Soms vreemde flink overbelichte opnamen met D700! UPDATE

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
sean

Soms vreemde flink overbelichte opnamen met D700! UPDATE

Bericht door sean » di dec 30 2008 5:53 pm

Heb onlangs een tweedehands D700 gekocht en had vandaag pas eens echt de tijd om de camera uit te proberen. Gewoon wat lopen door de buurt en eens kijken wat de belichting doet in de diverse omstandigheden. Plots zit er een flink overbelichte opname bij. Terwijl de omstandigheden daar geen aanleiding toe gaven. Pas met 2 stops onderbelichting was het enigszins te corrigeren. Heb toen de camera UIT en weer AAN gezet en het probleem was verdwenen (zie foto 2). Thuis gekomen vond ik nog een dergelijke overbelichte foto. Alle foto's gemaakt in NEF en in Capture NX 2.1.1 geconverteerd naar jpg. Zonder enige correctie.

Is het bekend dat de belichtingsmeter van de D700 af en toe op hol slaat? Wie weet wat de oorzaak kan zijn?

Kwam er achter wat er fout is gegaan met die overbelichte foto's. Heb een van de knopje op de voorkant toegewezen als AE lock. Een keer drukken en de belichting staat vast. Ik heb toestel aan de riem opzij gehouden, niets vermoedend het knopje ingedrukt, en vervolgens de camera opgericht aan het oog en de foto's gemaakt met ongeveer 2 stops overbelichting. Die AE-lock stopt als de camera na 1 minuut in de sluimer stand gaat of als ik de camera uitzet. Beter is om het na elke foto de lock automatisch uit te zetten. Soms ligt de oplossing zo voor de hand en juist dan wordt hij niet ontdekt :oops:
Laatst gewijzigd door sean op ma jan 05 2009 5:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Soms vreemde flink overbelichte opnamen met D700! Oorzaak??

Bericht door emdeklerk » di dec 30 2008 6:34 pm

De kenners zouden iets afwijkends aan de exif-gegevens kunnen zien.
Maar iets meer info: Welke belichtingsmodus (M, A, S, P)? Wat voor objectief? Niet-vergrendelde diafragmaring (indien en voor zover aanwezig)? Zo koud dat de sluiter of diafragmalamellen bevriezen? Auto-ISO of heb je zelf van 200 naar 400 gewisseld?
Verder kom ik ook niet...
Succes, E.M. de Klerk

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di dec 30 2008 6:35 pm

Ik zie geen gekke dingen in de EXIF.

Heb je per ongeluk de bracket functie aanstaan? Dan is er steeds een foto onderbelicht, goed belicht, over belicht en dan weer opnieuw.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di dec 30 2008 6:46 pm

Misschien even de basisinstellingen terugzetten.
Zie handleiding.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » di dec 30 2008 7:17 pm

***Heb onlangs een tweedehands D700 gekocht***

Wie was z'n D700 nu al beu?

sean

Bericht door sean » di dec 30 2008 7:30 pm

Oei, ik zie dat ik in het verkeerde forum heb gepost. Mijn bedoeling was in het forum: Camera's > D700. Moderator wil je deze post in het juiste forum zetten.

Heren, alvast dank voor jullie reacties.

Wat aanvullende informatie:
De belichtingsmodus: diafragma-voorkeuze. Objectief AF-S 50 mm f/1.4 G, Geen auto ISO; heb de ISO zelf verzet van 400 naar 200 ISO. De temperatuur alhier schommelde vanmiddag rond de 0 graden; dus koud maar zeker niet extreem. Ik denk ook niet dat het met het vasthangen van een sluiter te maken heeft. Nee, ik gebruik nooit de bracket-functie.

@ Marten, is een mogelijkheid en ga ik morgen doen.

@ rocksoff, een vriend van mij die al D3 heeft voor het reportage werk en als tweede body de voorkeur geeft aan nog een D3.

evertfoto

Bericht door evertfoto » di dec 30 2008 9:28 pm

Misschien blijft het diafragma van je lens wel hangen. Beetje vettige lamellen?
En anders blijft inderdaad de vraag waarom Deze D700 al te koop was.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di dec 30 2008 9:37 pm

Hoi Sean

Heb ik ook gehad met mijn D80.
Ik merkte ook dat mijn scherptediepte-controle knop
niet werkte als ik hem indrukte om de scherpte diepte te beoordelen.

Ven naar nikon gegaan en zij hebben iets aan de body vervangen
wat te maken heeft met de aansturing van het diafragma.

Was zo verholpen en viel onder de garantie.
dus controleer even die scherptediepte knop.

succes ermee

Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Marco

Bericht door Marco » di dec 30 2008 9:40 pm

Opmerkelijk, ergens gaat de camera de fout in, ik zie onverklaarbare lage sluitertijden bij de overbelichte foto's.
Stond de selectieknop voor de lichtmeting niet per ongeluk tussen matrix en spot of centrum, dus niet helemaal vastgeklikt op matrixmeting ?

groet,
Marco

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di dec 30 2008 9:50 pm

Als je nu eens tien foto's op statief maakt achter elkaar, wat voor resultaat krijg je dan? Willekeurige belichten of een patroon? Ik blijf denken aan een per ongeluk ingeschakelde bracketfunctie, heb ik zelf ook eens gehad en snapte eerst niks van die vreemd belichte foto's.

Marco

Bericht door Marco » di dec 30 2008 9:53 pm

ElRonno schreef:Als je nu eens tien foto's op statief maakt achter elkaar, wat voor resultaat krijg je dan? Willekeurige belichten of een patroon? Ik blijf denken aan een per ongeluk ingeschakelde bracketfunctie, heb ik zelf ook eens gehad en snapte eerst niks van die vreemd belichte foto's.
Ron, dat zou je dan toch in de exif info zien, daar staat alles netjes op 0EV.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di dec 30 2008 10:06 pm

Marco Handgraaf schreef:Ron, dat zou je dan toch in de exif info zien, daar staat alles netjes op 0EV.
Hmmm, ja, daar heb je gelijk in :?

sean

Bericht door sean » wo dec 31 2008 1:09 am

evertfoto schreef:Misschien blijft het diafragma van je lens wel hangen. Beetje vettige lamellen?
En anders blijft inderdaad de vraag waarom Deze D700 al te koop was.
Evert, voor de duidelijkheid. Ik schreef in een eerdere mail op een vraag van rocksoff 'waarom die D700 nu al te koop stond':
@ rocksoff, een vriend van mij die al D3 heeft voor het reportage werk en als tweede body de voorkeur geeft aan nog een D3.
Nu wil ik nog aanvullen: Die vriend vertrouw ik zonder meer. Ik kan er nu niet met hem overleggen omdat hij op vakantie is.

sean

Bericht door sean » wo dec 31 2008 1:26 am

Bedankt voor jullie reacties en meedenken.

Ik schreef in de topic: Ik heb een vermoeden hoe het komt, maar ik wil eerst graag de mening van jullie.

Nu mij vermoeden is dat het misschien te maken heeft met de Actieve D-Lighting. Die had ik namelijk op automatisch ingesteld staan. De meting probeert, onder invloed van die Actieve D-Lighting, in zo'n door de zon beschenen straat met een aantal schaduwgebieden een compromis te vinden en laat het dan helemaal afweten.

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » wo dec 31 2008 7:59 am

sean schreef:Nu mij vermoeden is dat het misschien te maken heeft met de Actieve D-Lighting. Die had ik namelijk op automatisch ingesteld staan. De meting probeert, onder invloed van die Actieve D-Lighting, in zo'n door de zon beschenen straat met een aantal schaduwgebieden een compromis te vinden en laat het dan helemaal afweten.
Bij de mijne heb ik nog nooit zulke belichting gezien (ongewenst dan...), maar ik D-L dan ook op low staan. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat D-L dit veroorzaakt, maar wie weet. Probeer het eens opnieuw met D-L uit en kijk wat er dan met de belichting gebeurd.

Succes,
Martijn
Buy film, not megapixels...

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”