D3: fps, buffer en snelle CF-kaarten

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
Plaats reactie
rovinge

D3: fps, buffer en snelle CF-kaarten

Bericht door rovinge » zo jan 04 2009 5:36 pm

Onlangs een 8GB Sandisk Extreme IV (300x, 45MB/s) CF-kaart bij Cameraland gekocht. Heb een aantal testjes gedaan omdat ik benieuwd was wat nu echt het verschil is met de Lexar Pro's 133x kaartjes die ik al had. Zie hieronder mijn resultaten, ter uwer lering ende vermaak.

Ik wilde een aantal zaken testen/weten:
1) Benodigde instellingen om echt 11 fps (frames-per-second) te schieten met de D3
2) Hoeveel foto's kan ik met 11 fps achter elkaar schieten?
3) Verschil 300x en 133x CF-kaarten

Bijgesloten de testresultaten in een PDF-bestand, plus een contactsheets en foto's om te laten zien dat de D3 echt 11 fps kan schieten tot een maximum van 130 foto's. Testresultaten http://www.xs4all.nl/~rovinge/Pictures/ ... n%20D3.pdf

Conclusie in het kort:
1) Gebruik 300x/45MB/s CF-kaartjes
2) Zet de juiste instellingen (beeldgebied DX, Opnamesnelheid Ch [d2], Max. aantal continuopname [d3])
3) Beeldkwaliteit, grootte, compressie bepalen het max. aantal foto's dat de camerabuffer kan bevatten. Tot deze volloopt kan de camera 11fps schieten.

Mijn conclusies:
Om 11 fps te kunnen schieten maak het niet echt veel uit of je NEF, of JPG, of zelfs beiden schiet. De D3 schiet zelfs bijna tegen de 12 fps (zie contact sheet). Uiteraard moet je wel instellen dat je beeldgebied DX is ipv standaard FX, en Opnamesnelheid Continuous High (Ch) op 11 fps staat ingesteld. Andere zaken, zoals JPEG en/of NEF compressie hebben geen invloed op het aantal fps (maar wel op het aantal foto's in de buffer, zie hieronder).
Om dit echt te meten heb ik een de tool StoppUhr gebruikt welke honderste van seconden op het beeldscherm laat zien. Zie ook contact sheet.

Mbt de buffer hebben de camerainstellingen wel degelijk invloed op het aantal foto's dat de camera in z'n buffer kan opslaan. Vooralsnog de beste settings (voor mij althans) zijn:
a) NEF met Compressie zonder verlies. Ik kan dan 20 foto's op 11fps schieten voordat de buffer volloopt, of - als ik er echt veel achter elkaar moet schieten -
b) JPG Basis kwaliteit met grootte Groot en optimale compressie, of Fine/Middel/vast. Dan kan je door blijven schieten t/m 130 foto's achter elkaar (!), echter je moet hiervoor wel een 300x/45MB/s CF kaart voor gebruiken. Bij een 133x CF-kaart stokt ie bij de 64e foto.
Verschil in 300x en 133x CF-kaartjes vind je vooral terug in het wegschrijven van de foto's in de buffer naar de kaart (zie kolom wegschrijven). Belangrijkste gegeven is dat de 300x kaartjes de foto's kunnen wegschrijven in 1/3e van de tijd die nodig is bij een 133x kaartje.

Verdere opmerkingen
* Dit testje was eigenlijk een voortborduursel op dit draadje http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=14301, en nog wat andere draadjes.
* Waar gebruik je in hemelsnaam 130 foto's binnen 12 seconden voor? Zie de laatste NikonPro, pagina 28, waar de fotograaf Vuckovic een vliegtuigje tijdens de Red-Bull race in Rotterdam fotografeerde. Nu zal ik zelf niet snel 130 foto's schieten, maar er zijn momenten dat ik met 11fps wil fotograferen (bijv. vallende druppel in bak water, bal die weggeslagen wordt, etc.).
* Ik had eerst mijn twijfels over het max. aantal foto's van 130 in een continu opname. Het bovenste display laat max. 50 (ruimte in de buffer), maar de test liet in ieder geval zien dat het kan, mits je een 300x CF kaart gebruikt.

Foto's
Contact sheet 11 fps (tijd 1e foto 25,01 en laatste foto 26,01)
Afbeelding

Contact sheet 130 foto's, 11 fps (tijd 1e foto 00,41 en laatste foto 12,04)
Afbeelding

Voorbeeldfoto's (1e en laatste van de 11 fps, 1e contactsheet)
http://www.xs4all.nl/~rovinge/Pictures/ ... NF1533.JPG
http://www.xs4all.nl/~rovinge/Pictures/ ... NF1544.JPG

Groet,
Roel

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D3: fps, buffer en snelle CF-kaarten

Bericht door gijs sandberg » zo jan 04 2009 6:13 pm

Roel,

Complimenten voor het testen.
Vraagje: heb je de buffer in jouw D3 al laten vergroten?

Jouw test bevestigt mijn opinie dat de 88Gb UDMA 300x kaartjes momenteel de stand van de techniek zijn.
Er zijn inmiddels wel grotere kaarten, maar die zijn niet zo snel.

En zeg nu zelf: wat kost een kaartje van 8Gb nu ten opzichte van de prijs van een D3?

Groeten, Gijs

PS ik heb de foto in NikonPro van de airrace ook met bewondering bekenen, helaas stond er niet toegelicht hoe eea gemaakt was. Ik vermoed geschoten in JPG en daarna veel photoshoppen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 04 2009 8:19 pm

Leuk om te lezen Roel. Ik hadn begin verleden jaar wel eens een testje gedaan tussen een III en IV van Sandisk. Het viel me toen al op dat er echt verschil in zit. Goed om te zien dat dit nu ook zo gemeten is.

Zou er nog een verschil zitten met de Ducati serie ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Johan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Johan » zo jan 04 2009 9:31 pm

Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5

rovinge

Bericht door rovinge » zo jan 04 2009 9:47 pm

gijs sandberg schreef:Roel,
Complimenten voor het testen.
Vraagje: heb je de buffer in jouw D3 al laten vergroten?
PS ik heb de foto in NikonPro van de airrace ook met bewondering bekenen, helaas stond er niet toegelicht hoe eea gemaakt was. Ik vermoed geschoten in JPG en daarna veel photoshoppen.
Gijs, bedankt voor de complimenten.
Buffer is niet vergroot; Mijn D3 heeft de standaard buffer grootte. Lijkt me alleen handig als je een shoots moet maken van meer dan 20 NEF foto's. Voor mezelf heb ik de 350 euro er niet voor over.
Mbt de airrace verwacht ik dat deze foto gemaakt is dmv multi-exposure of foto stacking. Heb hierover wat gelezen, maar nog nooit zelf toegepast dus weet daar weinig over te vertellen.
a90 schreef: Zou er nog een verschil zitten met de Ducati serie ?
Ik kende de ducati serie niet, maar wat ik er nu van lees is dat ze ietsje sneller zijn dan de hier geteste Extreme IV kaartje: 47MB/s t.o.v. 45MB/s. De buffer zal sneller leeggeschreven worden waardoor de camera 2 tot 3 foto's langer op 11 fps kan blijven doorratelen tot de buffer vol zit. Je doen echt wel het uiterste uit je camera willen halen.....
Johan schreef:Ook wel een leuke in dit kader:
http://www.robgalbraith.com/bins/camera ... =6007-9255
Had deze ooit 's eerder gezien, maar was de link kwijt. Thanks, altijd goed om te hebben.

Roel

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”