NIKON Capture NX

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Hoeven

NIKON Capture NX

Bericht door Hoeven » za okt 21 2006 4:31 pm

Wie heeft er gebruikerservaring met Nikon Capture NX? Welke systeemeisen worden er gesteld? De geruchten gaan dat het programma nogal wat capaciteit aan geheugen en snelheid vraagt. Wie kan mij helpen?

vanson

Bericht door vanson » za okt 21 2006 4:45 pm

op http://www.nikonimaging.com/global/prod ... /index.htm kun je de systeemeisen nalezen. Zoals elk grafisch software product zal Capture NX beter/sneller lopen naar mate je meer RAM geheugen in je pc/notebook hebt gestopt. Zelf vind ik Capture NX niet noemenswaardig trager of sneller is dan andere grafische pakketten.
Op dit forum is met behulp van de zoekfunctie best een enkele gebruikerservaring te vinden.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo okt 22 2006 7:28 am

Klopt, het programma is traag, of beter, mijn compu wordt er traag van, maar dat heb ik er wel voor over want het biedt een aantal leuke mogelijkheden, b.v. de U point technologie.
Vanwege de traagheid heb ik besloten maar wat geheugen bij te prikken.
In tegenstelling tot wat anderen lijken te vinden vind ik het redelijk gebruiksvriendelijk vergeleken bij PS CS2.
groeten,
M

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » zo okt 22 2006 11:54 am

Ook mijn ervarigen waren traag. Mijn systeem was P IV, 2,6 GHz, 512 MB intern geheugen, FX 5200 videokaart. Ik heb er nu 1 gig bij geploft en nu loopt het heel soepel. Ik merk nu qua snelheid geen verschil tussen CS2 en NX. Kortom, het hangt af van je interne geheugen en natuurlijk de kloksnelheid van je processor. Zoals je ziet is mijn PC toch al wat jaartjes oud, maar voldoet nog prima. Ook zal een snellere videokaart ongetwijfeld helpen. Het voo rmij allergrootste voordeel van NX is dat je achteraf de camerainstellingen kunt wijzigen, waardoor je de instellingen sneller beheerst.

Succes Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » zo okt 22 2006 4:40 pm

Heb mijn compu uitgebreid van 512Mb naar 2Gb RAM, maar slechts 1Gb daarvan wordt gebruikt door Capture NX. Het snelheidsverschil was gigantisch. Zeker uitbreiden naar 1Gb dus. Verder ben ik sowieso nog heel erg aan het leren met digitale verwerking, maar ik vind het best goed werken.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » ma okt 23 2006 8:43 pm

Ik heb helaas maar 512 mb, en daaaaannnnn gaaattttt heeetttt inderdaaadddd errrruggg turraaag. Mogelijkheden te over. Gewoon weer beter dan verzie 4.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Abe

snelheid capture nx verbeteren.

Bericht door Abe » di okt 24 2006 12:25 pm

Zet bij je camera-instellingen ; ruisonderdrukking en hoge iso ruisonderdrukking uit en eventueel verscherping ook. Je "nefjes" openen veel sneller.

Wolf Zorrito

Bericht door Wolf Zorrito » di okt 24 2006 12:42 pm

Ik heb het 3 week gebruikt en ben er zeer tevreden over. :D
Ik vind het een hele goede 'donkere kamer' om je NEF goed te ontwikkelen. De opties om kleurverzadiging en - helderheid in te stellen vind ik superieur tov CS2.

Voor mij vervangt het CS2 niet maar is het het front-end.

Mijn PC is 1 Gb mem, 2.7 GHz en het draait goed snel hoor, no prob.
Alleen jammer dattie er niet in Linux uitvoering is ... :roll:

( = hint voor Nikon ):shock:

Wolf

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di okt 24 2006 12:47 pm

Zo, ik heb net 512 MB bij gestoken en heb nu 1 gyg. geheugen. Dat scheelt wel even in snelheid! De schermopbouw bij het openen van een NEF, weergave van veel thumbnails of weergave in 100% gaat nu een stuk sneller met Capture NX.
In de winkel werd mij verteld dat meer dan 1 gyg geen zin heeft omdat Photoshop dat toch niet gebruikt. Hetzelfde schijnt het geval met Capture NX.
kosten: €60.
Ik begin NX steeds meer te waarderen.
groet,
Marten

ps
In Windows XP kan je nagaan of uitbreiding van RAM geheugen noodzakelijk is: Ctrl ALT DEL (Windows taakbeheer) Prestaties. Vergelijk TOTAAL fysiek geheugen met PIEK geheugengebruik. Is de laaste waarde groter dan de eerste dan is extra geheugen geen overbodige luxe.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”