Boek over 'apartere' fotografie

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie
Plaats reactie
lotjenr1

Boek over 'apartere' fotografie

Bericht door lotjenr1 » do dec 25 2008 2:01 pm

ik weet even geen betere titel, sorry! fotograferen kan ik, ik snap camera's door en door. Ik zoek nu juist een boek dat me leert een stapje verder te gaan; bijvoorbeeld met kleuren, lees hier al wat over hdr. En wat tips om foto's op de leuken... Als iemand tips heeft....

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Boek over 'apartere' fotografie

Bericht door Roelof » do dec 25 2008 5:26 pm

Bekijk eens wat boeken over fotobewerking en compositie zou ik zeggen. Hier staan wat boeken die Thom Hogan daaroover aanraadt:http://www.bythom.com/Bookrecs.htm
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr dec 26 2008 6:45 am

Verbeteren van de fotografie, dat is een heel breed onderwerp.
In België stellen ze wel eens de vraag, welk filter moet ik gebruiken om mijn foto's mooier te maken. Kan ik al helemaal niks mee. Verder komen in de fotografie is voor mij geen filter of een boekje, maar verder komen in de inhoud van de foto.

Mij heeft het altijd geholpen om verder te komen in de fotografie, door me te beperken. Want door allerlei variaties zie je soms door de bomen het bos niet meer. Dus steeds vaker gewerkt met één camera, één vastbrandpunt objectief, Soms nog extremer: één sluitertijd. Op de forumwandeling in Den Bosch alleen 30 seconden. En om te kunnen leren: één onderwerp.

Nu heb ik enkele van je foto's bekeken, (je portretten, link werkt niet) en dan valt op dat je in een ding al heel goed bent: kaderen. Er staat vaak niks teveel of te weinig op.
Verder heb je een voorkeur voor een compositie met muren, gevels, details. Soms zou ik willen dat je het licht van foto 3/54 (wedding 1) ook in deze composities gebruikt.

Hoe verder: naar de bibliotheek, een stapel fotoboeken mee naar huis, die je leuk vindt er enkele foto's uithalen die je aanspreken en bedenken waarom je ze aanspreken. Wat vindt jezelf er nu echt mooi aan. En die invalshoek dan gebruiken voor een aantal series.

Zelf was ik vroeger helemaal weg van de foto's van Ed van der Elsken. Wat een lol had die fotograaf. En wist ook dat ik dat nooit zou kunnen maken. Ed was een klein en geinig lefgoozertje, dat ben ik niet. Als Ed voor je staat met knuffels op z'n pet en 2 of 3 kleine camera's om z'n hals dan moet je al lachen. En die lol zit in veel van z'n foto's. Hij was geïnteresseerd in mensen, betrokken en dat zag je terug. Die betrokkenheid vond ik zelf ook van belang, en daar ben ik verder mee gegaan.

Je kunt alleen zelf bepalen wat je leuk vindt en je kunt alleen zelf bepalen waarom je iets leuk vindt. Voor mij was dat Ed en later nog Henk Meyer.
(http://www.antiqbook.nl/boox/lui/12643.shtml)
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za dec 27 2008 7:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

woudew
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door woudew » vr dec 26 2008 10:24 am

Misschien naar het museum gaan om de oude (schilder)meesters te bestuderen wat compositie en licht betreft?

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr dec 26 2008 10:47 am

Hallo Hallo

Een boek speciaal voor aparte fotografie die jij wil bestaat waarschijnlijk niet. :wink: :wink: :wink:
Maar er zijn wel boeken die veel technieken bespreken, waarbij je dan zelf een beetje creatief moet worden om jou aparte stijl te gebruiken.
Of jou ding te fotograferen. Ik ben nu een boek aan het lezen van Michael Freeman, compleet naslagwerk Licht & Belichting in digitale fotografie :idea: :idea: .
Hier wordt veel over lichtval, zoorten licht, technieken, Matriaal, HDR en wat bewerkings technieken besproken. Erg intresant.

Mischien heb je er wat aan.

Groetjes Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Plaats reactie

Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”