bekermos met.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
langejaap

bekermos met.

Bericht door langejaap » zo dec 28 2008 5:21 pm

Afbeelding

bekermosje met een stofluisje erop.
Aangezien de meeste insecten dood zijn, moeten we op wat anders over stappen.

Nikon d50
28mm 1:3,5
Raynox 202
Ringflits

Hgr LJ

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: bekermos met.

Bericht door Boldey » zo dec 28 2008 5:51 pm

Ik vind de voorgrond storend, en de grasspriet rechts ook. Verder vind ik het geheel nogal plat. Ik heb weinig verstand van macrofotografie, maar dit onderwerp lijkt me daar weinig mee van doen te hebben. Correct me if I'm wrong...

langejaap

Bericht door langejaap » zo dec 28 2008 6:05 pm

Boldey schreef:Ik vind de voorgrond storend, en de grasspriet rechts ook. Verder vind ik het geheel nogal plat. Ik heb weinig verstand van macrofotografie, maar dit onderwerp lijkt me daar weinig mee van doen te hebben. Correct me if I'm wrong...

Als je de defenitie van macro leest heeft dat de betekenis: 1op1 of groter kwa vergroting.
Dwz 1 cm in werkelijkheid is ook 1cm op je censor!

Het belichten cq storende elementen hebben daar dan idd niets mee van doen. Das nl een en jouw persoonlijke mening. En dat mag uiteraard ook gewoon.
Wat jezelf al aan geeft: ik heb weinig verstand van macro......... :roll: :frown:

Dus naar mijn idee is het gewoon macro, alleen jij vind hem niet geslaagd?
Ook dat kan en is ook uiteraard prima.

Het betreft een bekermosje van een 1cm ongeveer. macro of nie??
Daarnaast is het geen grassprietje rechts maar ook een mossoort van denk een mm of drie/vier.

Evenwel bedankt voor je reactie.

LJ

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo dec 28 2008 7:30 pm

Ja, het is zeker macro.
Daarbij is het hoofdonderwerp, het korstmos, gestoken scherp. Prima zover.

Als je de juiste naam wilt weten zet je hem even als vraag op de site van de BLWG(http://www.blwg.nl/mosforum/) wel aardig dat je dan ook weet waar je de moeite voor gedaan hebt.

Het "gras" is, als ik dat zo moet inschatten, Tortula muralis, muurmos.
Persoonlijk zou ik de verlichting wat spannender maken, minder vlak.
De achtergrond zou je natuurlijker kunnen maken met iets wat uit dat zelfde biotoop komt. Of daar veel van weg heeft.
Met een klein oud parfumflesje met verstuiver, kun je je onderwerp even nevelen. (met water dan graag :wink: )
Het plukje bladmos links neemt water direct op en staat er dan ook fris bij.

Veel succes verder.

langejaap

Bericht door langejaap » zo dec 28 2008 7:54 pm

qute:

Das nou eens wat je noemt een uitgebreide reactie, dank daarvoor. Ik heb idd wel verschillende hoor. Kijk ook eens op zoom.nl bij gebruiker langejaap. Daar heb ik er 1 met een zwart geflitste achtergrond en idd.....ik heb deze natuurtjes zelf gemaakt. Gewoon een hand kosmos mee naar binnen, geschikt en div belichtingen toegepast!.

Toch bedankt en een fijne jaarwisseling.
Gr LJ

Veganpix

Bericht door Veganpix » zo dec 28 2008 8:20 pm

langejaap schreef:qute:

Gewoon een hand kosmos mee naar binnen, geschikt en div belichtingen toegepast!.

Gr LJ
Hopelijk heb je ze wel weer teruggezet. Vele korstmossen (enkele honderden soorten) staan op de Rode Lijst.

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » zo dec 28 2008 8:32 pm

Ik weet wat macro is, maar kon dit gewoon niet zo goed plaatsen. Ik zal volgende keer eerst opzoeken wat het is, zoals ik het zag was het een nogal vlakke foto van een plant oid. Ik neem aan dat je een spannende foto wil maken, ook voor een leek zoals ik, dus in dat opzicht hoop ik dat mijn reactie zinvol is.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » zo dec 28 2008 9:15 pm

@ Veganpix,
Maak je geen zorgen, Cladonium chorophaea staat niet op de Rode lijst. Maar dat wist je al neem ik aan.
Daarnaast wat zeldzaam is moet het wel blijven niet ?

@Langejaap,
Prima platen op de andere sites

Groeten
Bladmos

langejaap

Bericht door langejaap » ma dec 29 2008 12:02 am

Boldey schreef:Ik weet wat macro is, maar kon dit gewoon niet zo goed plaatsen. Ik zal volgende keer eerst opzoeken wat het is, zoals ik het zag was het een nogal vlakke foto van een plant oid. Ik neem aan dat je een spannende foto wil maken, ook voor een leek zoals ik, dus in dat opzicht hoop ik dat mijn reactie zinvol is.
uiteraard is ieders mening zinvol. Daarvoor plaatsen we immers ter beoordeling. Ik heb ook anderen van deze maar die zijn voor jouw ook niet zichtbaar. Dat is wel eens jammer, dan zou je misschien kunnen zien dat het ook kan zoals jij het zou willen zien. kan je wel elders vinden hoor9smile)

Maar soms is het ook zo dat je geen spanning mee kan geven om het simpele feit dat je iets met de juiste registratie wilt doen. hier ging het om een experiment kwa belichten en ik vond zelf de details toch de doorslag geven om te plaatsen. klein maar o zo fijn zeg maar. Gr LJ

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » ma dec 29 2008 2:25 am

In dat opzicht is het zeker geslaagd, superscherp en mooie kleuren :egeek: ik weet nu wel heel goed hoe een bekermos er uit ziet :D

langejaap

Bericht door langejaap » ma dec 29 2008 7:07 am

Afbeelding

Deze had ik ook nog, wellicht vind je deze mooier Boldey.
Ben het ook wel met je eens dat ze er zo betr uit springen, vind ze niet persee beter gedetailleerd.
Maar de opname is mooier :?

hgr lj

unga
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door unga » ma dec 29 2008 11:16 am

@langejaap: beide foto's zijn prima alhoewel ik de versie met de zwarte achtergrond prettiger vindt kijken
D-5100
Sigma 10-20 mm HSM, AF-S DX 18-70, Sigma 70-300 APO-HSM, Sigma 150 mm Macro HSM
coolpix s9100
F-75+28-80 mm+75-240 mm
F3 HP + 1.8/50, 2.8/28
Nikon L35AF2
Rollei 35
Canonet 28
Olympus 35 RD

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma dec 29 2008 2:01 pm

2e kijkt veel lekkerder. Bijzonder dingetje voor mijn idee. Je zou er zo langslopen :!:
De eerste is naar mijn smaak veel te veel verscherpt. De 2e is volgens mij op de voorgrond ist met de blurtool bewerkt maar ziet er niet onnatuurlijk uit.

Mooie opname!

langejaap

Bericht door langejaap » ma dec 29 2008 8:00 pm

Dennis71 schreef:2e kijkt veel lekkerder. Bijzonder dingetje voor mijn idee. Je zou er zo langslopen :!:
De eerste is naar mijn smaak veel te veel verscherpt. De 2e is volgens mij op de voorgrond ist met de blurtool bewerkt maar ziet er niet onnatuurlijk uit.

Mooie opname!
Ik verscherp punt 1 mn opname`s niet te veel, want daar ben ik zelf echt geen voorstander van. Tevens is dit dus gewoon wat je ziet is werkelijkheid. Deze mosjes zijn een 1,5 cm hoog!
Dus wellicht zie je wat `willekeurige scherpte`wat op treedt bij deze vergroting.
Dan over het bewerken met blurtool??????????????????
Ik weet genees wat het is, laat staan dat ik het toepas.

Mijn opname`s zijn gewoon zoals ik ze maak en doe niet een stacken,blurren etc.
Het enige wat ik doe is een uitsnede maken waar nodig en stofjes ed wegclonen.

Maar het plaatje is gewoon zoals ik het zag!

gr LJ

Boldey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Boldey » di dec 30 2008 2:15 am

langejaap schreef:Afbeelding

Deze had ik ook nog, wellicht vind je deze mooier Boldey.
Ben het ook wel met je eens dat ze er zo betr uit springen, vind ze niet persee beter gedetailleerd.
Maar de opname is mooier :?

hgr lj
Ja klopt, veel mooier haha (vind ik). Inderdaad minder gedetailleerd maar imo een sterker beeld, en ook zie ik ook direct als mos en bossig. Het licht van rechts geeft het geheel ook meer diepte...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”