Winterse tafereeltjes

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Myriad

Winterse tafereeltjes

Bericht door Myriad » za jan 03 2009 10:01 pm

Hierbij wat actuele winterse tafereeltjes bij mij in de buurt, vanavond geschoten bij het schemeren.

Als ik ze zo bekijk, hebben ze een blauwzweem. Maar dat leek me toch wel het aanwezige licht ...

Graag jullie reaktie op:
a. het beeld / de compositie / kader
b. de kleuren

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

amstel
Forumlid
Forumlid

Re: Winterse tafereeltjes

Bericht door amstel » za jan 03 2009 10:09 pm

nr 4 is leuk qua compositie en redelijk scherp.nr3 had met een iets kortere sluitertijd gemoeten ,omdat veel vogels op de voorgrond bewegingsonscherpte hebben.
bij de rest mis ik scherpte,

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo jan 04 2009 12:30 am

Die blauwzweem valt zo op te heffen. Hier een voorbeeld:

Afbeelding

De kleuren vind ik soms wat flets, ze mogen van mij best wel wat meer levendig. De scherpte laat soms te wensen over, vind ik jammer en ben ik ook totaal niet van jou gewend.
Indien de foto wegmoet, schroom niet en geef het aan.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Myriad

Bericht door Myriad » zo jan 04 2009 8:45 am

amstel en ALE,

Bedankt voor jullie reakties. Het gaat inderdaad op: nieuwe camera (D300) :D; opnieuw leren ... en daarom wel heel leuk. :lol:

ALE: als ik in CNX de zweem weghaal, kom ik tot hetzelfde plaatje. Maar ik vind hem dan weer wat te groenig. :roll:

2 en 4 zijn toch wel redelijk scherp? De onscherpte van de zwarte schaatser op 4 vind ik juist mooi.

Het zijn relatief lange sluitertijden (weliswaar VR aan en uit de hand) bij de brandpunten van de 70-300 VR,
resp. 1/60s bij 100mm, 1/20s bij 86mm, 1/25s bij 70mm, 1/20s bij 70mm en 1/15s bij 86mm.
Ik zie nu dat 1 lelijk is; alleen de ijshockeyer scherp, voorgrond onscherpte door beweging van de kinderen op de slee, achtergrond te weinig out-of-focus (omdat de ijshockeyer wat verder weg staat).
Ook de beweging van de eenden en zwanen op 3 op de voorgrond en de duidelijk out-of-focus onscherpte van de gekleurde huizen op de achtergrond vind ik mooi. Is juist zo bedoeld.
5 is inderdaad van voor tot achter niet scherp, door beweging van mezelf; bewegingsonscherpte.

Wat betreft de kleuren; ik heb de picture control in de D300 op SD (standaard) staan. Ik moet daar nog wat mogelijkheden met elkaar vergelijken.
Ik beloof een volgende keer met beter werk te komen. :)

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”