Welke macro-lens?

Discussies over macro/micro objectieven
Chris007
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Welke macro-lens?

Bericht door Chris007 » do dec 25 2008 2:02 pm

Hallo allemaal,

Ik ben een supertrotse Nikon D60 met de 18-55 VR kitlens bezitter. Maar natuurlijk is 1 objectief niet genoeg. Ik wil meer, maar omdat ik gek wordt van alle merken en alle keuze binnen de merken, wil ik graag advies van jullie. Wat te kopen? Nikkor, Tamron, Sigma, Tokina? Welke brandpuntsafstanden?

Ik wil er vooral kleine voorwerpen mee fotograveren, en portretfoto's maken.

Graag tips en adviezen, er staat namelijk overal en nergens op dit forum wel info.

Groetjes
Chris.
Nikon D7000 mb-d11
Nikkor 18-105vr
Nikon SB-600
Nikon SB-900
Nikon TC-20EIII
Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6G VR
Nikkor AF-S 50mm F1.4G
Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8 ED
Nikkor AF-S 70-200mm F/2.8G ED VRii
Tokina 11-16mm f2.8
Nikon sd-9

Antoinette
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Welke macro-lens?

Bericht door Antoinette » do dec 25 2008 2:42 pm

Ik heb al een aantal jaar de tokina 100 mm macro. Tot volle tevredenheid, fijne lens, ook leuk als lens voor portretjes.
Say what you like
Do what you feel

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do dec 25 2008 2:57 pm

Chris,

Een macrolens is niet bedoeld voor portretten.
Macro lenzen tekenen vaak (onflatteus) scherp voor portretten.
De Nikon 60 en 105 mm lenzen passen prima, let wel dat je voor autofocus een AF-S lens nodig hebt op een D60, met motor in de lens.
Voor veel macro-fotografie is AF niet echt nodig, maar velen vinden het toch wel handig.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do dec 25 2008 5:35 pm

Chris,

Natuurlijk kan een enkel objectief best wel genoeg zijn, dat ligt helemaal aan je stijl en aan het objectief in kwestie.

Je wilt kleine dingen op de foto zetten, dan is een macro-objectief best wel plezierig, maar wat voor dingen wil je op de foto zetten?
Bij bewegende beestjes, die vlug wegvliegen, is een langere lens fijn, dan hoef je er niet zo dicht bij te komen.
Bij onbeweeglijke dingen is een kortere lens fijn.

Zomaar een lens aanraden is doorgaans weinig zinvol, je moet echt een idee geven wat je er mee wilt vastleggen.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » do dec 25 2008 6:29 pm

Hou bij je keuze rekening met de vrije afstand tussen lens"tuut" en voorwerp bij de maatstaf 1:1. Om een idee te krijgen:
50 mm Sigma macro: 42 mm vrije afstand.
60 mm Micro Nikkor AF-D (vorige model): 75 mm vrije afstand.
105 mm micro Nikkor AF-D (vorige model) : 135 mm vrije afstand.
Ik weet niet hoe dit voor de huidige Nikon modellen is.
Laat je niet misleiden door de instelafstand: deze loopt van sensor tot voorwerp.
Met de Sigma is moeilijker om licht tussen lens en voorwerp te prakken. Nikon heeft een speciale flitser (SB-R200) met een extreem macro hulpstukje (SW-11) waarme je flitslicht tot vlak boven het object kunt geleiden. Staat momenteel een R1C1 flitsset te koop in het verkoopforum.

groet Hans.

demian

Bericht door demian » vr dec 26 2008 9:48 pm

Antoinette schreef:Ik heb al een aantal jaar de tokina 100 mm macro. Tot volle tevredenheid, fijne lens, ook leuk als lens voor portretjes.
gijs sandberg schreef:Een macrolens is niet bedoeld voor portretten. Macro lenzen tekenen vaak (onflatteus) scherp voor portretten.
Klopt in het analoge tijdperk, maar met een lichte vervaging in Photoshop is die verscherping ietwat te verzachten.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo dec 31 2008 6:13 pm

Een poosje geleden heb ik een Tamron 90 mm macro objectief gekocht en die bevalt mij prima.
Voor de bloempjes,beestjes e.d. maar ook heb ik onlangs wat modelauto's vastgelegd.
Het is een goed prijs/kwalitatief lensje (325 euro), maar voor portretfotografie daarentegen een beetje vrouwonvriendelijk zal ik maar zeggen. :lol:
De details worden echt heel secuur vastgelegd, en daar is niet iedereen blij mee. :evil:
Toch worden macrolenzen weleens geprezen voor portretfotografie, maar of de professionele fotograaf er mee werkt, dat vraag ik me af.!? :?

vr gr en succes

Rozemarijn

Bericht door Rozemarijn » do jan 01 2009 11:37 am

Waar je aan moet denken is dat de Tokina, Sigma en Tamron niet autofocussen op de D60, de Nikkors wel.

ymonod

Bericht door ymonod » ma jan 05 2009 4:45 pm

Rozemarijn schreef:Waar je aan moet denken is dat de Tokina, Sigma en Tamron niet autofocussen op de D60, de Nikkors wel.
Sigma's 150mm macro wel hoor (heeft HSM).

En ook Tamron heeft de 90mm met scherpstelmotor. Van www.tamron.de:

Bitte beachten: Ab September 2008 mit „built-in“ Motor um zusätzlich die Anwender der neuen Nikon Kameras die ein Objektiv mit eingebauten Motor erfordern wie z. B. die Nikon D40 zu bedienen. Die neue Version (Model 272ENII) ersetzt die bisherige Version (Model 272EN).

Korte vertaling voor de mensen die de Duitse taal niet zo goed beheersen: Vanaf september 2008 met ingebouwde motor om ook gebruikers van nieuwe Nikon Camera's zoals bijvoorbeeld de D40 te bedienen. De nieuwe versie (Model 272ENII) vervangt het huidige model (Model 272EN).

Dus gewoon bij de winkel vragen naar Model 272ENII

MVG

Yves

PDvD

Bericht door PDvD » di jan 06 2009 11:10 am

Ik heb hier een AF-S Nikkor 105mm VR op de D70S zitten. Heerlijke macro lens welke zeer geschikt is voor bijvoorbeeld productfotografie. Moet je wel een of meerde softboxjes hebben. In combinatie met deze softboxen is de lens (mijns inziens) ook erg goed geschikt als portretlens.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di jan 06 2009 4:37 pm

PDvD schreef:Ik heb hier een AF-S Nikkor 105mm VR op de D70S zitten. Heerlijke macro lens welke zeer geschikt is voor bijvoorbeeld productfotografie. Moet je wel een of meerde softboxjes hebben. In combinatie met deze softboxen is de lens (mijns inziens) ook erg goed geschikt als portretlens.
Elke macro lens is met filters (aanwezig in nagenoeg ieder bewerkingsprgm) te gebruiken als portret-lens.
Dat gaat op voor IEDERE lens. Portretten met een tele zijn vaak verrassend, evenals die met groothoek (dus anders dan het gebruiklijke zichtveld van je eigen ogen).
Een macro-lens is bedoeld als macrolens, dus behoort ijzig scherp te zijn. Gelukkig is dei 105 dat zonder meer!!!
Willem.

wijnands

Bericht door wijnands » za mar 14 2009 7:25 pm

gijs sandberg schreef:Chris,

Een macrolens is niet bedoeld voor portretten.
Macro lenzen tekenen vaak (onflatteus) scherp voor portretten.
Als je dat niet weet dan schiet je er prima portretten mee. En ik persoonlijk maak liever een foto wat minder scherp dan omgekeerd.

Chris007
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Chris007 » za mar 14 2009 8:08 pm

De aanschaf van een macro-lens stellen we nog even uit.
Inmiddels hebben we een 50mm F/1.4G gekocht, daar kan je ook veel leuks mee doen.

Groetjes
Linda en Chris
Nikon D7000 mb-d11
Nikkor 18-105vr
Nikon SB-600
Nikon SB-900
Nikon TC-20EIII
Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6G VR
Nikkor AF-S 50mm F1.4G
Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8 ED
Nikkor AF-S 70-200mm F/2.8G ED VRii
Tokina 11-16mm f2.8
Nikon sd-9

JayJay

Bericht door JayJay » do mar 19 2009 9:37 pm

Nog iemand met een keuzeprobleem: Ik twijfel tussen de 60mm Macro van Nikon, de 90mm van Tamron en de 100mm van Tokina. Camera is een D90. De 105 VR en de Sigma 150mm vallen buiten mijn budget en zijn dus geen optie.
Te fotograferen onderwerpen: bloemen, paddestoelen en dergelijke. Nadrukkelijk geen (kleine) insecten. Het objectief wil ik zeker ook inzetten als portretlens.

Wanneer ik de forums volg, lees ik dat de 60mm van Nikon heel geschikt is als portretlens, maar dat een niet onaanzienlijk deel de 105 VR aanschaft, uiteraard voor macro en daarnaast voor portretten. Wanneer de Tokina niet of nauwelijks onder doet voor de Nikon zou ik die lens kiezen. Volgens de diverse reviews is hij steviger gebouwd dan de Tamron. De 60mm is een hele goede lens, maar voldoet niet aan de verwachtingen die er waren voordat hij op de markt kwam.

Vragen, vragen en nog eens vragen: Nikon 60mm of Tokina 100mm. Misschien dat mensen me nog kunnen overtuigen van de optische kwaliteiten van de Tamron. Het bokeh vind ik erg belangrijk. Vraagt de brandpuntsafstand van de Tokina om een statief of gaat het nog uit de hand wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een kleine diafragma-opening?

Graag jullie raad/advies op basis van eigen ervaringen.

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » do mar 19 2009 9:48 pm

Ga voor de 60mm Nikkor. Op je D90 wordt dat 90mm.
Ik heb de 105mm VR maar de 60mm komt er ook nog een keer...
Voor bloemen, paddestoelen etc. is 60 genoeg.
De tamron heeft dan al weer minder scherptediepte.

gr. Melliw
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”