Cadeautje...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
de_Jezus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Cadeautje...

Bericht door de_Jezus » zo dec 21 2008 11:56 pm

Afgelopen week kreeg ik het verzoek van mijn schoonzus om een paar leuke foto's te maken van haar en haar dochter als cadeautje voor haar man.

Zaterdag was het zover, na een grote verbouwing :twisted: :twisted: van mijn dochters kamer kon ik aan de slag :P :P .
Eerst de achtergrond set opgezet met zwart achtergrondstof (voor euro 7,50 op de markt gekocht), gelijk maar mijn studioset ,Qihe studio flitsset 150 DGS, (voor euro 199,00 bij Foto Klein Professional aangeschaft) ook opgezet.
Na wat testfoto's konden we aan de slag.
Mijn schoonzus is dik tevreden met het resultaat :mryellow:, voor mijn eerste keer ben ik niet geheel ontevreden.

Hier het resultaat...

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie mening en uiteraard ook jullie tips :!: :!:

Kritiek is welkom, heb liever opbouwende kritiek :D :D

p.s.
Wat achtergrond info. de kamer is 2,25 breed en 4,5 lang (had niet de hele lengte tot mijn beschikking).
Was net iets te smal om de lampen juist te plaatsen naar mijn mening :( :(
Laatst gewijzigd door de_Jezus op di dec 23 2008 9:09 am, 4 keer totaal gewijzigd.
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky

jpauwels

Re: Cadeautje...

Bericht door jpauwels » ma dec 22 2008 12:03 am

Ik vind het erg mooie foto's met een lekker sfeertje, ik vind ze alleen een beetje donker.
De gezzichten spreken hierdoor niet echt aan.
Ik heb geen ervaring met studio fotografie, dus ik kan je helaas niet vertellen hoe het beter cq anders kan

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 22 2008 12:10 am

Mij lijken ze ook erg donker. En soms zijn de schaduwen wat erg hard. Met name bij foto's 4 en 5.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma dec 22 2008 12:12 am

Voor de eerste keer zeg ik chapeau. Probeer je volgende serie iets lichter te maken, vind ze nu te donker. Een haarlicht zoals je op de eerste foto hebt gemaakt komt je onderwerp meer "los" van de achtergrond. Qua kleur zit je goed. Als laatste, plaats je foto's in de toekomst iets groter. Dat kijkt veel plezieriger.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Joers

Bericht door Joers » ma dec 22 2008 8:38 am

Yizu schreef:Afgelopen week kreeg ik het verzoek van mijn schoonzus om een paar leuke foto's te maken van haar en haar dochter als cadeautje voor haar man.

Zaterdag was het zover, na een grote verbouwing :twisted: :twisted: van mijn dochters kamer kon ik aan de slag :P :P .
Eerst de achtergrond set opgezet met zwart achtergrondstof (voor euro 7,50 op de markt gekocht), gelijk maar mijn studioset ,Qihe studio flitsset 150 DGS, (voor euro 199,00 bij Foto klein Professional aangeschaft) ook opgezet.
Na wat testfoto's konden we aan de slag.

Ben benieuwd naar jullie mening en uiteraard ook jullie tips :!: :!:

Kritiek is welkom, heb liever opbouwende kritiek.

p.s.
Wat achtergrond info. de kamer is 2,25 breed en 4,5 lang (had niet de hele lengte tot mijn beschikking).
Was net iets te smal om de lampen juist te plaatsen naar mijn mening :( :(
Leuke foto's, zijn inderdaad heeel klein beetje donker.
Ik ben net bezig om ook mijn studio in te richten. Ik zie dat jij hebt gekozen voor een 150 ws-set. Valt me niet tegen, had niet verwacht dat daar toch nog zulke foto's uit zouden komen (al zijn ze dus beetje donker).Ik zelf ga voor een 300ws-set van Linkstar.

Ik vind de achtergrondkleur erg goed gekozen (persoonlijk vind ik zwart sowieso mooier dan wit of een andere kleur, maar dat is smaak). Het lijkt op bepaalde foto's ook wel of je een haarlicht gebruikt hebt, heel mooi! (een 3e flitskop dus, maar dat is niet zo lijkt me gezien de set die jij opgeeft)
Mooie scherpte en in de ogen zie je de juiste blits (het lichtpuntje van de softbox of paraplu). Erg sprekend.
Foto 3 springt er voor mij écht uit. Heerlijk koppie, prima in beeld gebracht.

Maar....mag ik vragen of je meer foto-resultaten van je flitsset hebt? Ik be heel benieuwd, misschien is dan 200ws. voor mij ook wel genoeg namelijk. Ik wil desnoods mn mail wel geven, als je wat zou kunnen/willen tonen.

Groeten, Johan

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma dec 22 2008 9:21 am

Hele mooie serie. Denk dat je schoonzusje best tevreden is! Je zou ze in Capture misschien iets lichter kunnen maken.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Antoinette » ma dec 22 2008 9:30 am

Van mij mogen ze ook wel wat lichter. Maar wat een heerlijk moppie dat meisje joh :D
Say what you like
Do what you feel

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » ma dec 22 2008 4:23 pm

Dank voor jullie tips :!: :!:

Ze zijn inderdaad iets aan de donkere kant :(

Schoot me vanochtend iets te binnen wat een oorzaak kan zijn van de donkere kleuren.
Heb het 'gewone' licht uitgedaan om geen kleuren van de wand in de foto te krijgen, één wand is namelijk wit en de andere héééééééééél erg roze... (meisjes hé.... :P :P ). Het is ook wel een kleine ruimte, had ook geen natuurlijk ligt tot mijn beschikking aangezien de achtergrond voor het raam stond.

Bij de volgende verbouwing zal ik het ook met het licht aan proberen.
Mijn hoop is gevestigd op mijn zwager, na de verbouwing van het huis hebben wij (schoonzus en ik) een mooie ruimte op de studioset op te zetten.
Joers schreef: Leuke foto's, zijn inderdaad heeel klein beetje donker.
Ik ben net bezig om ook mijn studio in te richten. Ik zie dat jij hebt gekozen voor een 150 ws-set.
Goede prijs voor een beginneling als ik..., kan altijd nog overstappen naar een professioneler model
Joers schreef:Valt me niet tegen, had niet verwacht dat daar toch nog zulke foto's uit zouden komen (al zijn ze dus beetje donker).Ik zelf ga voor een 300ws-set van Linkstar.
De lichtopbrengst is mij zeker niet tegengevallen, bij een grote lichtere ruimte verwacht ik er veel meer van.
Joers schreef:Ik vind de achtergrondkleur erg goed gekozen (persoonlijk vind ik zwart sowieso mooier dan wit of een andere kleur, maar dat is smaak). Het lijkt op bepaalde foto's ook wel of je een haarlicht gebruikt hebt, heel mooi! (een 3e flitskop dus, maar dat is niet zo lijkt me gezien de set die jij opgeeft)
Klopt, heb inderdaad geen 3de flitskop gebruikt. Heb wel geprobeerd zo neer te zetten dat het licht op de grotendeels achtergrond was gericht (op haar los te krijgen van de achtergrond) maar ook op het haar om deze niet weg te laten vallen in de donkere achtergrond.
Joers schreef:Mooie scherpte en in de ogen zie je de juiste blits (het lichtpuntje van de softbox of paraplu). Erg sprekend.
Foto 3 springt er voor mij écht uit. Heerlijk koppie, prima in beeld gebracht.
Dank uuuuuuuu :oops: :oops: :oops:
Joers schreef:Maar....mag ik vragen of je meer foto-resultaten van je flitsset hebt? Ik be heel benieuwd, misschien is dan 200ws. voor mij ook wel genoeg namelijk. Ik wil desnoods mn mail wel geven, als je wat zou kunnen/willen tonen.
Dit was de eerste keer dat ik de flitsset had gebruikt (afgezien van de test in de woonkamer toen ik 'm net had gekocht).

Het is zeker niet de laatste keer, vind het veel te interessant ...

Groetjes,
Yizu

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma dec 22 2008 5:00 pm

Yizu schreef:Afgelopen week kreeg ik het verzoek van mijn schoonzus om een paar leuke foto's te maken van haar en haar dochter als cadeautje voor haar man.
Ik neem aan dat dat jouw broer is... :D

Ik vind de foto's wat donker. Heb je ook nog gedacht om hun donkere zijdes met een reflectiescherm op te lichten?

Gr.,

Wouter

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » ma dec 22 2008 5:12 pm

wouterboon schreef:
Fout, je gaat niet door voor de D3(x) :lol: :lol:
Het is de zus van mijn vrouw..

wouterboon schreef:Ik vind de foto's wat donker. Heb je ook nog gedacht om hun donkere zijdes met een reflectiescherm op te lichten?
Was ook een optie geweest, is niet in mij opgekomen. Had overigens geen assistente voorhanden.
Misschien maar een standaard aanschaffen, NASSSSSSSSSS :mrgreen: :mrgreen:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma dec 22 2008 5:51 pm

Yizu schreef:Schoot me vanochtend iets te binnen wat een oorzaak kan zijn van de donkere kleuren.
Heb het 'gewone' licht uitgedaan om geen kleuren van de wand in de foto te krijgen, één wand is namelijk wit en de andere héééééééééél erg roze... (meisjes hé.... :P :P ).
Het gewone licht zou niet uit moeten maken. Ik zet in dit soort situaties mijn sluitertijd op de kortste flitssynchronisatietijd (meestal 1/200 a 1/250). Dat is lang genoeg om al het licht van je flits te pakken, en de invloed van ander licht te minimaliseren. Voordeel: dan heb je het eindresultaat veel beter in de hand.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » ma dec 22 2008 7:43 pm

Patrick schreef:
Yizu schreef:Schoot me vanochtend iets te binnen wat een oorzaak kan zijn van de donkere kleuren.
Heb het 'gewone' licht uitgedaan om geen kleuren van de wand in de foto te krijgen, één wand is namelijk wit en de andere héééééééééél erg roze... (meisjes hé.... :P :P ).
Het gewone licht zou niet uit moeten maken. Ik zet in dit soort situaties mijn sluitertijd op de kortste flitssynchronisatietijd (meestal 1/200 a 1/250). Dat is lang genoeg om al het licht van je flits te pakken, en de invloed van ander licht te minimaliseren. Voordeel: dan heb je het eindresultaat veel beter in de hand.
Dat was ook mijn bedoeling om met 1/200 te gaan schieten (boek van Scott Kelby erbij gehouden) maar toen kreeg ik hele donkere foto's (zag helemaal niets). Bij 1/60 was dat niet het geval, ben daarom bij deze stand verdergegaan er vanuit gaande dat de flitser 1/200 niet aan kon :frown: .
Kennelijk heb ik toch iets niet juist ingesteld. Ga er volgende keer nogmaals goed kijken want volgens de beschijving op de site moet de set 1/500 - 1/800 kunnen halen.

Bedankt voor de tip.

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma dec 22 2008 9:46 pm

Yizu schreef:
wouterboon schreef:
Fout, je gaat niet door voor de D3(x) :lol: :lol:
Het is de zus van mijn vrouw..
Da''s nou jammer... Verkeerd gegokt!

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » ma dec 22 2008 9:56 pm

Bij flitsinstallaties werk je in principe met de hoeveelheid licht (lichtopbrengst). Flitslichtmeters meten de hoeveelheid licht en vertalen dit naar een diafragma-opening. In verduisterde studio's is sluitertijd helemaal niet relevant. Een, op diafragma 8 ingestelde lichtopbrengst, geeft eenzelfde belichting bij een sluitertijd van 1/30 of 1/125 sec. Laat je licht aan in de studio, dan is sluitertijd meer relevant. Je kunt dit licht gebruiken voor effecten. Pas met gekleurde muren op voor reflecterende kleurzwemen.

Op welk diafragma heb je deze foto's gemaakt?

>....Kennelijk heb ik toch iets niet juist ingesteld. Ga er volgende keer nogmaals goed kijken want volgens de beschijving op de site moet de set 1/500 - 1/800 kunnen halen....<
Dit is de flitsduur bij verminderd vermogen. 1/500 geeft méér licht dan 1/800 (zal ± 1 stop schelen).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

de_Jezus
Forumlid
Forumlid

Bericht door de_Jezus » di dec 23 2008 7:53 am

ArjanL schreef:Bij flitsinstallaties werk je in principe met de hoeveelheid licht (lichtopbrengst). Flitslichtmeters meten de hoeveelheid licht en vertalen dit naar een diafragma-opening. In verduisterde studio's is sluitertijd helemaal niet relevant.
Ik heb zelf nog geen flitsmeter, het licht meten was niet mogelijk.
Quote uit 'Studiofotografie' Rittz.com, Sluitertijd, kijk in de gebruiksaanwijzing welke sluitertijd maximaal voor flitsen mag worden gebruikt. Vaak is dat 1/125 of 1/200 seconde. Stel geen kortere sluitertijd in. Een langere mag wel. Weet u niet wat de korste sluitertijd is waartoe uw camea is gesyncroniseerd, stel dan 1/60 seconde in, dan is het zeker goed.

Dit advies heb ik gevolgd en het 1/60 dus ingeschakeld.
ArjanL schreef:Een, op diafragma 8 ingestelde lichtopbrengst, geeft eenzelfde belichting bij een sluitertijd van 1/30 of 1/125 sec.
Dank voor je uileg, is nu duidelijk
ArjanL schreef:Laat je licht aan in de studio, dan is sluitertijd meer relevant. Je kunt dit licht gebruiken voor effecten. Pas met gekleurde muren op voor reflecterende kleurzwemen.
Dat is juist de reden dat ik het 'gewone' licht het uitgedaan.
ArjanL schreef:Op welk diafragma heb je deze foto's gemaakt?
Alle foto's zijn gemaakt op f10, F11 en een enkele op F13 (per ongeluk)
ArjanL schreef:>....Kennelijk heb ik toch iets niet juist ingesteld. Ga er volgende keer nogmaals goed kijken want volgens de beschrijving op de site moet de set 1/500 - 1/800 kunnen halen....<
Dit is de flitsduur bij verminderd vermogen. 1/500 geeft méér licht dan 1/800 (zal ± 1 stop schelen).
Dan zou het toch zo moeten zijn dat op 1/60 voldoende licht zou afgeven? :?:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”