Ik kaapte bijna het topic van Miesnert. Toch maar even een nieuw begonnen:
Ik zit ook wel eens te denken om zo'n middenformaatcamera te kopen, te meer omdat ik dia's uit dergelijke camera's goed kan scannen met mijn Canon 8400f. Ik zie dat er veel Mamiya 645 te koop staan voor - naar ik aanneem - schappelijke prijzen (200-300 euro). Of zo'n twee-oog, vind ik ook wel leuk, zoals de C330 (binnenkort krijg ik de kans daar een mee te experimenteren). Waar moet ik op letten? De C330 heeft geen lichtmeting, heeft de 645 dat wel? Mechanisch zitten ze best goed in elkaar, maar zijn er bepaalde 'zwakheden'? En als er wat is, is dat dan nog te verhelpen/repareren?
Mamiya
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Mamiya
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Mamiya, lichtmeting
Jos,
Mamiya heeft voor de 645 serie een lichtmetend prisma, Nikon liefhebbers herkennen de koppeling direct: het is het Nikon vorkje !
Over keuzes: ik zou voor Mamiya RB/RZ67 gaan, maar wellicht kan jouw scanner dat niet aan...
Groeten, Gijs
Mamiya heeft voor de 645 serie een lichtmetend prisma, Nikon liefhebbers herkennen de koppeling direct: het is het Nikon vorkje !
Over keuzes: ik zou voor Mamiya RB/RZ67 gaan, maar wellicht kan jouw scanner dat niet aan...
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Re: Mamiya
Sterker nog: de prisma- of porrozoeker van de 220 en de vroege 330 werden door Nikon gemaakt, en geleverd in een leren tas met "Nippon Kogaku". Heb jarenlang zo'n tasje in bezit gehad, uit de opruimingsbak van een fotowinkel. Is naar een liefhebber gegaan.
Mamiya en Nikon zijn vroeger gelieerd geweest. Mamiya maakte ook de eerste Nikkorexen.
Je vraagt je af of er ook een link is met de 6x6-objectieven. Nikkor voor Bronica en misschien ook Mamiya?
De Mamiya 330 met de 55mm-objectieven is het enige alternatief voor de nu heeeeeel dure "Weitwinkel"-Rolleiflex.
Voor architectuurfotografie nog steeds heel begeerlijk. Wou dat ik er een had... (Zo'n Rollei mag ook...)
Vertekeningsvrij, wat Nikon nu niet eens meer schijnt klaar te spelen met het laatste 1,4/50mm G-standaardobjectief.
Groet, E.M. de Klerk
Mamiya en Nikon zijn vroeger gelieerd geweest. Mamiya maakte ook de eerste Nikkorexen.
Je vraagt je af of er ook een link is met de 6x6-objectieven. Nikkor voor Bronica en misschien ook Mamiya?
De Mamiya 330 met de 55mm-objectieven is het enige alternatief voor de nu heeeeeel dure "Weitwinkel"-Rolleiflex.
Voor architectuurfotografie nog steeds heel begeerlijk. Wou dat ik er een had... (Zo'n Rollei mag ook...)
Vertekeningsvrij, wat Nikon nu niet eens meer schijnt klaar te spelen met het laatste 1,4/50mm G-standaardobjectief.
Groet, E.M. de Klerk
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Waarom niet? En waarom dat type?ik zou voor Mamiya RB/RZ67 gaan, maar wellicht kan jouw scanner dat niet aan...
En dan mijn vraag over die gevoeligheden van de diverse camera's. Waar moet ik op letten?
Zaterdag na Kerst ga ik met die C-330 werken. Zit ook een groothoeklens bij. Ben benieuwd.
Jos
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Bij de Mamiya RB/RZ67 praat je over filmformaten van 6x7cm. Lang niet iedere scanner kan hiermee overweg, althans, wanneer we het over filmscanners hebben en niet de flatbed.
Betreffende analoge camera's zijn zeer robuust te noemen, maar tevens behoorlijk van formaat. Groter en zwaarder dan de Mamiya C330.
Zelf ben ik in het bezit van een Mamiya C330 (6x6cm formaat) en een set Mamiya RB67 met objectieven en toebehoren. De foto's die je hiermee kunt maken zijn erg mooi. Aangezien je alles zelf in moet stellen, ga je op een heel andere manier fotograferen. Overigens is een goede belichtingsmeter (opzicht-, doorzicht- en spotmeting) geen overbodige luxe. Uiteraard kun je beginnen met de lichtmeter van je eigen digitale camera te gebruiken. Het enige 'probleem' waar je dan tegenaan loopt is het diafragma (gaat verder bij de Mamiya's) en de sluitertijd (gaat minder ver bij de mamiya's).
Laatste tip, neem de tijd om met deze camera's te fotograferen en neem ook een digitale foto met ongeveer dezelfde beelduitsnede. Je hebt dan de datum en tijd via je digitale camera. Ook kun je dan achterhalen welke foto's niet gelukt zijn.
Succes!
Betreffende analoge camera's zijn zeer robuust te noemen, maar tevens behoorlijk van formaat. Groter en zwaarder dan de Mamiya C330.
Zelf ben ik in het bezit van een Mamiya C330 (6x6cm formaat) en een set Mamiya RB67 met objectieven en toebehoren. De foto's die je hiermee kunt maken zijn erg mooi. Aangezien je alles zelf in moet stellen, ga je op een heel andere manier fotograferen. Overigens is een goede belichtingsmeter (opzicht-, doorzicht- en spotmeting) geen overbodige luxe. Uiteraard kun je beginnen met de lichtmeter van je eigen digitale camera te gebruiken. Het enige 'probleem' waar je dan tegenaan loopt is het diafragma (gaat verder bij de Mamiya's) en de sluitertijd (gaat minder ver bij de mamiya's).
Laatste tip, neem de tijd om met deze camera's te fotograferen en neem ook een digitale foto met ongeveer dezelfde beelduitsnede. Je hebt dan de datum en tijd via je digitale camera. Ook kun je dan achterhalen welke foto's niet gelukt zijn.
Succes!
Afgelopen zomer was ik op pad gegaan met mijn rz67 en natuurlijk ook mijn belichtingsmeter.
Toen ik foto's wilde maken kwam ik erachter dat de batterijen van de meter op waren.
Gelukkig had ik ook mijn D200 in mijn rugzak en moest deze dus gebruiken als lichtmeter.
Resultaat was niet slecht, maakte voor de zekerheid wel wat meer onder en overbelichte opnamen
om zeker te zijn. Merkte wel bij het gebruik van Velvia 100 dat de D200 als lichtmeter iets onderbelicht.
Anyway, de rz67 is een prachtige kamera!
Groet,
Thom.
Toen ik foto's wilde maken kwam ik erachter dat de batterijen van de meter op waren.
Gelukkig had ik ook mijn D200 in mijn rugzak en moest deze dus gebruiken als lichtmeter.
Resultaat was niet slecht, maakte voor de zekerheid wel wat meer onder en overbelichte opnamen
om zeker te zijn. Merkte wel bij het gebruik van Velvia 100 dat de D200 als lichtmeter iets onderbelicht.
Anyway, de rz67 is een prachtige kamera!
Groet,
Thom.