cosina 19-35

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
ronald

cosina 19-35

Bericht door ronald » do okt 19 2006 8:24 pm

Ik heb een lens bemachtigd een cosina 19-35
het ging perfect met mijn nikon d70s tot dat ik ging wisselen met lens
Ik zette hem er weer op en op het display kwam FEE te staan
ik heb het nagezocht ,en er stond dat ik de diafragma op de laagste stand moest vast zetten.
Ik heb van alles geprobeerd,maar het lukt niet meer konstant blijft de letters FEE op het display staan
Wie weet de oplossing :oops: :?: :?: :?:

keesonrust

Bericht door keesonrust » do okt 19 2006 8:30 pm

Diafragma op het grootste nummer (=de kleinste opening)
Contacten reinigen.
Dat moet afdoende zijn.

Groet,
Kees.

ronald

Bericht door ronald » vr okt 20 2006 9:03 am

ik heb de contacten gereinigd,maar helaas de letters FEE bliven knipperen
Ik vind het zo raar ik heb de lens gebruikt,ik had even een andere lens nodig,en heb deze er dus even opgezet.
Daarna binnen een minuut of 5 heb ik desbetrfende lens er weer op gezet en toen was het mis.
Ik vind dit zeer vreemd,zou de lens kapot zijn? :?:

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr okt 20 2006 11:13 am

Heb je het diafragma wel op het hoogste getal gezet? Anders geeft-ie in de S en de P stand een foutmelding. Verschijnt de melding ook in de M en A stand?

Groeten, Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » vr okt 20 2006 11:18 am

Heb hem even opgezocht en zo te zien zit er helemaal geen diafragmaring op de lens. Kun je op de D70s kiezen voor diafragma instellen op de body of op de lens? Zo ja, staat die voorkeuze dan op "body"?

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

ronald

Bericht door ronald » vr okt 20 2006 11:44 am

Hallo Marnix
Ik heb vanalles geprobeerd in elke stand gezet,maar blijft de foutmelding geven
Ik weet het niet meer :oops: :oops: :oops:

vanson

Bericht door vanson » vr okt 20 2006 11:48 am

Dat moet dan een nieuw type Voigtlander/Cosina 19-35mm AF lens zijn, zonder diafragmaring. De versie die ik en heeft wel degelijk een diafragmaring.
Als er een diafragmaring op de lens zit, moet deze inderdaad vaststaan op het kleinste diafragma (dus het grootste getal), zoals al aangegeven door anderen.

Als er geen diafragmaring op de lens zit, dan heb je wellicht te maken met vuile contacten. Even schoonmaken, ook de contacten van de camera.
Als je dan nog steeds de FEE-melding krijgt, is er misschien iets mis met je camera. Als je lenzen wisselt zonder eerst de camera uit te zetten, heb je kans dat er een soort van 'sluiting' ontstaat, waardoor de electronica van slag kan raken. Hiervoor wordt veelal gewaarschuwd in de gebruiksaanwijzing.
De 'oude' D70 had hier nogal last van. In deze gevallen moest er een deel van een printplaat vervangen worden.

Hopelijk is er niet veel aan de hand, en is het opgelost met een beetje schoonmaken van contacten.
Als dat niet het geval is, zou ik zo snel mogelijk contact opnemen met het Nikon Service Center in Beverwijk.

ronald

Bericht door ronald » vr okt 20 2006 12:18 pm

en als de andere lenzen het wel goed doen,kan er dan ook nog iets aan de camera defect zijn.

keesonrust

Bericht door keesonrust » vr okt 20 2006 12:23 pm

Dan zou ik het het objectief zoeken.

Groet,
Kees.

vanson

Bericht door vanson » vr okt 20 2006 1:28 pm

ronald schreef:en als de andere lenzen het wel goed doen,kan er dan ook nog iets aan de camera defect zijn.
als de camera echt defect is, dan heb je de foutmelding bij gebruik van elke lens, simpel eliminatieproces dus.

succes!

ronald

Bericht door ronald » vr okt 20 2006 4:11 pm

hallo iedereen die me geantwoord heeft,
Ik ben even naar konijnebeld foto geweest in Den Ham
hij heeft er even naar gekeken en hij zei dat er een draadje aan de diafragma ring zat en hoogstwaarschijnlijk is deze kapot
Ik heb deze lens via marktplaats,en weet nu dat ik dit nooooooit weer moet doen :(
Maar ik wil toch een ieder bedanken voor alle tips
toch maar goed zo'n forum
groeten Ronald

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”