nikon D80- en 12 bit nef?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
vincent82

nikon D80- en 12 bit nef?

Bericht door vincent82 » vr jan 02 2009 4:01 am

Ik zal me eerst voorstellen, ik ben Vincent Hansen, en ben sinds 2 weken in het bezit van een nikon D80, ik heb heb ook thuis 2 nikon F80's, en een F65 liggen.
Plus enkele lenzen die ik op de D80 kan blijven gebruiken. :mryellow:
maar ik las in de gebruiksaanwijzing dat de camera een een (gecomprimeerde) 12-bits NEF heeft. Ik dacht altijd dat raw ongecomprimeerd zijn info weergaf.
En dat JPEG juist comprimeerde, met als gevolg kwaliteitsverlies. Hoe zit dit precies?????? Is hier het geval dat nikon het bestand comprimeerd om zoveel mogelijk foto's op een geheugenkaart te zetten. En zo ja, zijn er programma's waarmee je dit kan uitpakken??? Misschien is dit een stomme vraag, maar ik raakte een beetje de kluts hierdoor kwijt. Wie kan me meer vertellen hierover???

mvg
vincent hansen

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: nikon D80- en 12 bit nef?

Bericht door gijs sandberg » vr jan 02 2009 11:59 am

Vincent,

Nikon biedt (afhankelijk van de kamera) 3 mogelijkheden voor RAW opslag.
-ongecomprimeerd,
-gecomprimeerd zonder verlies (vgl .ZIP)
-gecomprmeerd met (enig) verlies.

Over JPG: ook daarin biedt Nikon diverse smaken, maar JPG is in principe altijd een compressie met verlies.

Anders is dat RAW vele correctiemogelijkheden biedt, beter dan JPG.
Velen leggen de Nikon afkorting dan ook uit als NEgativeFile, oftewel een bestand dat je met een chemisch negatief kan vergelijken.

Het de-comprimeren van de NEF bestanden gebeurt altijd door de software voor beeldbewerking (zoals Capture NX en View NX), niet door separate software.

Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

hoefnix

Bericht door hoefnix » vr jan 02 2009 12:28 pm

Je HOEFT bij compressie geen kwaliteitsverlies te laten plaatsvinden. Je kunt "aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" samenvatten als "65xa", dan is er niks verloren gegaan, maar het is wel kleiner geworden. Je kunt ook "OOOOOOOOOOOOOOOOOOO0OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO" samenvatten als "53xO", maar dan is er WEL wat verloren gegaan. Er staat namelijk 1 nul tussen. 't lijkt verdacht veel op mekaar, maar 't is niet precies hetzelfde.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr jan 02 2009 1:25 pm

Zoek eventueel even op de term "lossless compression". Dat gebeurt bij een RAW (NEF) file (je verliest wel iets, maar dat is in de praktijk niet zichtbaar, dus ga er maar vanuit dat het lossless is).

WIkipedia kent geen Nederlands artikeltje hiervoor... De Engelse versie dus wel: http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”