amstel en ALE,
Bedankt voor jullie reakties. Het gaat inderdaad op: nieuwe camera (D300)

; opnieuw leren ... en daarom wel heel leuk.
ALE: als ik in CNX de zweem weghaal, kom ik tot hetzelfde plaatje. Maar ik vind hem dan weer wat te groenig.
2 en 4 zijn toch wel redelijk scherp? De onscherpte van de zwarte schaatser op 4 vind ik juist mooi.
Het zijn relatief lange sluitertijden (weliswaar VR aan en uit de hand) bij de brandpunten van de 70-300 VR,
resp. 1/60s bij 100mm, 1/20s bij 86mm, 1/25s bij 70mm, 1/20s bij 70mm en 1/15s bij 86mm.
Ik zie nu dat 1 lelijk is; alleen de ijshockeyer scherp, voorgrond onscherpte door beweging van de kinderen op de slee, achtergrond te weinig out-of-focus (omdat de ijshockeyer wat verder weg staat).
Ook de beweging van de eenden en zwanen op 3 op de voorgrond en de duidelijk out-of-focus onscherpte van de gekleurde huizen op de achtergrond vind ik mooi. Is juist zo bedoeld.
5 is inderdaad van voor tot achter niet scherp, door beweging van mezelf; bewegingsonscherpte.
Wat betreft de kleuren; ik heb de picture control in de D300 op SD (standaard) staan. Ik moet daar nog wat mogelijkheden met elkaar vergelijken.
Ik beloof een volgende keer met beter werk te komen.