instellingen schoolfeesten

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
arno

instellingen schoolfeesten

Bericht door arno » do okt 19 2006 11:46 am

kan iemmand mij adviseren welke instellingen ik het beste kan gebruiken voor het fotograferen van schoolfeesten? ik heb sinds gisteren een d50.
het gaat om foto's voor de site
http://www.schoolfeest.net
alvast bedankt

shearer

Bericht door shearer » do okt 19 2006 12:40 pm

ligt eraan welke lens je hebt..

Met een kitlens zou ik gewoon de camera op automatisch zetten.
Gewoon snapshots neem ik aan..

Groet :P

vanson

Bericht door vanson » do okt 19 2006 3:47 pm

Arno,

Met elke lens kun je geslaagde foto's maken van je schoolfeesten. Probeer in eerste instantie thuis wat voorwerk te doen door te experimenteren met diverse instellingen. Onthoud dat de basisprincipes van de fotografie ook gelden voor digitale fotografie. Speel dus vooral met de diafragma-opening van je lens, de sluitertijden, en de ISO setting.

Als je de camera op de P(rogram) stand zet, kun je je concentreren op het beeld zelf, de foto.
Wil je spelen met scherptediepte, zet dan je camera op de A-stand (zogenaamde diafragmavoorkeuze). Een groot diafragma (is dus een laag getal, de grootste lensopening) zal voor een kleiner scherptegebied zorgen. Hiermee kun je bijvoorbeeld mensen tegen een onscherpe achtergrond zetten.
Door te spelen met langere sluitertijden (ofwel door het diafragma dicht te draaien danwel door langere tijden te kiezen in de S(luitertijd voorkeuze) stand, kun je beweging in je foto krijgen.
Met de ingebouwde flitser van de D50 kun je ook leuke dingen doen door bijvoorbeeld de stand 'rear' te kiezen. Hierbij gaat de flitser pas af aan het einde van de opname, waardoor je zowel beweging als stilstand op de foto kunt krijgen. De flitstand 'slow' doet een beetje hetzelfde (flitsen op langzame tijden om iets van het ambiente licht mee te nemen)

Veel succes en plezier !

arno

Bericht door arno » do okt 19 2006 4:40 pm

ik zou graag gaan spelen met de instellingen, alleen is dat feest vannavond al. nu had ik dus gehoopt dat iemmand hier wat basis instellingen wist voor mooie plaatjes. maar in ieder geval bedankt voor je advies!
en ik heb idd alleen nog maar de 18-55 kitlens van nikon

vanson

Bericht door vanson » do okt 19 2006 5:34 pm

camera op de P-stand, als je wilt flitsen een lage iso aanhouden voor minder ruis, bij niet willen flitsen (kan ook erg lelijk zijn) iso omhoog gooien (gaat wel hand in hand met meer ruis)

denk maar zo: jouw foto's zullen er beter uitzien dan die genomen met een cameraphone van 2 MP

arno

Bericht door arno » vr okt 20 2006 8:53 am

bedankt! ik ben er wel uit gekomen en de foto's zullen voor vanavond online komen

arno

Bericht door arno » vr okt 20 2006 3:53 pm

de foto's staan inmiddels online, roep maar wat je er van vind...
http://www.schoolfeest.net/?a=foto&id=47

shearer

Bericht door shearer » vr okt 20 2006 4:28 pm

Ziet er goed uit!

:P

Goed gedaan.

Groeten,

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr okt 20 2006 5:05 pm

Leuke foto,s en een knalfeest zo te zien.
De schoolfeesten zien er tegenwoordig een stuk beter uit dan vroeger, wij deden alleen maar sjoelen en koekhappen :P
En tussen het fotograferen ook nog even lekker gehakt?

arno

Bericht door arno » vr okt 20 2006 5:47 pm

nee sorrie, niet mijn muziek en bovendien ben ik daar niet om te feesten maar om te werken...
maar ondangs dat was't wel gezellig hoor :D

keesonrust

Bericht door keesonrust » vr okt 20 2006 6:02 pm

Sfeervolle plaatjes hoor.
@ olle: zaklopen deden jullie toch ook? :wink:

Groet,
Kees.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr okt 20 2006 6:12 pm

keesonrust schreef:Sfeervolle plaatjes hoor.
@ olle: zaklopen deden jullie toch ook? :wink:

Groet,
Kees.
Zaklopen, ja geweldig , en dan op volle snelheid op je muil gaan, wat hebben we gelachen :lol:

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr okt 20 2006 6:19 pm

Hoi Arno,
De foto's zien er goed uit, je bent er best in geslaagd om ook de sfeer vast te leggen.
Wel een opmerking, de foto's op z'n kant vind ik minder geslaagd om naar te kijken. Ik denk dat draaien beter had geweest.

J.C. Sound & Light

Bericht door J.C. Sound & Light » vr okt 20 2006 7:16 pm

olle_griese schreef:Leuke foto,s en een knalfeest zo te zien.
De schoolfeesten zien er tegenwoordig een stuk beter uit dan vroeger, wij deden alleen maar sjoelen en koekhappen :P
En tussen het fotograferen ook nog even lekker gehakt?
Het budget is inderdaad wel omgegaan door de jaren heen (gelukkig maar) Hoe meer geld hoe mooiere shows we neer kunnen zetten.
remoss schreef:Wel een opmerking, de foto's op z'n kant vind ik minder geslaagd om naar te kijken. Ik denk dat draaien beter had geweest.
De webmaster kijkt er meteen naar bedankt.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo okt 22 2006 4:05 pm

Hele leuke sfeerplaatjes, hoe moeilijk het ook is. Vooral als je groepjes ongemerkt wilt schieten, staan de voorsten altijd met hun rug naar je toe. Lastig. Het commentaar erbij illustreert voor mij een gapende generatielkloof. :lol: :lol:

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”