar de KvK bij jou in de buurt. Daar kan je alle vragen stellen over het starten van een onderneming. Wanneer je inderdaad besluit om een onderneming te starten krijg jij bij de Kvk ook je BTW nummer. Dit is een nieuwe service die de KvK in samenwerking met de Belastingdienst doet. Dus bij één loket alles regelen.

Gr. en succes met je nieuwe plannen.

Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » zo dec 21 2008 7:32 pm

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb inmiddels het inschrijfformulier gevonden. Vanaf Januari ga ik mij in laten schrijven. Nu heeft het namelijk geen zin omdat je anders dubbel moet gaan betalen.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » zo dec 21 2008 10:48 pm

Ik zie dat je in Spijknisse woont, dan zal je waarschijnlijk naar de kvk van Rotterdam gaan.

Mijn advies: ga 's ochtends vroeg (09:00), zodat je niet onnodig lang hoeft te wachten. Als je dan aan de beurt bent kan je je inschrijven (kosten ca. 65,- dat is incl. de eenmalig administratiekosten van iets van 11,- voor de inschrijving). Vervolgens kan je in het KvK kantoor gelijk naar een loket van de belastingdienst, die vult voor jou een formulier in, wat je dan alleen hoeft te ondertekenen en op te sturen. Na een aantal weken krijg je bericht van de belastingdienst dat je daar als bedrijf staat geregistreerd met een BTW nummer (NL+burgerservicenummer+B01).

Dit is hoe de BTW afdraging is geregeld bij de belastingdienst voor kleine ondernemers:

Code: Selecteer alles

Vermindering voor kleine ondernemers
Hoeveel btw zou u per jaar moeten 	                        Hoeveel vermindering 	 
betalen aan de Belastingdienst? 	                          kunt u krijgen? 	 
Meer dan € 1.883 	                                         Geen vermindering 	 
€ 1.883 of minder, maar meer dan € 1.345 	                 Vermindering van te betalen 	 
	                                                          btw: 2,5 x (€ 1.883 - btw-bedrag) 	 
€ 1.345 of minder 	                                        De vermindering is gelijk aan het btw-bedrag. 	 
	                                                          U hoeft dus geen btw te betalen.
Dus een simpelrekensommetje: Als jij in 1 jaar bijvoorbeeld een opdracht hebt waarvoor jij 7500,- excl. BTW in rekening brengt, breng jij daarbij 1425,- aan BTW in rekening wat op een totaalbedrag komt van 8925,-. Koop jij in dat zelfde jaar een D3 á 3000,- incl. BTW zit daar dus 570,- aan BTW in.

Jij bent dus aan de belastingdienst in dat jaar 1425-570 = 855,- aan BTW verschuldigd, maar volgens de kleine ondernemersregeling zit jij onder de 1345,- grens en kan je dit reduceren tot 0,- te betalen omzetbelasting aan de belastingdienst.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » ma dec 22 2008 4:41 pm

M.Oorthuis schreef:Ik zie dat je in Spijknisse woont, dan zal je waarschijnlijk naar de kvk van Rotterdam gaan.

Mijn advies: ga 's ochtends vroeg (09:00), zodat je niet onnodig lang hoeft te wachten. Als je dan aan de beurt bent kan je je inschrijven (kosten ca. 65,- dat is incl. de eenmalig administratiekosten van iets van 11,- voor de inschrijving). Vervolgens kan je in het KvK kantoor gelijk naar een loket van de belastingdienst, die vult voor jou een formulier in, wat je dan alleen hoeft te ondertekenen en op te sturen. Na een aantal weken krijg je bericht van de belastingdienst dat je daar als bedrijf staat geregistreerd met een BTW nummer (NL+burgerservicenummer+B01).

Dit is hoe de BTW afdraging is geregeld bij de belastingdienst voor kleine ondernemers:

Code: Selecteer alles

Vermindering voor kleine ondernemers
Hoeveel btw zou u per jaar moeten 	                        Hoeveel vermindering 	 
betalen aan de Belastingdienst? 	                          kunt u krijgen? 	 
Meer dan € 1.883 	                                         Geen vermindering 	 
€ 1.883 of minder, maar meer dan € 1.345 	                 Vermindering van te betalen 	 
	                                                          btw: 2,5 x (€ 1.883 - btw-bedrag) 	 
€ 1.345 of minder 	                                        De vermindering is gelijk aan het btw-bedrag. 	 
	                                                          U hoeft dus geen btw te betalen.
Dus een simpelrekensommetje: Als jij in 1 jaar bijvoorbeeld een opdracht hebt waarvoor jij 7500,- excl. BTW in rekening brengt, breng jij daarbij 1425,- aan BTW in rekening wat op een totaalbedrag komt van 8925,-. Koop jij in dat zelfde jaar een D3 á 3000,- incl. BTW zit daar dus 570,- aan BTW in.

Jij bent dus aan de belastingdienst in dat jaar 1425-570 = 855,- aan BTW verschuldigd, maar volgens de kleine ondernemersregeling zit jij onder de 1345,- grens en kan je dit reduceren tot 0,- te betalen omzetbelasting aan de belastingdienst.
Prima uitleg Martijn. Alleen een ding nog, het bedrag wat je niet hoeft af te dragen i.v.m. de kleine ondernemersregeling moet wel bij je winst uit onderneming worden opgeteld. Dit voor de inkomstenbelasting.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma dec 22 2008 4:49 pm

hans1956 schreef:
Prima uitleg Martijn. Alleen een ding nog, het bedrag wat je niet hoeft af te dragen i.v.m. de kleine ondernemersregeling moet wel bij je winst uit onderneming worden opgeteld. Dit voor de inkomstenbelasting.

Gr. Hans
Ja klopt, want inkomstenbelasting is wat anders dan omzetbelasting ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma dec 22 2008 9:57 pm

Ik heb alleen nog een vraag over het terugvragen van de BTW als je bijvoorbeeld een D3 hebt aangeschaft. Als ik bijvoorbeeld een heel jaar lang geen omzet draait, dan lijkt het mij toch sterk dat je de BTW terug kan vragen, of is dit dan weer wel mogelijk?

george013

Bericht door george013 » ma dec 22 2008 11:03 pm

Het bedrag btw wat je niet hoeft af te dragen ivm de kleinondernemersregeling wordt niet opgeteld bij je winst. Het zijn geen inkomsten in de zin van de inkomstenbelastingwet.
Je ondernemersschap moet een reeel ondernemersschap zijn. De belastingdienst hanteert daar een aantal normen voor, welke weet ik niet direkt. Je kunt best met verlies draaien en btw terugkrijgen.

George

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » ma dec 22 2008 11:43 pm

george013 schreef:Het bedrag btw wat je niet hoeft af te dragen ivm de kleinondernemersregeling wordt niet opgeteld bij je winst. Het zijn geen inkomsten in de zin van de inkomstenbelastingwet.
Je ondernemersschap moet een reeel ondernemersschap zijn. De belastingdienst hanteert daar een aantal normen voor, welke weet ik niet direkt. Je kunt best met verlies draaien en btw terugkrijgen.

George
Beste George,

De KOR wordt wel degelijk bij de winst geteld!! Dit wordt gedaan in de verlies en winstrekening. Dus het resultaat (winst dan wel verlies) wat op je aangifte IB terecht komt is inclusief de KOR.
Gr. Hans

Facebook Flickr

george013

Bericht door george013 » di dec 23 2008 8:27 am

De KOR wordt wel degelijk bij de winst geteld!! Dit wordt gedaan in de verlies en winstrekening. Dus het resultaat (winst dan wel verlies) wat op je aangifte IB terecht komt is inclusief de KOR.
Je hebt gelijk. Ik dacht bij bijzondere baten en lasten. Was voor mij lang geleden. Ik vraag mij wel af of dit in de praktijk veel uitmaakt.
George

dennis1985

Bericht door dennis1985 » di dec 23 2008 8:56 am

Ik heb alleen nog een vraag over het terugvragen van de BTW als je bijvoorbeeld een D3 hebt aangeschaft. Als ik bijvoorbeeld een heel jaar lang geen omzet draait, dan lijkt het mij toch sterk dat je de BTW terug kan vragen, of is dit dan weer wel mogelijk?
De regels voor ondernemersschap kun je hier terug vinden.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... l#P24_3496

En hier nog een stukje over de btw-plicht
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... l#P11_1437

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 23 2008 11:51 am

george013 schreef:
Je hebt gelijk. Ik dacht bij bijzondere baten en lasten. Was voor mij lang geleden. Ik vraag mij wel af of dit in de praktijk veel uitmaakt.
George
Tja, voor Hans is het dagelijkse kost... en hij werkt ook nog eens bij de tegenpartij! :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » di dec 23 2008 12:06 pm

Patrick schreef:
george013 schreef:
George
Tja, voor Hans is het dagelijkse kost... en hij werkt ook nog eens bij de tegenpartij! :twisted:
Hé hé hé rustig aan he!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gr. Hans

Facebook Flickr

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”